Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lcd eller plasma?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-23 18:20

Hejsan,

Ska införskaffa mig en egen tv. Nu vet jag så pass lite om tv och skulle vilja ha råd från er här i forumet. Har tänkt att koppla min macbook pro till tv:n och där igenom surfa och titta på film. Kollar inte så mycket på tv kanaler, men det händer ibland.

När jag va inne i en butik fick jag veta att plasman gör så att sämre kanaler blir bättre än med en lcd tv (hoppas ni förstå vad jag menar). Plasman kan få inbränning när bilden i tv:n är i stillbild.

Har kollat lite på samsungs och gillar deras design.

Jag ska ha tv:n i vardagsrummet och minsta tum på tv:n ska vara 40".
Priset får max vara 13000 kr.
Vad tycker ni lcd eller plasma för min del?

alla fakta är välkommna, så att jag få lite kött på benen.

Inbränningar är inte alls lika "farligt" som för ett par produktcykler sedan. Men om du planerar på att koppla datorn till den, kör på LCD. Då du inte kan räkna med en vettig full HD för under 13 så skulle jag snarare satsa på en bra HD-ready. Kolla på Samsungs R-serie, NAD och Sharp i första hand.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-01-23 20:49

Samsung har faktiskt LCD med skaplig svärta en bra teknik för bra svärta som tyvärr är många märkes svaghet att producera bra.
Köpte själv en 46M87 (19000:-) och får nog berömma hur bra den klarar svärtan för att vara LCD och dessutom 46"
http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/Samsung_LE-46M86.htm
Föredrar själv full HD 1920x1080 när man spelar eller kopplar upp datorn.

F serien är väl den bästa idag i Samsungs LCD line och vill minnas att en 40" går lös på omkring 13000:-
http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/le46f86bd.asp

Ursprungligen av Tibbo:

Hejsan,

Ska införskaffa mig en egen tv. Nu vet jag så pass lite om tv och skulle vilja ha råd från er här i forumet. Har tänkt att koppla min macbook pro till tv:n och där igenom surfa och titta på film. Kollar inte så mycket på tv kanaler, men det händer ibland.

När jag va inne i en butik fick jag veta att plasman gör så att sämre kanaler blir bättre än med en lcd tv (hoppas ni förstå vad jag menar). Plasman kan få inbränning när bilden i tv:n är i stillbild.

Har kollat lite på samsungs och gillar deras design.

Jag ska ha tv:n i vardagsrummet och minsta tum på tv:n ska vara 40".
Priset får max vara 13000 kr.
Vad tycker ni lcd eller plasma för min del?

alla fakta är välkommna, så att jag få lite kött på benen.

Jag formulerar mig som följer . minna vänner har köpt olika och fått olika resultat
En polare köpte en helt NY(2007) dyr Samsung 42" Plasma TV .. och köpte någon månad därefter en MBP som var hans första mac .... Macen är han helnöjd och har den kopplad till sin tv via DVI - > HDMI MEN tror du att bilden har bränt fast ? JA, ja och åter ja, rätt tråkigt ... men sant ...

en annan barndoms kompis köpte för 2 år sedan en Plasma 42" TV av billigare kvalité på elgiganten .... även för han har digitalbox meny bilden bränt fast ...

en annan kompis till honom köpte Samsung HD 40" LCD-TV .. skit nöjd ..

flickvännen köpte en Samsung HD 32" LCD-TV med 8000:1 för 7000:- på netonnet ... helt ok bild med tanke på priset .. hon är helt nöjd .

Jag har själv med egna ögon ståt och set när en bild bränner fast på en Plasma och enligt minne erfarenheter om den utsäts för färgen RÖD en längre stund så går bränningen ännu fortare . det är ingen vacker syn ... och ändu skulle den Plasman rulla på pixlarna för att undervika inbränning ... men ike då ..

alltså när det gäller Plasma VS LCD så finns det inget VS ... det är LCD som gäller ... Jag säger inte att Plasma TV har sin funktion så som att visa bra bild enbart om det gäller film ... men som display är inte Plasma tekniken att tänka på ...

