Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bort oönskad fil i papperskorgen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppgraderade till Little Snitch 2.0.2, åkte på en kernel panic, startade om, datorn blev otroligt seg, varpå jag avinstallerade Little Snicth och startade om... sen dess har jag ett alias i papperskorgen med namnet ␀␀␀õ␀␀.␀␀, ändringsdatum 1 jan 1904.

Inget händer när jag tömmer papperskorgen. Jag försöker dra filen till skrivbordet, då försvinner den helt, men nästa gång jag lägger nåt i papperskorgen så finns den där igen.

Körde Skivkontroll och den hittade nåt filfel (ingen aning om det har med aliaset i papperskorgen att göra) som den rättade till, men den jäkla filen ligger där förtfarande.

Har testat diverse program för att tvinga papperskorgen att tömmas utan resultat.

Har kollat i .Trash och .Trashes i terminalen, men där verkar va tomt.

Edit: När jag drar filen till terminalen ser jag att filen verkar befinna sig på min Boot Camp partition under /Volumes/WINDOWS\ XP/.Trashes/501/, men jag kan likaväl inte få bort den....

Nåt förslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-05 01:34

Hej!

Det ser ut som att du har ett problem som har diskuterats förut:
http://www.99.se/mac-os-x/234742-skum-fil-i-papperskorgen-g-r-att-radera.html

Dock verkar den ju ligga på windowspartitionen. Jag antar att du prövat att tömma papperskorgen från WinXP?

Annars kan du (enl. ovanstående tråd) pröva:

sudo chmod -R /Volumes/WINDOWS\ XP/.Trashes/501/*
sudo rm -rf /Volumes/WINDOWS\ XP/.Trashes/501/*

mvh
/genell

Tack för tipset, men dessvärre verkar det vara nåt i filnamnet som spökar... varje gång jag försöker radera den får jag "Filename too long".

(Och starta och tömma i Windows hjälper inte, men XP använder väl inte samma .Trash-mappar som OS X?).

1
Bevaka tråden