Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4Gb minne och ny disk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Macbook 2,16Ghz, 2Gb Ram och 120 Gb HD.
Jag är musiker och använder min dator mycket till att spela in och i live sammanhang. Den funkar alldeles utmärkt men jag känner att det vore kul att trimma den. Så jag är sugen på att dunka i den 4 Gb i ram och en ny disk, kanske en 7200 varvs.

Är det stabilt att köra 4Gb i Ram? Vad ska man köpa? Enkelt att byta själv?
Vilken disk rekomenderar ni? Lätt att byta själv? Måste processorn jobba mer om hårddisken e snabbare? Blir datorn mera högljudd?

Pust... många frågor.

Tack på förhand!

/Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-06 17:32

Tycker maskinen blev snabbare av 4GB minne (hade iofs bara 1GB innan) och det är ruggit lätt att byta. Stod tom i handboken som följde med hur man skulle göra (senaste modellen av macbooken). Köpte 2x2GB kinston (ej mac varianten) från dustinhome, So-dimm DDR2 PC5300 667MHz.

Tog bara 3-5 minuter att byta. Disken sitter på samma ställe och är tydligen lika lätt att byta, har inte gjort det men det kommer senare.

Edit: En 2.16GHz macbook kan väl dessutom bara ha 3GB som max?

Senast redigerat 2008-02-06 20:02
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-06 22:50

Senaste varianten (Santa Rosa) klarar 4Gb

Du kan sätta i 4 GB men du kommer bara kunna använda 3 GB.

Ok.

Kan jag köpa ett 2GB minne och ha kvar ett av mina 1 gb minnen. Eller måste jag ha 4 Gb för att få ut 3?
Vet någon med hårddiskar, blir det för varmt om man sätter in an snabbare disk?

Tack igen!

/Rob

Nej, du behöver inte köpa 2x2GB.

Vad jag har förstått är skillnaderna i temperatur ganska små mellan hårddiskar och jag har inte hört talas om någon modell eller märke som ger problematiskt höga temperaturer. Ljudnivå är väldigt subjektivt, själv kan jag störa mig på ljud som få andra ens märker av.

7200rpm är generellt snabbare än 5400rpm, men den snabbaste 2.5" hårddisken som Toms Hardware har testat var Samsungs kommande 5400 rpm 320 GB-modell.

Kan lika väl använda den här tråden.

Har också tänkt skaffa 4GB till min Macbook(med Santa Rosa-kretsen) och undrar hur viktigt det är med dual-channel, dvs måste jag skaffa ett 2x2GB ramminne eller är det exakt samma prestation i två enskilda 2GB ramminnen(som är precis samma märke)?

1
Bevaka tråden