Samsung LE-40M91B
- 40 tums HD Ready LCD-TV
- LED bakgrundsbelysning !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 100 Hz Smooth Motion Driver
- Kontrast på 10 000:1
- Vridbart bordsstativ
- USB-ingång
- Minneskortsläsare

13 990:- (väldigt billigt för LED backgrundsbelysning imo)

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=85250

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 00:56
Ursprungligen av Tussen69:

Jag formulerar mig som följer . minna vänner har köpt olika och fått olika resultat
En polare köpte en helt NY(2007) dyr Samsung 42" Plasma TV .. och köpte någon månad därefter en MBP som var hans första mac .... Macen är han helnöjd och har den kopplad till sin tv via DVI - > HDMI MEN tror du att bilden har bränt fast ? JA, ja och åter ja, rätt tråkigt ... men sant ...

en annan barndoms kompis köpte för 2 år sedan en Plasma 42" TV av billigare kvalité på elgiganten .... även för han har digitalbox meny bilden bränt fast ...

en annan kompis till honom köpte Samsung HD 40" LCD-TV .. skit nöjd ..

flickvännen köpte en Samsung HD 32" LCD-TV med 8000:1 för 7000:- på netonnet ... helt ok bild med tanke på priset .. hon är helt nöjd .

Jag har själv med egna ögon ståt och set när en bild bränner fast på en Plasma och enligt minne erfarenheter om den utsäts för färgen RÖD en längre stund så går bränningen ännu fortare . det är ingen vacker syn ... och ändu skulle den Plasman rulla på pixlarna för att undervika inbränning ... men ike då ..

alltså när det gäller Plasma VS LCD så finns det inget VS ... det är LCD som gäller ... Jag säger inte att Plasma TV har sin funktion så som att visa bra bild enbart om det gäller film ... men som display är inte Plasma tekniken att tänka på ...

<snip bild>

Samsung LE-40M91B
- 40 tums HD Ready LCD-TV
- LED bakgrundsbelysning !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 100 Hz Smooth Motion Driver
- Kontrast på 10 000:1
- Vridbart bordsstativ
- USB-ingång
- Minneskortsläsare

13 990:- (väldigt billigt för LED backgrundsbelysning imo)

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=85250

Finns inga plasma aparater idag som har problem med inbränning, det är dock att du kan få saker som ser ut som det. Men alla plasma har i menyn ett läge att ställa den i så att den bara visar en vit bild, kör detta några minuter eller en halvtimme på sin höjd och "problemet" är borta.

Jag personligen skulle då aldrig köpa en LCD, jag skulle nog inte ens ta emot en om jag fick den gratis med tanke på de värdelösa uppdateringstiderna som är på dem jämfört med en plasma. Även färger och annat är bättre på en plasma men det gäller ju som vanligt att veta lite om vad man sysslar med när man lägger den inte helt obetydliga mängden pengar som en HDTV kostar..

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-04 00:43

har bestämt mig för en 40" lcd nu.

Fundera på denna.
http://www.dustin.se/dacsaportal/

men har läst lite att man helst ska köpa från butiker istället för nätet då de oftast är gråimporterad, är de svensktillverkad får man pixel garanti m.m. Har jag fel kanske?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-04 17:32
Ursprungligen av Tibbo:

har bestämt mig för en 40" lcd nu.

Fundera på denna.
http://www.dustin.se/dacsaportal/

men har läst lite att man helst ska köpa från butiker istället för nätet då de oftast är gråimporterad, är de svensktillverkad får man pixel garanti m.m. Har jag fel kanske?

Tibbo. Dustin ær en av det mest seriøsa næthandlarna som finns, føretaget har funnits sedan 1984 (då med katalogpostorder), inga gråimporter dær inte.

Ursprungligen av Tibbo:

har bestämt mig för en 40" lcd nu.

Fundera på denna.
http://www.dustin.se/dacsaportal/

men har läst lite att man helst ska köpa från butiker istället för nätet då de oftast är gråimporterad, är de svensktillverkad får man pixel garanti m.m. Har jag fel kanske?

Gråimport är tyvärr väldigt vanligt även bland de "etablerade" näthandlarna. Men även El-Giganten är ganska duktiga på att gråimportera. Detta gäller framförallt Samsung och Sony modeller. Om du får problem med en grå-importerad så har du mycket riktigt ingen pixelgaranti hos samsung norden. Detta innebär att du måste själv stå för frakten av tv'n till den region som tv'n är köpt ifrån(har du otur är den köpt direkt ifrån samsung, vilket då innebär korea).
Jag vet att det varit kunder som haft problem med just gråimporterade Samsung från El-Giganten där digitalboxen inte var kompatibel med det svenska marknätet samt att text-tv funktionen inte fungerade alls(finns det någon som alls använder det längre??).

