Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-navigation i 2009 års Mercedes?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt en tysk tidning, refererad av Macrumors (http://www.macrumors.com/2007/06/17/apple-developing-car-navigation-system/) och Gizmodo (http://gizmodo.com/gadgets/unconfirmed/apple-making-gps-for-mercedes-269564.php) arbetar Apple just nu med Mercedes för att bygga nästa generation navigering/multimedia-center i Mercedes bilar, från 2009.

Vad tror ni? Skulle ni vela ha ett navigationssystem från Apple i er bil?

Jag skulle lätt vela ha det, åtminstone med tanke på de horribla gränsnittetn många biltillverkare använder just nu.

Skulle helt klart vara kul, men jag gillar inte nya bilar. De är för opersonliga. Alla, oavsett märke, ser exakt likadana ut. Nej, när jag skaffar bil så blir det en bubbla från sextiotalet, men skulle inte tacka nej till ett navigationssystem från Apple i den.

Jag gillar iofs att jag och min familj överlever en krasch, men smaken är som baken 60-tals folkvagnsbuss minituöst renoverad vore snajsigt dock.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-04 16:07

Låter logiskt, Mercedes har haft iPodkontakt länge. Skulle sitta fint att planera resan vid min Mac, föra över resplan med avpassad musik, till iPoden och sen till Mersan. -2009 sa du? -Då kan man komma över en iMercedes till rimligt pris redan 2012-2013! hum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 17:34

Tycker verkligen inte apple och Mercedes går ihop som varumärken. Mercedes känns lite gammal tung prestige och inte alls så innoavtivt och fräsht som andå apple vill vara.

Fast detta projekt ligger väl på is numera? Har för mig jag läste det nånstans, men orkar inte leta upp källa. Nån annan?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-08 00:19
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fast detta projekt ligger väl på is numera? Har för mig jag läste det nånstans, men orkar inte leta upp källa. Nån annan?

Det var tidigare rykten om att VW och Apple skulle samarbeta. Det var dock på is. Apple passar inte riktigt till Mercedes. Och det kommer nog aldrig.

//Rob

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-02-08 07:38

Infotainment

MB's infotainment är klart coola.
Kolla den "analoga" radion i nya C-Klass.
Mums.
Och som sagt var - ett av de första märkena med iPod integration från fabrik.

Allra ballast är dock nya Chrysler. Med myGiG

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 19:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Skulle ni vela ha ett navigationssystem från Apple i er bil?

Gärna, jag skulle vilja att Apple designade det mesta av sakerna i mitt liv. Tv från Apple, ja tack. Kylskåp, spis, soffa också.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-04 19:41

En lampa från Apple vore inte helt fel heller.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-02-04 20:16

Eh, Merca känns inte lika gubbigt längre. Jag har en polare som jobbar som utbildare inom koncernen och jag har fått titta och klämma lite närmare på flera modeller och gubbigt är verkligen inte ordet som jag förknippar med Merca längre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 21:23

kanske inte lika gubbigt, men fortfarnde gubbigare än det mesta,sorry:(

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-08 07:37

Redan idag kan du se vilka låtar som spelas i din iPod mellan hastighetsmätare och varvräknaren på Mersan. http://www.mbusa.com/features/iPod/index.do
Mercedes navigator idag är inbyggd i bilen och åldras med den och blir bara omodernare och omodernare ju äldre bilen blir. Då är det ju ganska smart att kunna koppla ihop en iPod och uppdatera navigatorn. En iNavipod eller vad den nu kan heta. Att Mercedes och Apple går ihop finns ingen vits med men att Apple blir en leverantör till Mercedes, precis som Bosch m.fl., är inte bara troligt, det har de hållit på med sen årsmodell 2004.

Jag tvivlar på att Apple skulle samarbeta med en enda bil tillverkare för en Multi Media lösning .. däremot kanske en lösning som skulle kunna fungera i alla bilar om Biltillverkaren vill integrera det

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-08 10:22

Ta Bosch som ett exempel, de tillverkar elektriska delar till de flesta Europeiska bilmärken, allt från strålkastare till antispinnsystem. Inte två bilars framlyktor ser likadana ut för det. Samma sak här integrationen med iPoden används idag i allt från skor(Nike) till bilar, flera märken, men den del av integrationen som just Mercedes-Benz använder och utvecklar tillsammans med Apple kommer att var unik för Mercedes. Tex att man ser i hastighetsmätaren vilken låt som spelas.
Sånt har ju med beställarens krav att göra.
Man kan anta att Mercedes gått ut med en kravlista där man begärt att telefon+radio+cd+navigator+mp3-spelare+visning i hastighetsmätare+styrning från ratten+en massa annat som än så länge är hemligt ska integreras efter en viss mall. Redan där har man begränsat antalet möjliga tillverkare. Lägger man sen till framtida möjligheter till att uppgradera bilens inbygda dator för att möta eventuella avgaskrav.
Då finns Microsoft och Apple kvar och för alla som svurit över en Windowsburk är valet klart.
Att man kommer att kunna uppdatera bilens "operativsystem" under bilens 15-åriga livslängd det sker redan idag och kommer att bli mycket vanligare snart. Skulle inte förvåna mig om bilens dator ställer om tex automatlådan om navigatorn talar om att vi är i norra Sverige och väderrapporten varnar för ishalka. Möjligheterna är oändliga och iPod-kiten är nyckeln

1
Bevaka tråden