Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote - saknar viktiga funktioner och är buggigt

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En stor anledning till att jag skaffade Mac var Keynote (iWork´08),
det såg ju så snyggt ut. Tyvärr har jag blivit besviken.

1) Jag skulle göra en julfilm med bilder och filmklipp på vår nyfödda dotter
som julklapp till nära och kära. Nätterna före jul satt jag och försökte bränna eländet
till DVD med hjälp av en konvertering från Keynote till Quicktime

Filmerna vägrade fungera, Keynote hoppade vid konverteringen slumpmässigt över bilder, ljudet fungerade på vissa klipp men inte på andra och bakgrundsmusiken spelades slumpmässigt. Felet visade sig ligga i Keynotes själva konverteringsverktyg. Det var inte frågan om några märkliga filformat, utan vanlig
mp3 och mpeg-filmer (provade olika format).

2) Tog på mig att göra ett "Så ska det låta"-program åt min kyrkokör. Har gjort liknande saker i PowerPoint på några få minuter. Då visar det sig att Keynote inte kan
animera enskilda element med hjälp av musen.

(Exempelvis: Klicka på en bild på en boll i presentationen, så studsar bollen)

3) Resultatet av punkt 2 ovan blev att jag fick göra 20 bilder per fråga i frågesporten
(mot EN bild i PowerPoint) När jag sedan förhandsgranskar bildspelet efter att ha gjort några få bilder kraschar Keynote, datorn blir hypervarm och måste stängas av på knappen.

Min slutsats är: Keynote är inte en färdig produkt utan ett buggigt, experiment!
Jag skulle aldrig våga lita på programmet i företagssammanhang, utan rekommenderar
hellre OpenOffice eller rent av PowerPoint. Visst, det är fulare effekter, men man vet
att det fungerar.

//Henrik

Tillägg kl 01:43:

Gjorde klart de 20 bilderna. Keynotes hyperlänkfunktion fungerar inget vidare, ibland hoppar den plötsligt till fel bild utan förvarning. Gör jag om
exakt samma klicksekvens hoppar den ytterligare någon annanstans etc.
Ännu en bugg. Varför är jag inte förvånad.

Senast redigerat 2008-02-04 01:47
  • Medlem
  • 2008-02-04 02:43

Jag tror du försöker använda programmet till saker det inte är till för. Som presentationsverktyg i företagssammanhang tror jag att det är ganska bra. Filmen hade du nog gjort bättre i iMovie. Studsande bollar har jag tyvärr ingen koll på.

Själv så dagdrömmer jag om Keynote varje gång jag har någon föreläsare som använder Powerpoints trademarkade kombination av gult-blått-rött-arial-comic sans serif.

Hur kom du på idén att redigera film i Keynote? Du har väl iMovie, eller?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-04 10:32

Som sagts ovan, du använder fel verktyg, Keynote är precis vad det heter, ett verktyg för att enkelt och snyggt göra presentationer. Och där är det riktigt bra.

1. Julfilmen, använd iMovie.
2. Förstår inte vad du menar där. Men om du gjort det i PP, varför inte fortsätta där då?
3. Se punkt 2.

Om jag fattat rätt så är du en switcher, och ganska färsk sådan, har jag rätt? Det många gör när dom switchat, är att leta funktioner i Apples system och i de program som finns för Mac som är fungerar och beter sig på samma sätt som i Win. Det fingerar inte så, istället man får utgå ifrån Apples filosofi (enkelhet) och ta reda på vad programmen klarar, kanske får du använda två eller tre program för att göra det du gjort i PP, men förmodligen blir resultatet så pass mycket bättre att det inte gör något.

Sak ett: Jag redigerade inte film i Keynote, jag gjorde en presentation MED VIDEOKLIPP som jag sedan skulle bränna på DVD - en funktion som Apple, mig veterligen, skryter om att ha med i Keynote. Att man sedan inte har byggt in en ordentlig fps-skala i Keynote (vilket gör att den inte kan konvertera till QT utan tidshopp) är mycket oproffsigt. Kolla inte minst in diskussionerna om den dåliga ljudsynken i Keynote på Apples eget forum!

2) Jag gjorde det inte i PP, jag hade KUNNAT göra en sån i PP betydligt snabbare! I Keynote kan man göra om föremål (bilder) till hyperlänkar, varför kan inte en sån hyperlänk sätta igång en animation? Det är ju en standardfunktion i PP.

