Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta dasslockets skärm till en iBook 500-skärm

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 21:28

Brorsan har ett gäng med iBook 500 MHz, rätt många av dem reservdelsdatorer, och det finns en chans att jag kan få en skärm från en av dem. Den hade jag tänkt lägga i mor och fars iBook 366 MHz eftersom dess skärm har en lång rad med döda pixlar och endast klarar 800x600. Om man nu kan byta till den bättre skärmen, klarar då grafikkortet upplösningen 1024x768?

Ursprungligen av ThunderMac:

Brorsan har ett gäng med iBook 500 MHz, rätt många av dem reservdelsdatorer, och det finns en chans att jag kan få en skärm från en av dem. Den hade jag tänkt lägga i mor och fars iBook 366 MHz eftersom dess skärm har en lång rad med döda pixlar och endast klarar 800x600. Om man nu kan byta till den bättre skärmen, klarar då grafikkortet upplösningen 1024x768?

Vad jag minns fick de sista "dasslocken" samma grafikkort som Pismo. Den hade i sin tur 14.1" skärm med 1024x768 i upplösning. Kolla grafikortet bara, skulle jag tippa på.

Intressant projekt för övrigt, jag sitter själv med en "färgglad" iBook och jag skulle gärna vilja ha högre upplösning. 800x600 är nästan hopplöst med OS X. Kommer det att passa i övrigt, rent mekaniskt? Jag har fått intrycket att dasslocket är en marig maskin att skruva med.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 20:07
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Vad jag minns fick de sista "dasslocken" samma grafikkort som Pismo. Den hade i sin tur 14.1" skärm med 1024x768 i upplösning. Kolla grafikortet bara, skulle jag tippa på.

Intressant projekt för övrigt, jag sitter själv med en "färgglad" iBook och jag skulle gärna vilja ha högre upplösning. 800x600 är nästan hopplöst med OS X. Kommer det att passa i övrigt, rent mekaniskt? Jag har fått intrycket att dasslocket är en marig maskin att skruva med.

Skärmen går säkert att trycka dit, på ett eller annat sätt, men när den väl är där finns det god risk för att kontakten inte är den samma. Här står det att en sådan skärm inte passar på dasslocket, det står dock inte om det är pga kontakten eller att den helt enkelt inte ryms.

Jag ska nog börja snoka efter en fungerande skärm. Jag har ju lyckats byta HD i ett dasslock så jag måste ju vara händig.

Det är möjligt att skärmen som Thundermac länkade till har rätt storlek, kan drivas av ett dasslocks grafikkort men inte har skruv hålen på rätt ställen. Hmm.. man kanske kan limma dit den

  • Oregistrerad
  • 2008-02-04 23:22

Nå? Hur gick det då?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Nå? Hur gick det då?

Har inte hänt mycket

Jag plockar nästan bara fram dasslocket när jag blir sugen på Starcraft

Nu blev jag nyfiken!
Jag har ett dasslock som jag aldrig använder bland annat för att den har för låg upplösning och det känns meningslöst att uppgradera minne och annat med den skärmen. Jag har alltid trott att det skulle vara omöjligt för att grafikkortet inte fixade högre upplösning och det i sin tur är fastlött på moderkortet.
Vill också veta hur det går!

  • Oregistrerad
  • 2008-02-05 12:36

Är det mjukvaru eller hårdvarubaserat hinder att man inte kan ha högre upplösning? För jag tycker att 4mb VRAM borde ju palla med mer än bara 800*600?

1
Bevaka tråden