Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi-router, köpråd?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-02-07 14:11

Behöver råd före Router-köp

Nu är det så att jag inte kan så mycket om routrar och skulle behöva tips på en bra router.

Jag ska skaffa ett trådlöst nätverk hemma. Jag har Telia 8 Mbits abonnemang och behöver en bra trådlös router för att få bästa möjliga upp och nedladdningshastigheter till detta abonnemang.

Vilken trådlös router skulle ni föreslå och varför?

Jag funderar på Belkin N1 - F5 D8231-4 eller D-Link DIR-655. Är dem bra?

Vad skulle ni rekommendera där?

Jag & Frun har två MacBook Intel Core Duo 1,83 Ghz, 2GB RAM, 13,3".

Senast redigerat 2008-02-07 14:31

Vad gäller billiga konsumentprylar är det väl hugget som stucket - förr eller senare pajar dom... Har just nu en Linksys kombinerad ADSL-modem/router/trådlös basstation som råkade vara den som fanns i lager hos ComputerCity i Gbg när min förra D-Link router havererade. Funkar finemang med Telias 8 Mbit (Linksys har extremt svårbegripliga inställningar/manualer, men det var tack o lov bara att tuta och köra - behöver tydligen inte lägga in så mycket användar-ID mm till Telia nuförtiden. D-Link var mer lättanvänt då man har byggt in inställningar för just Telia i burken.)

Vill man gå upp ett snäpp i kvalitet (och pris) brukar folk här på forumet rekommendera Apples Airport eller Netgear. Har ingen aning vad gäller Belkin.

För övrigt kan tilläggas att mitt gamla Nokia-modem från anno dazumal (år 2001/0,5 Mbit) hängde med ända upp till 8 Mb. Nu är det pensionerat eftersom modem var inbyggt i den nya burken.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-02-07 14:49

Routerköp

Spara dig lite bekymmer och huvudbry genom att köpa bra grejor från början.
Har haft D-Link och Linksys. Bägge har strulat, den senare returnerades två ggr...
Om jag ändå hade köpt den Airport Extreme som jag ändå köpte till slut så hade jag tjänat massor med både tid och pengar.
Numer ägnar jag inte routern en tanke för den bara går o går o går o går o går.....
Anders

Personligen så sitter jag på den lilla Apple expressen, den har inga trådburna utgångar men har en 3,5 mm plugg för musik spelare och en usb port för en delad skrivare.
Den är otroligt lite och smidig. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=3F0E803D&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/airport_wireless&nplm=M9470
Men när du ändå köper kanske du ska tänka lite långsiktigt, den nya Time Capsule ger dig möjlighet att ta backup trådlöst och så har du allt från båda datorerna på ett och samma ställe. Den har samtidigt några trådburna utgångar.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=AE567206&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/airport_wireless&nplm=MB277
Men visst så avgör ju hur mycket du vill betala.
Expressen kan du nog få begagnad för 400-500 kr medans Time Capsule går på 2900kr
Men jag tycker absolut att om du inte har behov av trådburen anslutning ska satsa på Expressen. Det bästa är ju också att apples grejor är anpassade för mac OS X
//Svante

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-02-07 16:59

Tack så mycket! för solidaritet !

Skulle jag klara mig med bara AirPort Express-basstation med AirTunes (895:-) eller ska jag ha AirPort Extreme-basstation (utan AirTunes - 1695:-????? ), eller ska jag ha Extreme-kort, Stereo Connection Kit, 802.11n-aktiverare, Time Capsule etc?

Jag blir konfunderade med så många "kromelurer". Vad behöver man?

enligt information på nätet så är räkvidden olika påde olika maskinerna ..

tydligen så är det som följer
Airport Express - bra
Airport Extreme - bättre
Time Capsule - bäst

mitt enkla råd till dig är att köpa en Airport Extreme eller Time Capsule, helst Time Capsule för Backup eftersom Time Capsule har inbyggd HD och fungerar med Time Machine ...

Airport Express har inte 802.11 n det är bara Extreme och Capsule som har det ..

Någon 802.11n-aktiverare behöver du inte bry dig om ...
är din Mac ganska ny är det redan klappat och klart ...

köper du någon av dessa så är det ruggikt enkelt
Packa upp din Airport
Kör in installations CD:n
starta Airport Assistant
följ guiden
tuta och kör

Apples trådlösa routrar är vädligt enkla att ställa in ...

Jag är personligen på väg att köpa en Time Capsule eftersom jag vill ha en nätverkshårddisk. Jag har nämligen tänkt mig att fixa något slags media center vid tvn/stereon. Så om du har råd: Köp Time Capsule så har du chansen att ta backup och ev. använda den till ett media center
Posta igen om du har fler frågor

//Svante

Ursprungligen av Kidmaster:

Jag är personligen på väg att köpa en Time Capsule eftersom jag vill ha en nätverkshårddisk. Jag har nämligen tänkt mig att fixa något slags media center vid tvn/stereon.

Nu blir det visserligen lite OT men här skulle jag vilja framföra en annan möjlighet. Själv använder jag en MacMini som mediacenter och till den har jag kopplat en helt vanlig extern USB2-disk som Minin delar ut på nätverket och på så sätt funkar som nätverksdisk.
Men givetvis beror det på vad man har för någon mediacenter-hårdavara om man kan göra så eller inte..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-07 22:02

Är helt säker på att en airport extreme är det du vill ha. Har en Netgear hemma och en dlink här i plugget och de strular konstant. Ska försöka ta mig råd och byta hemma iaf.

