Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk vilken filsystem?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en ny extern hårddisk och ska formatera den så att jag helst både kan läsa och skriva på den i både mac och pc? (kanske inte går?)

Annars så vill jag formatera den så jag kan lägga över filer från min mac på den och läsa filerna på min PC

vilket filsystem formaterar jag min Hårddisk till då?

tacksam för svar!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-05 14:57

fat32

är FAT 32 det enda systemet som fungerar? eftersom det kan väl bara hantera filer upp till 4gb?

Sen ärt den formaterad i FAT32 just nu och på macen kan jag inte överföra filer till den, bara läsa....det är ju macens filer jag ska överföra till pc.

fat32 ska funka. Dock har det ju 4gbtaket vilket är riktigt kasst. Kolla storleken på filen samt dina rättigheter.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-05 15:08

Alla diskar jag haft har varit formaterade i fat32 och jag har aldrig haft problem med filöverföring åt endera hållet. Nu kör jag bara HFS+ men så har jag heller inte behov att dela med PC längre.

Eller använd NTFS och MacFUSE för att lyckas skriva till den på OS X.

http://code.google.com/p/macfuse/

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Eller använd NTFS och MacFUSE för att lyckas skriva till den på OS X.

http://code.google.com/p/macfuse/

Hur får man det att funka så man kan skriva till NTFS då? har laddat ner det men fattar nada..

HFS+ på disken och MacDrive på PC:n är nog ett bra fungerande alternativ, även om det kostar och betyder att den inte fungerar med andra Windows-datorer utan MacDrive.

Se även Hjälp! Extern hårddisk till både Mac & PC?

Oops, du behöver givetvis NTFS-3G också. Installera både MacFUSE och denna, starta om och se om du kan skriva till NTFS.

Jag har inte gjort detta själv, så jag vet inte om det installeras några inställningspanel eller något, eller om det bara är att installera och köra.

NTFS-3G:
http://macntfs-3g.blogspot.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 01:38

NFTS-stödet för Mac är såvitt jag vet ganska nytt och inte lika stabilt som HFS+-stödet för Windows. Dessutom fungerar väl NTFS-stödet bara för Leopard?
Jag har inte testat någon av dem speciellt mycket, men det kan ändå vara värt att notera.

Nej. Ända sedan 10.3 Panther har det gått att läsa NTFS. Med hjälp av Macfuse går det även att skriva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 04:42

Har inte NTFS någon 4 GB spärr?

Ursprungligen av carbon:

Har inte NTFS någon 4 GB spärr?

Nej maximala filstorleken på NTFS är 16 Terabytes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 23:42
Ursprungligen av carbon:

Har inte NTFS någon 4 GB spärr?

FAT32 har 4 GB spärr – det är anledningen till att man använder NTFS istället, trots att det inte är kompatibelt med Mac OS som standard.

1
Bevaka tråden