Så jag skulle be att få det på papper att TV'n är köpt från Samsung Norden innan jag köpte från en handlare som erbjuder ett "misstänkt" lågt pris.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-07 17:15
Ursprungligen av DeathMan:

Gråimport är tyvärr väldigt vanligt även bland de "etablerade" näthandlarna. Men även El-Giganten är ganska duktiga på att gråimportera. Detta gäller framförallt Samsung och Sony modeller. Om du får problem med en grå-importerad så har du mycket riktigt ingen pixelgaranti hos samsung norden. Detta innebär att du måste själv stå för frakten av tv'n till den region som tv'n är köpt ifrån(har du otur är den köpt direkt ifrån samsung, vilket då innebär korea).

Är du orolig om garanti skulle du maila dustin och fråga hur det är och vad dom garanterar för min erfarenhet är att dustin är väldigt bra på garantiärenden och tycker dustin är minst 10gånger seriösare än el-giganten,onoff,siba,exprt osv..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-07 17:57
Ursprungligen av Erik_J:

Är du orolig om garanti skulle du maila dustin och fråga hur det är och vad dom garanterar för min erfarenhet är att dustin är väldigt bra på garantiärenden och tycker dustin är minst 10gånger seriösare än el-giganten,onoff,siba,exprt osv..

Om man tittar på Dustins sida med den aktuella tv:n så ær dær en lænk till Samsungs pixelpolicy, vilket borde betyda att det ær Dustins problem om de inte har tæckning bakåt mot Samsung. (Du kan samtidigt notera att det mycket riktigt ær en direktimport eftersom manualen ær på engelska, den svenska finns før nerladdning).

Kan bara hålla med Erik_J, Dustins hantering av reklamationer har alltid varit føredømlig, snabbt och enkelt. Visserligen ær jag føretagskund och handlar en del, men som konsument har du bættre lagstød om du får problem.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-04 08:56

ntity: Jag var inne i en butik (nämner inte vilken) och då sa säljaren att det finns risk för inbränning, han sa för mig är det bäst att skaffa en lcd då jag har tänkt att använda tv:N som skärm. Men om jag har lite hänsyn till att det inte få vara för mycket stillbilder när jag surfa och endast tittar på film, så ska det går bra.

  • Medlem
  • 2008-02-04 10:02

Jag har både en plasma och en LCD hemma. 50" och 32" är de på och plasman är ljusår bättre. Båda är från LG och ingen av dem billigaste modellen.
Plasman vinner både på film och Playstation3. TV är det närmare men plasman bättre. Det enda som en LCd är bättre på idag är inkoppling till dator.

Tidningen M3 hade ett test av lcd och plasma. Jag tror du bör hitta dem på idg.se. Plasman vann solklart i princip alla tester. Även blindtesterna där man inte visste vilken apparat och om det var SD, HD eller full HD de matades med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 21:44
Ursprungligen av Tibbo:

ntity: Jag var inne i en butik (nämner inte vilken) och då sa säljaren att det finns risk för inbränning, han sa för mig är det bäst att skaffa en lcd då jag har tänkt att använda tv:N som skärm. Men om jag har lite hänsyn till att det inte få vara för mycket stillbilder när jag surfa och endast tittar på film, så ska det går bra.

Antar att detta var samma säljare som försökte sälja dig en försäkring som du redan har om du har en normal hemförsäkring för att få en fin liten bonus.. jag föredrar att förstå hur det funkar på riktigt istället för att lita på någon som med största sanolikhet inte vet, och definitivt inte är ute efter att ge mig opartisk information för att hjälpa mig i mitt inköp..

Det fanns problem med inbränning på första generationens plasmor, men eftersom det är mer en 10 år sedan dessa var på marknaden så finns som sagt inte problemet längre. Det finns dock ett fenomen som SER UT som inbränning men INTE är det (det är mer likt ghosting som du kan få på LCD skärmar), detta löses lätt som jag sa tidigare med att visa en helt vit bild en 30min, en funktion som brukar finnas i menyn för de flesta modeller som jag kollat på..