3) Att Keynote hoppar till valfria sidor är väl ingen höjdare. Tänk om du ska göra en informationskiosk till en mässmonter, den blivande kunden klickar på "Information om företaget" och landar på "Skojiga bilder från personalfesten". Jag skulle inte våga använda Keynote till det. (och det ska den, återigen enligt Apple, vara till för)

Jag må vara en switcher, men jag vet samtidigt att ett minimikrav på ett program är att det faktiskt klarar av att genomföra det det säger sig göra!

//Henrik

Jag är inte speciellt förtjust i KeyNote heller. Jag har en vid det här laget rätt gammal iWork, och det samlar damm. Varken KeyNote eller Pages verkade kunna speciellt mycket. Jag är kanske bortskämd med AppeWorks och FrameMaker? Det är i mitt tycke mycket bättre program. På Tröst låter det som om det inte hänt några avgörande saker med iWork sedan den version jag har.

Att Apple övergivit AppleWorks är rena vansinnet. Jag misstänker att det är "Not Invented Here" som spökar - för det är ett Apple-program, inte ett NeXT-program.

KeyNote är bra för att göra enkla, snabbskrivna presentationer, men hur man gör något bortom mallarna är allt annat än självklart. Så jag övergav det för de lösningar jag redan kan där man kan göra vad som helst.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2008-02-04 16:26

Nöjd

Håller inte med om att Keynote är uselt. Tvärtom är det enligt min uppfattning ett väldigt kompetent och lätthanterligt presentationsprogram. Jag har använt PP under många år men tycker att Keynote är snäppet bättre. Jag tror du skulle uppskatta Keynote om du, istället för att försöka applicera PP funktionalitet, lärde dig programmet från grunden. Keep it simple!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag är inte speciellt förtjust i KeyNote heller. Jag har en vid det här laget rätt gammal iWork, och det samlar damm. Varken KeyNote eller Pages verkade kunna speciellt mycket. Jag är kanske bortskämd med AppeWorks och FrameMaker? Det är i mitt tycke mycket bättre program. På Tröst låter det som om det inte hänt några avgörande saker med iWork sedan den version jag har.

Att Apple övergivit AppleWorks är rena vansinnet. Jag misstänker att det är "Not Invented Here" som spökar - för det är ett Apple-program, inte ett NeXT-program.

Nej, gamla iWork-versioner är väl inte särskilt relevanta på något vis alls.

Jag tror att det handlar om att slå på trumman för Cocoa och att folk inte ska lägga stor vikt vid gamla Carbongrejer längre. Det rimmar med beslutet att inte ta med Carbon till 64-bit i Leopard.

Det är inget fel på Carbon, mer än "not invented here" - men det är en annan sak.

Gamla iWork är relevanta om det inte har hänt så mycket sedan dess. Så tipsa gärna om hur man gör egentligen. Om Apple lovat en finess som inte Tröst kan hitta så får man hoppas att någon vet hur man gör. För övrigt kommer jag inte från PowerPoint-träsket. Jag hade inga förutfattade meningar om hur KeyNote skulle fungera, bara att det borde varit mycket lättare att göra saker än det var.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2008-02-04 17:48

Jag skulle rekommendera att köra igenom iDVD samt iMovie tutorial under http://www.apple.com/ilife/tutorials/.
Därefter skulle jag tillverka min Julfilm med dessa produkter.
Om jag prompt envisades med att använda Keynote för detta ändamål skulle jag först köra igenom http://www.apple.com/iwork/tutorials/#keynote och därefter välja "Send to iDVD" från "file" menyn. Alternativt kunde jag välja "Export.." från samma meny.
Vad gäller ditt "så ska det låta" spel med "hoppande bollar" så verkar du ju ha hittat lösningen i PP...

