Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G eller HSDPA?? Kan någon förklara!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-07 13:39

Läste vissa specifikationer på mobiltelefoner.. undrade en liten sak, om det står:

3G: HSDPA

Vad är denna hastighet jämfört med 3G? (som också står på vissa telefoner..)
Har fått för mig att HSDPA är snabbare, men kan detta stämma, och gäller det
som 3G - att inte alla platser i Sverige har bra mottagning och är utbyggt för HSDPA?

HSCSD.. är detta viktigt egentligen, om det istället finns 3G eller HSDPA?!

Tacksam för svar!!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-07 15:20
Ursprungligen av najkks:

Läste vissa specifikationer på mobiltelefoner.. undrade en liten sak, om det står:

3G: HSDPA

Vad är denna hastighet jämfört med 3G? (som också står på vissa telefoner..)
Har fått för mig att HSDPA är snabbare, men kan detta stämma, och gäller det
som 3G - att inte alla platser i Sverige har bra mottagning och är utbyggt för HSDPA?

HSCSD.. är detta viktigt egentligen, om det istället finns 3G eller HSDPA?!

Tacksam för svar!!

High Speed Circuit Switched Data max 38.4 kbit ær inte aktuellt om du inte har applikationer som måste køra uppringt.

3G kør 128 kbit uppstrøms och 384 kbit nedstrøms, HSDPA har ett target på 100Mbit/200Mbit,. Dær ær vi inte æn utan 384kbit/7.2Mbit ær max idag.

Læs på den engelskspråkigiga Wikipedia dær finns detaljerade beskrivning

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-07 17:00

gpd:..

tackar för förklaringen! Betyder detta att om jag köper en mobil idag..
ska jag satsa på en med 3G-HSDPA.. eftersom den kan väl då hantera hastigheten minst lika bra som "vanlig" 3G? Men är även då framtidssäkrad.. när det blir 100/200mbit...?

Alltså.. HSDPA kan väl nyttja nätet fullt ut? Blir väl aldrig långsammare än "vanlig 3G" ?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-02-07 17:14
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-07 17:46

Ja den teoretiska hastigheten på HSDPA är alltså högre än 3G, så långt allt okej!

Men.. om jag nu kör en mobil med HSDPA.. så klarar den väl som "sämst" 3G-hastighet?

Alltså.. en mobil med HSDPA, kan väl som långsammast surfa via vanligt 3G-nät?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-07 17:52

Jepp en HSDPA telefon klarar alltid "bashastigheten" 128/384 och uppåt. Idag skall du sikta på en telefon med 7.2 Mbit. Rækna med att du får byta telefon ett par gånger innan du har nått upp till 100/200Mbit, de nuvarande går inte att uppdatera till kommande teknik.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-07 17:56

gpd:...

En telefon som klarar 7.2mbit? Är det inte bara en som har HSDPA då alltså?
128/348.. är alltså 0.348mbit i nedhastighet du menar?

Funderade på Nokia N82... men hur vet jag om denna klarar 7.2mbit?

Jag är ju i huvudsak ute efter en som i dagsläget duger, och i framtiden funkar bra..
hastigheten är ju viktig, men kommer dock ändå bara surfa, maila etc.. ingen direkt
nedladdning av tyngre filer.. inte i första taget i alla fall!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-07 18:05

HSDPA ær allt øver 384 kbit nedstrøms (till telefonen)

Data hittar du hos Nokia

http://www.nokia.se/A4745504

N82 klarar 3,6 Mbit nedstrøms alltså halva maxhastigheten i dag, men som du sæger, det ræcker kanske før dina behov. Gillar du telefonen i allmæmhet så strunta i att den inte klarar 7.2 Mbit.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-07 18:57

gpd:..

har du koll på vilka mobiler som klarar 7.2?
kommer det inte gå att få mobilen att klara snabbare i framtiden? hehe

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-07 23:57

Uppdatering från 3,6 Mbit till 7,2 Mbit är i många fall, t ex HUAWEI.s USB modem, bara en fråga om mjukvaruppdateringar. Däremot så är uppgradering vidare uppåt en fråga om ny hårdvara så då är det telefonbyte som krävs.

Tre tillverkare står för de mesta av innanmätena till telefonerna på marknaden, Nokia, Ericsson och Qualcomm. Nokia varken säljer eller köper kresar från någon annan, så Ericssons och Qualcomms kretsar finns i lejonparten av resten av telefonerna. IPhone t ex är baserad på kretsar från Qualcomm även om det är en GSM telefon.

Störst chans att finna en 7,2 Mbit telefon är bland de som baseras på Ericssons plattform t ex SonyEricssons lurar (men även andra som t ex vissa koreanska, japanska och franska telefoner). Leta på hemsidor och på nätet och fråga hos din lokala handlare.

1
Bevaka tråden