Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget möjlighet till 1680x1050 i XP på MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis installerat Win XP Pro på min MacBook Pro 17" med ATI Radeon X1600. Upplösning och bildkvalitet lämnar en hel del att önska i XP måste jag säga. Det finns ingen möjlighet att välja det optimala 1680x1050. Vet någon varför? Om jag måste uppdatera någon drivrutin, var hittar jag dem och hur går jag tillväga? Någon som kan hjälpa till?

Må/Tommy

Ursprungligen av stormstereo:

Har precis installerat Win XP Pro på min MacBook Pro 17" med ATI Radeon X1600. Upplösning och bildkvalitet lämnar en hel del att önska i XP måste jag säga. Det finns ingen möjlighet att välja det optimala 1680x1050. Vet någon varför? Om jag måste uppdatera någon drivrutin, var hittar jag dem och hur går jag tillväga? Någon som kan hjälpa till?

Må/Tommy

Hur har du installerat Windows? Via Boot Camp eller på något annat sätt?

Har du installerat Apples "paket" med drivrutiner?

Är det via Parallels är det Parallels Tools du behöver. Finns liknande paket i VMware Fusion.

Jag installerade WinXP Pro med Boot Camp och använder sedan den installationen via Parallels, vilket fungerar bra. Parallels Tools är också installerat. Men när jag bootar upp direkt i Windows istället för OS X så funkar det inte. Fel upplösning och halvtaskigt med färgerna. Jag tror dock att färger och foton kommer att se bra ut om upplösningen blir korrekt.

Har du installerat drivrutinerna från Leopard-DVDn i Windows?

Va bra jag tänkte just höra om det, eller inte bra att det inte funkar. Haft xp på min (Macbook, inte pro) via bootcamp ett år och tänkte skaffa ny skärm nu som har 1680x1050. Testade på en polares skärm och märkte att den inte ville leverera just den upplösningen. Har updaterade drivare från apple.. färger var det inga problem med men.. när jag satte närmaste lägre upplösning fattade skärmen iaf att inte stretcha utan bara göra en svart ram så det såg bra ut men kunde inte utnyttja hela bilden.

Det borde ju gå att fixa efterssom grafikkortet faktiskt klarar det?! Hört att man ganska enkelt ska kunna tvinga windows att köra precis vilken upplösning man vill men vill veta att det går att lösa innan jag köper nåt efterssom jag gör ganska mycket i xp.

Kan vara värt att läsa här, ser ut att behövas en drivrutin från intel: http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-022544.htm#native_resolution

"Intel has released a driver to specifically address this issue for the integrated graphics controller of the Intel® 945 Express Chipsets and later chipsets."

..945 chipset i min och 965 i din om jag inte fattat fel? Det finns en länk där längre ner för att få reda på det annars. Hoppas det är till nån hjälp.

Hummmm

Ursprungligen av kottenkotten:

Kan vara värt att läsa här, ser ut att behövas en drivrutin från intel: http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-022544.htm#native_resolution

"Intel has released a driver to specifically address this issue for the integrated graphics controller of the Intel® 945 Express Chipsets and later chipsets."

..945 chipset i min och 965 i din om jag inte fattat fel? Det finns en länk där längre ner för att få reda på det annars. Hoppas det är till nån hjälp.

Från Intel säger du? Det är ett "ATY,RadeonX1600" från ATI som sitter i min maskin. Det kanske är egalt i sammanhanget? Så dator-savvy är jag inte att jag omedelbart förstår vad din länk handlar om. Kan du förklara som för en treåring? Allvar alltså, jag förstår inte helt vad du menar samt vad som ska göras respektive hur det ska göras.

Sen har jag hört något om att man först ska avinstallera en gammal grafikdrivrutin på PC för att sedan installera den nya. Detta istället för att försöka installera den nya ovanpå den gamla. Kan någon bekräfta detta?

Må gott/Tommy

Jag vet inte heller så noga hade hoppats på att nån som kan mer skulle hoppa in och fýlla i, men nej det handlar inte om GPU'n / grafikkortet i det här fallet.

* Nån som har lust att bekräfta att det sitter ett Intel 965 chipset i Stormstereos dator? *

Annars, för att sammanfatta det som står på sidan, kör det här: http://www.intel.com/support/chipsets/inf/sb/CS-009266.htm , och säger det att du har du ett 965 chipset så ta ner och installera den nya drivrutinen för xp http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-028366.htm

Sen det där med att avinstallera drivare först, det är bara i vissa undantag när man har specifika problem, det är inget generellt man behöver pyssla med. ..såvitt jag vet och varit med om iaf.

---

En annan trist sak att testa kan vara med vga-kabel, såg nånting om att det funkade för vissa även om det såklart inte är lösningen man vill ha.

Nu har jag äntligen fått tummarna loss. Jag körde chipset-testet och det kom fram till följande:
Mobile Intel(R) 945GM/GMS/940GML Express
or
Intel 945GT Express

Memory controller:
82945GM/GMS/82940GML
or
82945GT

I/O Controller:
Intel 82801GBM I/O Controller Hub ICH7M

Den fjärde och sista rubriken sade bara något i stil med "not found or not installed", vad det nu var.

Anyhoooo, jag laddade ner den fil du länkat till för det verkade som att den funkade med mitt chipset. Den extraherade fint men när den direkt därpå skulle börja installera stannade den omedelbart med meddelandet "Your system does not meet minimum requirements. The installation will be stopped."
Jag laddade sedan ner en annan fil som verkade passa men fick samma resultat.

Tillbaks på ruta ett.

Om jag råspekulerar så kanske ATI-drivarna som är installerade, men krånglar, kan vara boven i dramat.

Vad tror ni, min allomfattande kunskapsbank?
MÅ/T

Det första jag kom att tänka på var att ditt problem inte gäller extern skärm utan den inbyggda va? Tänkte inte på det i min iver att lösa mitt problem, för då borde det ju verkligen bara ha funkat från början. Menmen, som jag sa förut det skulle behövas nån som kan det här bättre, jag vet bara vad jag hittat på nätet. Kan ändå vara samma problem. Det finns inte nyare drivare att ta hem från Apple än dom på DVD'n förresten?

I mitt fall börjar jag snegla på en 24" med 1920*1200 istället nu bara för att slippa det här.

1
Bevaka tråden