Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Växla fönster" som i Vista + dashboard isft programikoner?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om jag är ute och cyklar, men kan man på nått sätt få äpple+tabb att visa en skärmbild utav de aktiva programmen istället för att bara visa en ikon om vilka program som är aktiva? Tycker Vista sköter det på ett snyggt sätt, och skulle gärna få till det på min Mac. är en alldeles ny Macanvändare, så är inte så hajj på allt.. kör iallafall Leopard, på en macbook, om det hjälper nått..

Min andra fråga är hur man får ut Widgets på det "riktiga" skrivbordet, som också Vista kan.. Försökte söka på det och fann att det "bara" skulle vara att hålla in F12, dra ut aktuell Widget från Dashboarden till skrivbordet och PANG- klart. Men får det inte att fungera.

tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 23:50

1. Exposé är nog det du letar efter. Den funktionen fanns i Mac OS X i många år innan något liknande kom i Windows. Tryck F9 för att se alla fönster. F10 för alla fönster inom samma program. F11 för att tillfälligt gömma alla fönster.
I Systeminställningar > "Exposé och Spaces" kan du ställa in andra kortkommandon, samt musknappar och skärmhörn för att aktivera exposé. Att ha "Alla fönster" på mittknappen är populärt.

2. Här kan du läsa hur man gör för att aktivera möjligheten att ha Widgets på skrivbordet. Jag har läst att det ska fungera även i 10.5, men är inte testat själv.
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050422172929402

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-06 00:00

Hej, trevligt att du bytt till Mac!
Utan att knappt ha kört Vista så tror jag du kan få ungefär samma funktion genom Exposé. Gå in på Systeminställningar under Äpple-menyn, välj Exposé och Spaces, där kan du välja ett aktivt hörn på skärmen (för muspekaren till hörnet) eller en av funktionsknapparna t ex F9 att visa Alla Fönster, så får du den funktion som du letar efter.

Att få ut Widgets på det sätt som du beskriver har jag själv försökt med utan att lyckas, tror den funktionen fanns i Tiger men är av någon anledning försvunnen i Leopard.

Vänligen Bengt R

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-06 00:08

1. När du alt tabbar i Vista så bläddrar du väl mellan fönster, finns väl win+tab också?. När du äppel-tabbar i OSX så bläddrar du mellan applikationer.
Efter du tryckt F9 eller F10 så kan du också tabba dig i genom öppna applikationer.

Alltså Prova, tryck F9 och sen tryck på tab, så får du se vad jag menar.

2. Följ instruktionerna på länken ovan så ska det funka. Alltså skriv
"defaults write com.apple.dashboard devmode YES" i terminalen och starta om dashboard så ska det funka. (Jag kör leopard och det funkar för mig.)

Exposé har ja funnit o är bland det bästa ja har varit med om. Kanon! Däremot kanske inte exakt det jag letar efter NU.. När man "Windows+tabb" i Vista så får man upp alla öppna fönster i en snygg rullista, som en förhandsvisning av ett program i taget.. Nu fungerar ju F9 egentligen lika bra (eller bättre), eller att dra pilen till ett av hörnen, men vill bara veta om ja kan få det som i Vista...

Sen angående Widgets, får hoppas att de fixar det i och med nästa uppdatering då..

jo märkte att det funkade nu, hade bara missat att starta om =P

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-02-07 00:23

Du måste vara den första jag träffar som anser att Vistas 3D-Rullning av fönster är användbart.

1
Bevaka tråden