Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme + USB-diskar fungerar ej

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är i desperat behov av hjälp. Har en Airport extreme (AE) basstation till vilken både MacMini (10.4.9) samt PC med XP (SP2) är anslutna. När jag ansluter USB diskar eller USB minnen till AE så går dessa inte att finna någonstans i Mac eller PC. Jag upptäcker dem under Airport mjukvaran, men är inte människa att förstå hur jag går till väga på Mac respektive PC för att montera det som ansluts till USB-uttaget på AE till "skrivbordet".
Följande har jag testat:
USB-diskarna har egen strömförsörjing (och jag ansluter en åt gången mot uttaget.
Diskarna är formaterade i FAT32 ("MS-DOS") eller HFS+.
Datorerna, hårddsikarna samt AE har startats om i olika kombinationer.
Jag har provat att ställa in åtkomsten både som konto, hårddisk och AE-lösenord.

Alltså ge mig en enkel "tummen i spåret"-beskrivning för vad jag skall göra på Mac, PC respektive (eventuellet) AE för att få detta att fungera.

Apples instruktion för AE förklara bara hur man ansluter disken samt ställer in AE, inte hur man når dem från datorn.

Mycket tacksam för alla tänkbara tips. Köpte Ae just för hårddiskmöjligheten....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 23:17

formerACE,

Välkommen till 99.se/mac!!

Just funktionen med Airport Extreme och anslutna USB diskar/minnen är idag förhållandevis buggig, men väntas uppdateras/förbättras "...i nästa verson/uppdatering…" från Apple.

En dylik uppdatering väntas från Apple vilken dag som helst...., så vänta och se…

Din fråga och 10.000-tals andra frågor har genom åren ställts här på 99.se, där de flesta frågorna har fått positiva svar och lösningar.

Kolla in sökfunktionen här på 99.se och du kommer upptäcka en gedigen kunskapsbank att söka i.

Åter igen, välkommen!!

- Torkel

Vilken AE handlar det om: UFO eller platt fyrkantig? Har för mig att det inte skall fungera på UFO utan endast på Platt fyrkantig (senaste) däremot skrivare skall gå att ansluta på båda modellerna.

Version på Airport Extreme

Jag har den lilla fyrkantiga/platta varianten, den som passar under en MacMini. (Rekommenderar ingen att placera den där eftersom den blir väldigt varm.)

Torkel,
Tack för ditt svar. Givetvis har jag sökt igenom forumet före jag ställde frågan. Det finns många frågor rörande AE och USB, men ingen som liknar min. Kan du utveckla ditt svar något mera?

Väntar fortfarande på svar från någon som använder AE med USB diskar. Var hittar ni dessa på PC:n eller Macen. Som jag tidigare skrev så skall de "dyka upp", frågan är bara var. Hur går ni till väga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 10:14

formerACE,

Saxat från Apple's webbplats:

-"Ett lättanvänt AirPort Skivverktyg ger dig ännu fler inställningsalternativ. Du kan ställa in att hårddisken alltid ska bli tillgänglig när du ansluter till nätverket. Du kan skapa lösenordsskyddade konton för alla i nätverket, eller enbart tillåta skrivskyddad åtkomst till vissa filer och mappar."

AirPort Skivverktyg för Mac och Windows finns på installationsskivan för din AirPort Extreme.

Notera att AirPort Skivverktyg inte behövs/saknas i 10.5/Leopard…

Lycka till,

- Torkel

PC:n fungerar det fortfarande inte på

Ringsde Apple support. Det tog deras irländske (danske) Ariport expert en (1) timma att komma fram till en lösning! Jag råkade klicka på den inramade airportsymbolen längst uppe till höger på skärmen. Valde uppdatera och helt plötsligt så dök disken upp! Teknikern var väldigt förvånad eftersom airport endast skall ha en ikon i menyraden (Finder) jag hade två.

Status, JAg kan se och ansluta till USB-disken på Macen numera, men inte på PC:n Hur skall jag göra där. Apple supportar inte PC....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-04 12:19

Prova att anslut via ip addressen från pc. Det brukar jag göra hemma med min Dell laptop när den externa hdn inte auto monteras via bonjour. (verkar dock handla om ett eller flera program som skapade konflikt, eftersom det fungerat utmärkt sen jag gjorde en ominstallation av windows.)

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306119

Följ ovanstående artikel och det borde fungera finfint.

Tack för hjälpen

Lösningen efter det att jag fått igång disken på macen var helt enkelt att öppna konfigurationen på PC:n och spara om den identiskt. När jag kommit på detta så poppade disken upp automatiskt.

Förtydligande. USB diskarna dyker upp under "Den här datorn" (det är här du ser C: respektive CD/DVD-spelaren. Disken presenteras här under rubriken "nätverksenheter".

ÄNTLIGEN. Hur kan något så enkelt strula så förbannat. Det har tagit mig 12 timmar, men nu fungerar allt som det skall.

1
Bevaka tråden