Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp på MacBook

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver köra windowsprylar på min Macbook några veckor.
Vet att det finns ett 99mac men jag blir så rädd när jag besöker det forumet, känner ju ingen där.

Är det någon här som kör Bootcamp och kan säga nåt om det? Är det lätt att installera, hur gör man?

Det är främst SoundForge jag vill åt, det och typ Buzz.

Tackar!

Jupp, jag kör det. Inga problem. Det är inte lätt så tillvida att det gör det helt själv men det är inte alls svårt, bara viktigt att du gör saker rätt. Följ instruktionerna, finns en manual som du absolut behöver skriva ut.

Cool, tack för svar!
Vilket OS kör du, XP eller Vista?

XP, funkar saker på vista än?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-22 21:04

Har hört talats om parrallellssdesktops eller hur det nu stavas, man kan köra windorws i ett fönster, säkert pissig prestanda men om man bara vill redigera lite snabbt kan det nog vara nais..

Kör du Leopard Outshape? Där följder det med på DVD'n, annars kan det vara lite knivigt efterssom Apple har slutat distribuera betaversionen man tidigare kunde ta ner. Måste ju gå att lösa ändå iofs. I övrigt så ja jag har kört XP nåt år nu ganska mycket och det funkar bra, synd att det inte går att köra NTFS bara. Jag skulle nog inte köra Vista heller.

Ett par snabbtips:

* Vissa firewire-kort (t.ex. mitt motu ulralite) är inte polare med trådlöst nät i xp - avaktivera.
* Håll nere fn-tangenten för att få dom vanliga grejerna på F-tangenterna (ljus/ljudvol etc)
* Alt Gr = ctrl+alt (för t.ex. @-tecken)

Jag kör inte Leopard på min MacBook och inte Vista på min stationära PC.

Åh, måste jag köpa en slitochslängPC att ha under våren bara!?
Det är som sagt bara några veckor jag behöver jobba i windowsmiljö på resande fot.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-22 21:45

Ta hem evaluation (=utvärdering) på programmet VMWare Fusion. Det är kanonbra. Då behöver du inte köra BootCamp utan kan köra Windows i en virtuell miljö. Prestandan är mycket bra och klart bättre än Parallells. Man får testa Fusion i 30 dagar. Du kan köra XP, Vista eller vad du vill, även Linux. Allt samtidigt om så önskas. Det är som Virtual PC fast bättre.

http://www.vmware.com/products/fusion/?urlcode=EMEA_Google_Other_MAC&src=PaidSearch_07Q3_VMW_Google_EMEA_Google_Other_MAC&ossrc=PaidSearch_07Q3_VMW_Google_EMEA_Google_Other_MAC&gclid=COaVsozbipECFQmgGgodU1v4Gw

  • Medlem
  • 2008-02-04 19:41
Ursprungligen av PF:

Prestandan är mycket bra och klart bättre än Parallells.

Det där råder det delade meningar om. Det hävdas bland annat att prestandan är likvärdig.
http://www.99.se/windows-p-mac/ finns det masor an liknande diskusioner.

Måste man formatera en del av hårddisken till FAT eller NTFS för att kunna köra windows och windowsprogram under VMWare Fusion?

Med vilket program formaterar man bäst till dessa formaten om det är så att det är nödvändigt för att det ska funka?

Ursäkta för pastningen här men.... :/
Install Windows on your Mac with unparalleled ease
Installing Windows has never been easier, thanks to the Windows Easy Install feature in VMware Fusion. Just answer a few simple questions and insert your Windows installation disc—VMware Fusion will automatically create a Windows virtual machine that is optimized for your Mac. You can also use the New Virtual Machine Assistant to create virtual machines that can run Windows, Linux, BSD or any of the more than 60 different operating systems supported by VMware Fusion.
http://www.vmware.com/products/fusion/features.html

Verkar inte som att man behöver göra det iallafall...verkar...

Men det verkar till att vara ett intressant program, ibland saknar man lite windowsstuff.
TC-Works Mercury, Timeworks Phaser...Wavelab, Fruity Loops... osw.

PF: Oh, ballt. Men funkar det bra med t.ex. ljud in/ut etc? typ asio rätt in till en win-app lär ju vara kört?

Outsh: Som sagt det lär ju gå att lösa. Våga dig in hos 99mac'isarna det finns en "windows på mac"-sektion. Bootcamp är inte nödvändigt för att installera windows vad jag förstått, det ska gå bra ändå bara man får drivarna från nån. Sen finns det till och med dom som installerat windows på en extern usb-disk men det är lite mer hardcore.

Jag kör en hel del VMWare Fusion, och det funkar klockrent (förutom när man blir förvirrad för att snabbknappar osv skiljer sig åt eller krockar mellan OS X och Windows).

Men jag har mest kört trista kontorsprogram och IE, och inte ljudprogram eller liknande. Jag kan tänka mig att sånt som ASIO-drivisar och sånt blir krångligt så latency kan nog vara ett problem, men ska man tex mest jobba i Soundforge går det förmodligen att leva med.

VMWare Fusion här också. Hittade det för $50 på www.allume.com (verkar ha höjt priserna nu igen tyvärr). Den har i stort sett alla features som parallell har.. men enligt mina tester ganska så mycket bättre prestanda och i övrigt en stabilare produkt. Jag kör nu ett gäng olika linuxdistar, solaris, windows xp och vista (vista från en bootcamp-partition). Fungerar skitbra!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-23 10:13

Tror säkert asio4all skulle kunna funka, iaf windowsljudet låter bra och hackfritt så det bådar gott tyckte jag, rent på känsla sådär. Någon partitionering behövs inte alls göras, windowsinstallationen hamnar i en fil, som väl mest skulle kunna liknas vid en zipfil eller något sådant. Man kan också dela mappar mellan plattformar.

Nu har jag läst på en del om WMWare Fusion och det verkar vara exakt vad jag behöver.
Kommer inte köra några externa prylar som t ex ljudkort etc.

Måste man ha en windowslicens tro?

Citat:

Måste man ha en windowslicens tro?

Jo, det måste man.

Tänkte väl, vore konstigt annars.

Tack för tipsen, nu skall jag fixa detta!
Skall bara hitta Windows som jag fick med min stationära PC.

Man får tyvärr inte köra med Microsofts OEM-licenser i virtuella maskiner. De licenserna är enbart giltiga för den fysiska datorn man köpt tillsammans med licensen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-04 14:56

För Microsoft måste nämligen få in alla intäkter de kan, så de kan köpa luftslott för 284 miljarder och sån't!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 16:10

oj, jag har helt missat vmware. outshape, hojta gärna till om du får buzz att funka smidigt. skulle gärna slippa boota om varje gång jag vill skapa...

  • Medlem
  • 2008-02-04 16:27
Ursprungligen av outshape:

Jag behöver köra windowsprylar på min Macbook några veckor.
Vet att det finns ett 99mac men jag blir så rädd när jag besöker det forumet, känner ju ingen där.

Vi är jättesnälla även där.

Man kan köra bootcamp på tiger. Man får bara ställa tillbaka klockan när man installerar det.

1
Bevaka tråden