Att jämföra Keynote med Powerpoint är överlag dystert - för powerpoint. Jag arbetar som universitetslärare och har väl i runda slängar 1000 slides i diverse föreläsningar i Keynote: det är kort sagt mitt huvudsakliga arbetsredskap i undervisningsdelen av det jag gör. Innan dess arbetade jag åratal i Powerpoint. Skillnaden i professionalitet mellan programmen är mycket påtaglig. Även enkla övergångar som "dissolve" känns oerhört mycket mjukare för ögat i Keynote. I princip alla dynamiska element, samt grafiska effekter är mils väg från vad Powerpoint kan generera. För säkerhets skull, eftersom det annars är lätt att tro att en mossig universitetstyp inte har koll, får jag väl lägga till att jag även arbetat som layoutare och har full koll på program som Photoshop, Xpress, Indesign, Illustrator, Freehand och tjogtals andra. Vinnarkombon, med allt detta i bagaget är kombon Photoshop + Keynote: då kan man tillverka kraftfulla presentationer, vilket ju är vad Keynote skall klara. Dessutom går det utmärkt att exportera sådana:

http://www.svet.lu.se/documents/streamingcontent/ilectures_EU_organisation_large.mp4

Nu har förvisso Keynote skavanker, men det rör sig om mycket specifika ting. Exempelvis Actionbuild, om man roterar ett objekt som har reflektion påslagen: då roterar även reflektionen, vilket inte är så bra. Givetvis upplevs programmet ha flera brister om man använder det som det aldrig var tänkt, men hellre en skalpell för att lösa en enskild uppgift (presentationer) än en fällkniv som inte är särskilt bra på någonting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 06:29
Ursprungligen av UTAHUTAH:

Givetvis upplevs programmet ha flera brister om man använder det som det aldrig var tänkt, men hellre en skalpell för att lösa en enskild uppgift (presentationer) än en fällkniv som inte är särskilt bra på någonting.

Men det är väl tänkt att man skall kunna exportera en presentation till QT, och om det inte fungerar är det väl rimligt att påpeka detta?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Men det är väl tänkt att man skall kunna exportera en presentation till QT, och om det inte fungerar är det väl rimligt att påpeka detta?

Vänligen, Ylan

TACK!

Ja, jag har gått igenom ALLA Apples tutorials, läst och ställt frågor på flera forum
där många har liknande problem.

Ja, Keynote gör mycket snygga grejer, problemet är bara dess bristande pålitlighet.

Grundproblemet som jag ser det är att Keynote saknar en ordentlig statisk tidsskala.

Som ni vet har en tecknad film 24 bilder per sekund. Keynote varierar sin uppdatering så att den är OLIKA för OLIKA EFFEKTER (ibland 24/s , 32/s etc). Det innebär att det blir konstigt när du lägger in ljud (som har en fast timing) eller försöker konvertera det till QT (som också har en fast tidsskala). Det är också därför som Keynote kan variera hastigheten i uppspelningen beroende på vilken dator du använder.

Det här blir inte ett problem om du gör snygga bildspel, men lägger du in film och
ljud kan du få trubbel.

//Henrik

Suck, jag har använt den här typen av program bortåt femton år och Keynote springer i cirklar kring t.ex. Powerpoint. Men ok, någon som just börjar med programmet vill spy lite galla och hävda att programmet är "ett buggigt experiment", utan att efterfråga hjälp med det han inte lyckas med. Låt gå för det, kör vidare med pp eller något annat program, bäst är väl att arbeta med det man är nöjd med.

Om någon seriöst vill ha hjälp så är det bara att fråga så får man hjälp.

Tröst har haft mer strul när han kom till Mac-världen än man ska, så jag förstår om han har lite kort stubin. Tröst är seriös, jag känner honom, han är ingen gnällspik. Han reagerar helt enkelt som man gör när det tar emot mer än väntat. Så ta det som en (frustrerad) önskan om hjälp.

Jag håller med om att Keynote buggar när det gäller videoexportering. Om man spelar in kommentatorspår måste man till exempel ta hela inspelningen i en följd, annars kommer ljudet ur synk när man exporterar. Det är helt klart en bugg

Vad det gäller animeringsfunktionen så är det ju inte svårt att animera en studsande boll. Det går på tre klick, det skulle förvåna mig storligen om det är enklare i Powerpoint. Animeringsfunktionen där förstod jag mig aldrig på, Keynotefunktionen fixade jag på första försöket. Däremot är det en missing feature att det inte går att starta en "action" med hjälp av en hyperlänk. Det är lite konstigt. Har du skickat in det som feedback till Apple?

