Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia, kan det vara något? Har redan en dig-kamera, vill ha en arbetshäst!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 13:00

Nokia kanske? Funderade på E65, finns till bra pris, har någon erfarenhet av denna mobil?

Behöver inte den mest avancerade kameran, egentligen ingen alls.. däremot är jag ute efter Wlan, 3G och allt gärna i ett litet och smidigt format.. och jag gillar slide-telefoner.. hehe..

Frågan är ju... E65 har tex 3G men inte Edge.. vad är bäst att satsa på?
Bosatt i Norrlandsregionen.. vid kusten, södra delarna..

Nu har ju både telia och tele2, mfl. "fast surf via mobil" etc, till ibland hyggliga priser..
vad jag förstått ska detta gälla mobilsurf via 3g, edge, hsdpa, mail, etc etc etc..

Turbo-3G hade ju tyvärr inte denna lur, Nokia E65,.. men 3G kanske räcker?
Kommer mest surfa lite med den, maila och kanske köra MSN etc..

Står i valet och kvalet.. det finns ju mer avancerade lurar, de som kör turbo3g, edge etc etc.. men då blir ju dessvärre storleken lite för stor för min del som sagt..

Tips? Synpunkter? Tar gladeligen emot allt som skrivs.. för jag behöver råd om detta!

Tack för mig!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-06 13:19

Om du ska surfa via mobilen så tror jag inte att du har så stor nytta av hsdpa. Såg att du gillar slidetelefoner men passar ändå på att rekommendera e51. Ska tydligen ha riktigt bra kvalitetskänsla. Oavsett vilken av dem du väljer så blir du nog toknöjd. S60 är riktigt bra

Angående uppkopplingen så skulle nog edge passa bäst för dig om du hittar nån passande telefon med det.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 16:40

Nja alltså surfa tänkte jag, men som "torkel" skrivit i ett senare inlägg nyligen så tänkte jag använda min nokia-nalle som en sk "hotspot" och alltså dela ut uppkopplingen via Wlan - ipod touch.. så användarvänligheten i en ipod touch blir svårslagen

Frågan kvarstår dock.. E65 har både 3G samt EDGE.. det borde väl vara det ultimata?!
Hur är det.. känner den av 3G och väljer det före EDGE? Vilket är egentligen snabbast?

Tack för mig!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-06 16:51

3G ær oftast snabbare æn EDGE (som vad jag vet endast Telia anvænder i Sverige). Bashastigheten før 3G ær 384 kbit/s och før edge 470 kbit/s om du kan anvænda alla 8 tidsluckorna i en GSM frekvens. Normalt får du inte det utan t ex max fyra vilket ger 235 kbit/s.
Vanligtvis væljer en 3G kapabel telefon 3G føre GSM, det du normalt kan gøra ær att vælja bara GSM (minskar effektførbrukningen)
3G hastigheten påverkas æven av antalet samtidiga abonenter och/eller avståndet till basstationem.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 17:33

Gpd:...

Så, en mobil med EDGE.. funkar det bra om den inte har 3G-täckning där man är?
I dagsläget har jag Telia, mest pga. deras kanontäckning i norr, men frågan är ju då..

En mobil med 3G + Edge.. har man större chans att ha bra täckning via Telia då?

Tack för mig!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-06 17:41

Jag har tyværr ingen personlig erfarenhet av EDGE, kanske någon annan i norrland kan ge lite feedback på prestanda och tæckning (tror i o f s att hela Telias næt nu har EDGE). [ær skåning, jobbar fn i Danmark och har Tele2 :-)]

Det blir i alla fall inte sæmre æn med en telefon utan EDGE och jag tror att de flesta 3G telefoner i dag har EDGE (dock inte alla).

Lite bakgrundinfo om Nokia's nya / gamla symbiantelefoner finns i mitt inlägg här -> http://www.99.se/1410413-post2.html

Notera att E65 använder gamla cpun.. (hårdvaruspecs här -> http://www.forum.nokia.com/devices/E65 )

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 20:55

Air:..

tackar.. perfekt, ska läsa på lite mer nu!

om det finns alternativ till E65 e det kanon.. dock känns det som ett måste att den har 3G, Wlan, Edge och är en slidemobil.. hehe det borde ju minsta ned antalet litegrann..

Tack för mig!

Då är det väl bara N81 som verkar vettig, men den har jag ingen personlig erfarenhet av (men specsena ser bra ut).

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 21:09

Air:...

såg att du rekomenderade E60?? den har vad jag förstår endast 30mb internminne (prestandan för multitasking minskar väl då?) vill gärna kunna vara uppkopplad och göra andra saker samtidigt.. Saknar också HSDPA, kanske inte så stor betydelse just nu, men framöver?

Ursprungligen av najkks:

Air:...

såg att du rekomenderade E60?? den har vad jag förstår endast 30mb internminne (prestandan för multitasking minskar väl då?) vill gärna kunna vara uppkopplad och göra andra saker samtidigt.. Saknar också HSDPA, kanske inte så stor betydelse just nu, men framöver?

Läs noggrannare, E60 är crap. Däremot E51 är mycket bättre.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 21:46

Läs noggrannare, E60 är crap. Däremot E51 är mycket bättre.

Jo jag kollade den.. ser ut som en typisk "candybar" modell.. inte alltför snygg dessvärre..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 21:50

Kollade in nokia n91, avsaknad av HSDPA, kan det bli jobbigt i längden?! hmm..
sedan 140g.. E65an ligger lite lägre på ca 115g.. vikten betyder ju lite med.. annars snygg!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-02-06 22:20

Har nyligen köpt en Nokia N82 och är mycket nöjd med den så här långt. Har innan haft bla Nokia N73,N95 och SEP1i som på ett eller annat sätt inte gjort mig helt nöjd. Så här långt är N82 super. Fast hade iPhone funnits i Sverige och haft 3G eller HDSPA så hade det nog blivit en sådan...

Ursprungligen av Robban B:

Har nyligen köpt en Nokia N82 och är mycket nöjd med den så här långt. Har innan haft bla Nokia N73,N95 och SEP1i som på ett eller annat sätt inte gjort mig helt nöjd. Så här långt är N82 super. Fast hade iPhone funnits i Sverige och haft 3G eller HDSPA så hade det nog blivit en sådan...

Kollade precis in specsena på N82 och den verkar faktiskt vara riktigt bra. Samma cpu och minnnesmängd som E90, men mera ledigt arbetsminne! (antagligen pga att den bara har en skärm). Den borde alltså vara riktigt snabb och även fungera fint med ett flertal applikationer samtidigt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-09 15:59

Har också n82. Funkar riktigt bra och möjligheterna är oändliga
Sen är det skönt att alltid ha med sig garmin i fickan

Har N81 och är sjukt nöjd, borta är segheten jag upplevde med N73. Och så liknar den iPhone om man tittar slarvigt.

Ursprungligen av pjorgensen:

Har N81 och är sjukt nöjd, borta är segheten jag upplevde med N73. Och så liknar den iPhone om man tittar slarvigt.

Var riktigt nära att köpa en n81 här, men mitt abonnemang hade gått ut och allt men jag kunde inte vänta, så blev en nokia 5310 ist pga svinbra pris.

Fortfarande sugen på antingen n81 eller neonode n2 dock, speciellt nu när man kan få dem för riktigt schysst pris också.

1
Bevaka tråden