Just D-Link DIR-655 (som trådskaparen frågar om) har funkat perfekt för mig - inte minsta problem alls på de 8 månader jag haft den!
Jag har däremot provat en annan D-Link tidigare som var riktigt usel, så när det gäller D-Link beror det nog rätt mycket på modell om den är bra eller inte..

  • Medlem
  • 2008-02-14 16:10
Ursprungligen av thomasti:

Just D-Link DIR-655 (som trådskaparen frågar om) har funkat perfekt för mig - inte minsta problem alls på de 8 månader jag haft den!
Jag har däremot provat en annan D-Link tidigare som var riktigt usel, så när det gäller D-Link beror det nog rätt mycket på modell om den är bra eller inte..

Funderar själv på den DIR-655 och har en MacBook C2D, santarosa modellen. Kan du använda dig av draft-n fullt ut? Vilken hastighet får du via det trådlösa jämfört med via kabel?

Själv har jag en hemmaserver som körs med kabel till min nuvarande router och har ett 10/100 nic, vilket ska uppgraderas med ett gigabitkort. Det jag minst vill kunna göra är att strömma HD-film från den till MacBooken, trådlöst. Som det är idag har jag ung. 10 MB/s (ung. 80-90 Mbit/s) via kabel och med min trådlösa lösning knappt 1 MB/s. Jag vill ha upp den trådlösa hastigheten, men tycker Airport Extreme verkar onödigt dyr.

Ursprungligen av Mag00:

Funderar själv på den DIR-655 och har en MacBook C2D, santarosa modellen. Kan du använda dig av draft-n fullt ut? Vilken hastighet får du via det trådlösa jämfört med via kabel?

Sorry, mina datorer har bara g så jag kan inte uttala mig om n (så att jämföra hastigheten mot kabel vore ganska meningslöst..).

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-17 10:44
Ursprungligen av thomasti:

Just D-Link DIR-655 (som trådskaparen frågar om) har funkat perfekt för mig - inte minsta problem alls på de 8 månader jag haft den!
Jag har däremot provat en annan D-Link tidigare som var riktigt usel, så när det gäller D-Link beror det nog rätt mycket på modell om den är bra eller inte..

Bäst du njuter under de 5 månderna du har kvar av livslängden

Ursprungligen av Erik_J:

Bäst du njuter under de 5 månderna du har kvar av livslängden

Heh - visst, risken finns ju att den rasar om ett halvår eller så när garantin gått ut.
Men jag hoppas mer på en kvalité i klass med en äldre D-Link (ej trådlös) jag körde med tidigare. Den rullade på i över fem år utan att ens behöva en omstart!

  • Medlem
  • 2008-02-18 15:28
Ursprungligen av thomasti:

Heh - visst, risken finns ju att den rasar om ett halvår eller så när garantin gått ut.
Men jag hoppas mer på en kvalité i klass med en äldre D-Link (ej trådlös) jag körde med tidigare. Den rullade på i över fem år utan att ens behöva en omstart!

D-link har väl 11 års garanti på deras n-produkter, så det behöver du kanske inte vara orolig för?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-14 16:42

Har kört en Express i c:a ett och ett halvt år nu. Funkar kanonbra med tre bärbara hemma. Som nån sa... Den bara går och går

  • Medlem
  • 2008-02-18 11:32

Augusto: Hur går det för dig? Har du kommit till ett beslut? Jag sitter med fingret på knappen för att beställa D-linken men har ännu inte hittat några tester med Macbookens draft-n. Skulle vara trist att inte kunna använda sig av det snabbare trådlösa nätverket. Hela iden faller ju liksom då. Är det någon som kan visa mig i rätt riktning, ett test eller ett eget omdöme?

Linksys WRT54GL omflashad med DD-WRT är det bästa för relativt lite pengar. Beror väl på vad man är för typ.. Tycker man om att hålla på lite med datorer så får man med denna kombination en oerhört kraftfull och snabb router med en uppsjö av inställningsmöjligheter.

  • Medlem
  • 2008-02-18 17:33
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Linksys WRT54GL omflashad med DD-WRT är det bästa för relativt lite pengar. Beror väl på vad man är för typ.. Tycker man om att hålla på lite med datorer så får man med denna kombination en oerhört kraftfull och snabb router med en uppsjö av inställningsmöjligheter.

Utan tvekan en bra router för en bra peng. Det som är tråkigt är väl att den "bara" har 802.11g och inte n och för oss med 100 Mbit har den bara 54 Mbit/s (enligt prisjakt.nu) throughput WAN-LAN, vilket för TS kanske spelar mindre roll, men om man kör en server med mycket trafik kan det ju spela större roll. Vad skrämmer du upp den i för hastigheter (då det verkar som du har en) LAN-LAN med kabel?

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-03-22 16:06

Jag har fått en BELKIN N1 F5D8231-4 av mina barn.

Det är inget jag rekommenderar.

Om man ska köpa pga enkelheten, då ska man glömma Belkin N1.

Jag klarar inte aktivering för passord som ska skydda mot intrång, till exempel.

Pedagogiken är rena pangbluff. Användarvidrigt är vad den är.

Ursprungligen av Augusto:

Pedagogiken är rena pangbluff. Användarvidrigt är vad den är.

Det är väl just det som är problemet med de flesta routrar på marknaden.

1
Bevaka tråden