Skillnaden mellan en Samsung-tv och en Samsung-tv
http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/pdf/Skillnaden_mellan_SamsungTV.pdf

"Du kan själv identifiera en teve från Samsung i Norden genom att kontrollera
modellbeteckningen. Den ska sluta på: /XEE"

Dustin tar f ö inte sina tv från Samsung i Norden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 01:11

Kapar tråden med några frågor. Har som många andra tittat på en Samsung, både 37" och 40"
Antar att de HD-sändningar som sänds är i 720p och det kommer ta lång tid (om det ens sker) innan tv-kanalerna börjar sända full HD?

Hur pass stor skillnad ser man på 720 och 1080 på så små storlekar som 37" och 40"? Kommer inte koppla in någon dator utan bara köra TV på den och kanske någon Xbox och DVD-spelare.
Klarar jag mig på 720 på en 40" eller är jag dumsnål? Är det något jag missar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 08:43
Ursprungligen av acke:

Kapar tråden med några frågor. Har som många andra tittat på en Samsung, både 37" och 40"
Antar att de HD-sändningar som sänds är i 720p och det kommer ta lång tid (om det ens sker) innan tv-kanalerna börjar sända full HD?

Hur pass stor skillnad ser man på 720 och 1080 på så små storlekar som 37" och 40"? Kommer inte koppla in någon dator utan bara köra TV på den och kanske någon Xbox och DVD-spelare.
Klarar jag mig på 720 på en 40" eller är jag dumsnål? Är det något jag missar?

Det är inte så mycket som du "missar" dock är ju exempelvis Xbox 360 (om det är den som du skall koppla in) gjord för 1080 egentligen..

Största frågan är hur nära TVn som du sitter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 12:15
Ursprungligen av ntity:

Det är inte så mycket som du "missar" dock är ju exempelvis Xbox 360 (om det är den som du skall koppla in) gjord för 1080 egentligen..

Största frågan är hur nära TVn som du sitter?

3-4 meter bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 19:12
Ursprungligen av acke:

3-4 meter bort.

du kommer inte märka någon skillnad på det avståndet och en 40" TV mellan 720p & 1080p, om jag inte missminner mig helt brukar man säga att 3meter och 50", där ser svensson skillnad på en ren 720p och ren 1080p till skillnad från video-nazister och de som önskar att de såg någon skillnad.. det är mycket som man kan inbilda sig själv

Det tråkiga idag är ju att allt utom HD-DVD/BlueRay är redigt komprimerat, så det kommer att vara komprimeringsartefakter som syns oavset upplösningen..

Sen gäller det vanliga, man får vad man betalar för, Dyrare TV apparater är vanligtvis detta för att de har bättre videohanterings chip i sig, och därmed då ger bättre och mjukare bilder mot för billigare som kan ha allt från interlacing problem till hackiga kanter etc...

Ursprungligen av ntity:

du kommer inte märka någon skillnad på det avståndet och en 40" TV mellan 720p & 1080p, om jag inte missminner mig helt brukar man säga att 3meter och 50", där ser svensson skillnad på en ren 720p och ren 1080p till skillnad från video-nazister och de som önskar att de såg någon skillnad.. det är mycket som man kan inbilda sig själv

Det där ofta citerade påstående är med samma lågupplösta källa. Dvs en dvd-film som visas i 720p resp 1080p. Den som inte ser skillnad på högupplöst på 720p och 1080p är blind. Oavsett hur många meter det är till TV:n.

Om du skall köpa en TV skall du se till att den klarar 1920 x 1080 progressivt. Dessutom skall TV:n klara av hastigheterna 24, 25, 30, 50, 60 bilder/sekund. Då slipper du kvalitets-försämrande översättningar.

Filmer på Blu-Ray är i 1920 x 1080 progressivt, 24 bilder / sekund.
TV-inspelningar på Blu-Ray är i 1920 x 1080, 50 eller 60 bilder / sekund.
SVT HD sänder i 1280 x 720, 50 bilder/sekund.
TV4 HD sänder i 1920 x 1080, 50 bilder/sekund.

Plasma-apparater är oftare lågupplösta än LCD.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-15 20:30

Huvudsaken är inte om du väljer LCD eller Plasma, för det finns både bra och dåliga modeller av båda sorterna.