Vad det gäller hyperlänkfunktionen så har jag efter en snabb koll inte riktigt kunnat belägga det du skriver. En dum fråga kanske, men har du kollat så att alla hyperlänkar pekar dit de ska, det verkade vara lite svårt att få dem att fatta vart de skulle peka, men när de väl gjorde det så funkar de.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 09:35

Ett program som är ganska nytt står sig oftast ganska slätt mot ett gammalt som funnits sen dackefejden. på en enda sak antalet olika funktioner.
Det är inget konstigt att PP har fler funktioner än Keynote, vissa bättre tom.

Men att Keynote skulle vara någon form av buggigt experiment så uttrycker man snarare sin frustration över programmet än lämnar en rättvisande bild.

Keynote som presentationsprogram är helt överlägset PP på grund av att det är lättare att sköta, resultatet blir skarpare och mycket bättre.

Efter många år med PP så gillar jag Keynote bättre 99 gånger av 100 den sista gången gör jag det som en pdf från indesign.

/Tangen

Jag arbetar i en organisation där Powerpoint är standard. Jag gör ofta stora presentationer för mycket folk (anställda och kunder) och har sedan 2005 enbart använt min privata MacBook Pro och Keynote och till det.. Presentationen a la Mr Jobs är det överlägset Powerpoint.

Fungerar det inte bättre om du från Keynote exporterar direkt till DVD istället för att ta omvägen via QuickTime? För om du inte exporterar till MPEG 2 får du ytterligare en konvertering då du ska från QuickTime till DVD.

Ursprungligen av Marcus K:

Fungerar det inte bättre om du från Keynote exporterar direkt till DVD istället för att ta omvägen via QuickTime? För om du inte exporterar till MPEG 2 får du ytterligare en konvertering då du ska från QuickTime till DVD.

Det gjorde jag först. Det fungerade inte, därav omvägen.

Det finns en enkel lösning. Efter att du har exporterat ut din QT film från Keynote så kan du öppna den i Soundtrack (Final Cut Express) och justera ljudet (lägga in pauser etc), då bör du få det bättre iallafall.

Jag har gjort sådana filmer för att just lägga på webben/skicka till folk etc etc Och varje gång så blir det iMovie/iDVD för att det är så enkelt och går så smidigt.

Ursprungligen av ghost9999:

Det finns en enkel lösning. Efter att du har exporterat ut din QT film från Keynote så kan du öppna den i Soundtrack (Final Cut Express) och justera ljudet (lägga in pauser etc), då bör du få det bättre iallafall.

Ursäkta, men enkel lösning? Final Cut Express är typ asdyrt och verkligen inget var och varannan har. Sen ska man väl inte behöva göra det, skulle det inte vara enklare om Apple fixade till exporteringsbuggen, för en bugg är det?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Ursäkta, men enkel lösning? Final Cut Express är typ asdyrt och verkligen inget var och varannan har. Sen ska man väl inte behöva göra det, skulle det inte vara enklare om Apple fixade till exporteringsbuggen, för en bugg är det?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=7E4EB91E&nplm=MB278

1 895:-, asdyrt?

(men jag håller med om att problemet borde fixas istället)

Ja, en enkel lösning. Om han nu vill använda Keynote. Annars har han ju iMovie/iDvd där problemet är löst. FCE är inte dyrt, man kan t.om. köpa det begagnat.

jag är oxå en switchare och är van vid PP. Skulle vilja gå över till Keynote helt, men är det verkligen möjligt? det känns som tröskeln är lite för hög att convertera saker från ena programmet till andra.

Det lilla jag gjort i keynote har inte varit upplyftande. Var finns alla funktioner gömda? om det nu finns så många.

Enkelhet är inte alltid det bästa. Det kan göra saker mycket svåra för switchare...
vore kul om det fanns en guide på svenska om hur man kommer igång med keynote.

Jag upplever absolut inte Keynote som svårt (öppna "inspector" - där hittar du allt!)
Däremot undrar jag lite över problemet med hyperlänkarna - det vill säga att den hoppar lite vart den vill när man gör en klickbar presentation!
Ingen som har haft något sånt problem?

Köpa Final Cut ser jag inte som en seriös lösning. Har försökt fixa ljudet i garageband och sedan lägga det som ett soundtrack i Keynote, men så fort jag ändrade något då så klagade den på tidsfel och vägrade spela upp presentationen!

//Henrik

1
Bevaka tråden