Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Javascript fungerar inte utan frames

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-04 22:54

Jag har haft ett script som funkat bra på min sida som varit uppbyggt med frames, när jag nu bygger om sidan utan frames får jag inte scriptet att lyckas.
Varje gång sidan laddas skall ett nytt slumpvis valt ordspråk dyka upp.
Är det någon som kan det här och kan tala om vad jag skall göra?
Så här ser scriptet ut:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" class="style2">
//store the quotations in arrays
quotes = new Array(9);
authors = new Array(9);
quotes[0] = "Ingen annanstans har naturen koncentrerat ett sådant överflöd av de mest värdefulla födoämnena på ett så litet utrymme som kakaobönan.";
authors[0] = "Alexander von Humboldt, 1796-1859";
quotes[1] = "Choklad är inte bara gott, det är också som ett balsam för munnen. Det är nyttigt för alla körtlar och vätskor och ger god hälsa. Det är därför som alla som dricker det får en angenäm andedräkt.";
authors[1] = "Dr S Blancardi, Amsterdam 1705";
quotes[2] = "För en del är det blommor som talar kärlekens språk, men för andra är det choklad som fläktar liv i elden.";
authors[2] = "Rebecca J. Pate";
quotes[3] = "Tänka fritt är stort, men tänka choklad är än större.";
authors[3] = "Okänd";
quotes[4] = "Choklad får annars normala människor att smälta ner i underliga extatiska tillstånd.";
authors[4] = "John West";
quotes[5] = "Matlagning är ett av livets glädjeämnen. Choklad är ett av livets nöjen.";
authors[5] = "Sara Perry";
quotes[6] = "Sötsaker gjorda av choklad är de bästa. Söta och mörka, smälter de på våra tungor och dröjer sig kvar i våra munnar med en utsökt varm krämighet som består av en del smak och en del minne.";
authors[6] = "Mary Goodbody";
quotes[7] = "Nio av tio gillar choklad. Och den tionde ljuger alltid.";
authors[7] = "John G. Tullius";
quotes[8] = "Bra choklad gör dig inte illamående. Du blir inte ens fet. Se på mig, och jag äter det varje dag.";
authors[8] = "Robert Linxie, fransk chocolatier";
quotes[9] = "Den är syndigt, oanständigt fyllig och frestande, men varenda sked är himmelsk, och det är det chokladfromage ska vara.";
authors[9] = "Julia Child";
//calculate a random index
index = Math.floor(Math.random() * quotes.length);
//display the quotation
document.write("<DL>\n");
document.write("<DT>" + "\"" + quotes[index] + "\"\n");
document.write("<DD>" + "-- " + authors[index] + "\n");
document.write("</DL>\n");
//done</SCRIPT>

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-05 20:32

scriptet i sig borde fungera. Det kanske är någonting annat på din sida som spökar som gör att scriptet inte körs.
varför har du en class i javascript-tagen?
vad använder du för doctype på ditt dokument?
var i dokumentet har du detta script?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-06 20:51

Jag kanske skall börja med att tala om att jag är nybörjare, jag kopierade scriptet för ett par år sedan och sen har det bara funkat.
Det är ett html-dokument och jag satte markören på hemsidan där jag ville ha scriptet (designläge Dreamweaver) sedan gick jag in i kodläge och klistrade in scriptet där.
Som sagt kan inte det här egentligen:-()

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-06 23:14

Ja, då är frågan var i sidans kod har du klistrat in ditt skript?
Som den är utformat bör den rimligen ligga innanför <body></body> taggen, lämpligen i textflödet där du vill att citatet skall visas.

Har du publicerat sidan? Kan du, i så fall, ge en länk dit? Det blir mycket enklare att förstå vad som eventuellt kan vara fel om man får se hela sidan.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-07 20:54

Tackar så mycket, nu funkar det!

1
Bevaka tråden