Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder "10" i MacOSX Server 10-klient?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-30 09:18

Om man köper MacOSX server, 5-klient. Vad innebär då 5-klient? Att du kan vara max 5 användare anslutna samtidigt eller kan du bara lägga in 5 användarkonton?
Gäller det bara AFP/SMB eller även FTP?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-30 09:23

Du kan max ha 5 anslutna afp-klienter.

Mig veterligen finns ingen 5-användarlicens. Däremot finns en 10-användarlicens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-30 09:45

Stämmer, och det är max 10 anslutna afp-klienter som gäller.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-30 09:49

Förlåt, jag menade 10...
Alltså kan man ha fler anslutna via FTP?

Ursprungligen av UrbanP:

Förlåt, jag menade 10...
Alltså kan man ha fler anslutna via FTP?

Det är endast AFP som berörs - du kan alltså ha oändligt med anslutna exempelvis FTP och HTTP användare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 20:13
Ursprungligen av Björnström:

Det är endast AFP som berörs - du kan alltså ha oändligt med anslutna exempelvis FTP och HTTP användare

Hur är det med email-användare och visst är det 10 AFP-clienter ansluta samtidigt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-30 09:50

Som jag förstått är det bara afp-anslutningar som räknas. Jag kan inte garantera det dock.

Citat:

Mac OS X Server can be purchased in 10-client and unlimited-client editions to meet the needs of server deployments of any size. License restrictions apply only to simultaneous file-sharing services for Mac and PC clients.

http://www.apple.com/server/macosx/specs.html

Precis som Svensson skrev så ska begränsningen gälla samtidiga "Mac and PC clients" dvs AFP och SMB anslutningar, detta enl. Apple.

Jerneheim

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-31 23:05

Gissningsvis även NFS då?

Nix, begränsningen gäller inte för NFS, en av anledningarna till att NetBoot/NetInstall använder NFS eller http.

Jerneheim

Om någon är intresserad har jag en OS X 10.4 10-klients licens till salu.

1
Bevaka tråden