Huvudsaken är att du väljer en TV som du anser har bra bild från det avstånd som du har tänkt titta från. Det är det enda som är relevant, faktiskt — att det ser bra ut i dina ögon.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-22 17:49

fundera nu på 40r86 eller 40r87 från samsung.
Vet någon om den vita från samsung kommer att bli gul "aktig" efter en lång tids användande?

Ursprungligen av Tibbo:

fundera nu på 40r86 eller 40r87 från samsung.
Vet någon om den vita från samsung kommer att bli gul "aktig" efter en lång tids användande?

Har du den där solen kan nå den så kommer den ju garanterat bli gulaktig, annars har jag iingen aning, men förstår inte varför den skulle bli det av sig själv.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-23 19:25
Ursprungligen av Tibbo:

fundera nu på 40r86 eller 40r87 från samsung.
Vet någon om den vita från samsung kommer att bli gul "aktig" efter en lång tids användande?

Ja den kommer bli gulaktig efter ett tag, det är tyvärr ett faktum gällande alla färger att de påverkas över tid, dock syns det inte lika väl på en svart färg som på t.ex vit. Så svaret är utan tvekan ja, den kommer att "gulna".

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-23 19:12

Ang sk "gråimport" är det importören av apparaten som står för garantin, likaså så är garanti alltid en sak mellan inköpsställe och slutkonsument. Så exempelvis så om en konsument köper en produkt av t.ex Dustin så är det alltid Dustin som ger garanti på produkten. Sen kan Dustin i sin tur ha ett avtal med leverantören av tv'n som ger dem garanti. Så oavsett vart Dustin köper sina produkter så har Dustin garantiåtagandet gentemot konsumenten.

Kontentan av det hela är att som konsument skall du vända sig till den du köpt apparaten av. Affären kan i sin tur reklamera produkten till den leverantör som levererat apparaten. Vilket kan vara svårt om Dustin köpt apparaten ute i Europa.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-23 19:17

Annars kan jag rekommendera en prisvärd LG, 37LY95: FullHD LCD som kostar kring 12000kr. Dock så måste du ha dvi på datorn om du skall köra med 1920x1080 upplösning.

Detta är inte självklart att alla apparater kan göra så kolla detta noga innan du köper. Även fast tv'n har fullHD upplösning så är det inte självklart att den kan ta emot en fullHD signal genom t.ex vga-ingången. Ovan nämnda apparat kan detta dock genom hdmi-kontakten och inte genom vga-ingången.

Har alltid kört Pioneer hade deras 50" PDP 506 XDE men har nu bytt upp mig till en Pioneer 60" Kuro.
Jag har dock aldrig sett bättre bild oavsett LCD, Plasma så har ingen kommit i närheten.

Priserna är väl rätt humana nu också mot nypriserna, tror jag fick ge 52.000 kr för min 50" för några år sedan och 60" lite dyrare, men i dag får man en 50" Pioneer för 20 lax... VÄRT varenda krona.

Synd att de lagt ner sin Plasma tillverkning men kvaliten består ju, ingen TV idag som kommit ifatt så det är ju bara att köpa om man är ute efter det bästa!
Sedan vet jag att alla inte är ute efter det bästa heller... kvantitet från Netonnet är ju vad folket väljer tyvärr drabbar detta att de stora tillverkarna inte kan överleva, men så är det ju tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-28 14:42

Vad är folk åsikter om Philips apparater? Diggar ju verkligen deras lattjo ljusspridning på baksidan av tv:n!

Ursprungligen av HEK:

Vad är folk åsikter om Philips apparater? Diggar ju verkligen deras lattjo ljusspridning på baksidan av tv:n!

Philips är bra, jag är dock inte så förtjust i deras Amblight eller vad de kallar det, dock kan jag tänka mig en sådan i sovrummet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-28 19:50
Ursprungligen av @ndreas:

Philips är bra, jag är dock inte så förtjust i deras Amblight eller vad de kallar det, dock kan jag tänka mig en sådan i sovrummet.

Inte alla har ambilight. T ex Philips 42PES0001 har inte ambilight och är ca 4 cm tjock och helt flat på baksidan. Lämpar sig utomordentlight att hänga på väggen.

//Rob

Bevaka tråden