Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan windows läsa OSX-USB-minne?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan jag stoppa in en fil på det från OSX och sedan läsa filen på en windows dator? Och vice versa såklart.

Jodå, så länge det är filer du kan öppna med program under både OS X och Windows. Underlättar också om du kör FAT32 på minnet.

Hur underlättar det? Krävs det eller går det an ändå? vad brukar vara standard på usbminnen då?

Standard brukar vara FAT32.

Kör du tex NTFS så kan du bara läsa i OS X, speciella program krävs för att skriva.
Kör du HFS+ fungerar det bara på Mac, måste ha speciella program för att ens kunna läsa på Windows.

Tackar tackar för svaren

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-06 19:43

FAT32 fungerar utmärkt, flyttar filer mellan min mac och Windows XP i skolan hela tiden. Ett problem som jag har haft är att om du slängen en fil från ett usb-minne i os x och sedan kopplar ut usb-minnet utan att tömma papperskorgen så saknas utrymmet på minnet i Windows XP. Lösningen är att tömma papperskorgen direkt efter att du slängt en fil så slipper du det.

Ursprungligen av Racso:

FAT32 fungerar utmärkt, flyttar filer mellan min mac och Windows XP i skolan hela tiden. Ett problem som jag har haft är att om du slängen en fil från ett usb-minne i os x och sedan kopplar ut usb-minnet utan att tömma papperskorgen så saknas utrymmet på minnet i Windows XP. Lösningen är att tömma papperskorgen direkt efter att du slängt en fil så slipper du det.

hmm inget jag märkt av. aja, annars är det ju bara en snabbformatering bort

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-06 19:57
Ursprungligen av Ipod_Lover:

hmm inget jag märkt av. aja, annars är det ju bara en snabbformatering bort

Mm, men om man sitter i skolan som gästkonto och inte admin så kan man inte formatera om minnet. Riktigt drygt när jag märkte det. Fick skicka en 20 mb stor fil via mail, drygt.

Den fungerar med andra ord precis som en extern hdd. Bra att veta

  • Medlem
  • 2008-02-06 23:22

Posta helst i rätt forum och se till att frågan beskrivs redan i rubriken.

Admin

Ursprungligen av Baron:

Posta helst i rätt forum och se till att frågan beskrivs redan i rubriken.

Admin

Nu är du väl lite petig. Ha inte ett forum som heter "Allt om Mac" då, OSX är väl en del av mac? och rubriken såg jag då inte alls något fel på. Men men makten har talat

Ursprungligen av jonmannen:

...Ha inte ett forum som heter "Allt om Mac" då, OSX är väl en del av mac?

Ursäkta inhoppet i den lilla modererings-diskussionen....

Men din fråga handlar inte om OSX, den handlar om kompatibilitet mellan olika filformat på ett lagringsmedia.

  • Medlem
  • 2008-02-07 16:17

Makten?! Om vi inte höll på principen att posta där det är meningen skulle 99.se inte vara en femtedel så intressant.
Allt om mac är det ställe där man postar sånt som inte har nån annan plats.

Det är ett satans skyfflande av trådar hit och dit för att folk är för slappa för att sätta sig in i forumstrukturen, och nu råkar du få klä skott för det eftersom du klagar på att vi försöker hålla ordning.

Det är inget personligt utan jag bara avreagerar mig lite.
Oproffsigt är det av mig, men just nu skiter jag i det.

Haha ok ska skärpa mig till nästa gång

Jesper: tråden handlade inte om filformat (att win inte läser macspecifika filformat och viceversa vet jag), läs första inlägget

Ursprungligen av jonmannen:

Jesper: tråden handlade inte om filformat (att win inte läser macspecifika filformat och viceversa vet jag), läs första inlägget

Jo, det gör den. Du frågar om du kan lägga en fil på ett USB-minne från en Mac, och om Windows kan läsa in filen från USB-minnet, och vice versa. Det skulle jag vilja påstå handlar om kompatibilitet mellan filformat på ett lagringsmedia.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det gör den. Du frågar om du kan lägga en fil på ett USB-minne från en Mac, och om Windows kan läsa in filen från USB-minnet, och vice versa. Det skulle jag vilja påstå handlar om kompatibilitet mellan filformat på ett lagringsmedia.

Kanske kan tolkas så då, men jag som trådskapare vet ju vad jag menar och det var bara ifall en windows dator kunde läsa filerna ifall jag lagt in dom från en Mac. Filerna det handlar om är vanliga jpg, avi, doc osv som kan läsas i båda OSen.

Ursprungligen av jonmannen:

Kanske kan tolkas så då, men jag som trådskapare vet ju vad jag menar och det var bara ifall en windows dator kunde läsa filerna ifall jag lagt in dom från en Mac. Filerna det handlar om är vanliga jpg, avi, doc osv som kan läsas i båda OSen.

När jag pratar om filformat så menar jag inte dokumentformat, som JPG, AVI, DOC.
När jag pratar om filformat så menar jag filformat, som HFS+, NTFS, FAT32.

Menar du alltså att frågan gällde om Windows överhuvudtaget kan läsa en JPG som skapats på en Mac (och vice versa), oavsett hur USB-minnet är formaterat? I så fall har jag missuppfattat frågan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När jag pratar om filformat så menar jag inte dokumentformat, som JPG, AVI, DOC.
När jag pratar om filformat så menar jag filformat, som HFS+, NTFS, FAT32.

Filsystem vs filformat.

Ursprungligen av Hagelin:

Ja, förvisso... same, same, but different...

Men vi kan väl vara överens om att tråden hör hemma här, att det var rätt att flytta den, och fel att klaga på flyttningen.

  • Medlem
  • 2008-02-07 16:42

Makten talar: Detta är en tråd om datalagring och lagringsmedia.

Frågan gällde helt enkelt om det fungerade, dvs skulle windows ens se filerna. Men jag har fått svar på den nu så detta är ju bara onödigt Frågan kan säkert tolkas på många sätt, den var iaf tillräckligt bra formulerad för att få ett svar på de två första inläggen

Precis. Du fick svar i de första inläggen. Och de inläggen handlade om att du borde använda FAT32.

Då hade jag inte missuppfattat frågan. Då handlar ju frågan om filformat och lagringsmedia.

Varför tyckte du då att det var fel att tråden flyttades?

1
Bevaka tråden