Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iSight hack?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-04 22:53

jag glodde på teve. nån minut senare såg jag att den gröna lampan för isight lyste.
min första spontana tanke var att det var nåt snett och jag gjorde en omstart som gjorde att den fortfarande lös. vilket tvingade mig att stänga av datorn helt och sen köra igång den igen. då släcktes den.
men nu i efterhand - vad tusan? går det att hacka iSight?

låter som datorn gått koko. fast det är ju inte uteslutet att den kan bli hackad men vem skulle göra det och hur?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-05 14:01

absolut ingen aning. tänkte om det var nån trojan, hur det nu är möjligt?

tja, om du märkt av det om du installerat något skumt på senaste tiden kanske då trojaner inte installerar sig själva. annars låter det som datorn har blivit galen.

ja det går att "hacka" isight .... det finns en terminal baserad isight lösning som man kan lägga in via ssh . ett utav programmen som klarar detta är isightcapture ... via det kan man sedan ta kort utan att den attackerade datorn vet om det ... man måste dock ha full access mot den attackerade datorn ... har du inte sätt ett admin lösenord på din dator så är din dator helt öppen ....

gå in i systeminställningar och se om ssh är igång och stäng av det ... och lösenords skydda din dator

Mac och unix är ett utav dom säkraste dator systemen som finns men det spelar inte någon roll hur säkert lås du har på dörren så länge du inte låser dörren ...

jag rekomenderar även att du installerar litte snich som ger dig full kontroll på vilka program som skickar information från och till din dator ... du kan även få ip information på vem som ansluter till din dator ....

jo tänkte installera little snitch i början här med men sket i det pga att jag inte har kreditkort att handla med

1
Bevaka tråden