Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reflektion: Folk som går omkring på stan eller på bussen med öppen MBP

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 16:03

Under den senaste tiden har jag iakttagit ett antal personer som, antingen pga. ett starkt datorberoende, hysterisk upptagenhet eller bara ett jättestort behov av att visa upp MBP, har gått omkring i ett grådaskigt, fuktigt och regnigt Stockholm med öppna och påslagna MBP:s. Jag har då fått ett extra hjärtslag och tänkt:
"Hur tusan vågar de utsätta datorn för ett så riskfyllt beteende? Har de verkligen så mycket att göra att de inte kan vara utan datorn 10 min i en nästan fullbesatt buss eller under promenaden från hotellet till restaurangen?

Sedan har jag tänkt att det säkert handlar om en företagsdator men det gör ju egentligen inte saken bättre... Om jag var VD/IT-chef skulle jag bli alldeles vansinnig över att folk inte tar bättre hand om företagets egendom...Den senaste killen (för det är nästan alltid män) som gjorde så där på 4:ans buss hade en LCD-skärm som dessutom hade vanprydande tryckskador efter att han (eller någon av hans busar) tagit upp datorn genom att lägga en eller flera feta fingrar direkt på LCD-skärmen. I mitt stilla sinne kan jag nästan se hela scenariot framför mig:

"Hejåhå, se så jag kan misshandla en dator!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 16:13

Tja, jag har öppnat min PB "på stan" några få gånger för att jag glömt en adress, portkod eller telefonnummer som jag vet att jag hade i t.ex. ett mail. Tar ju bara 2 minuter att kolla...

Eftersom jag har en bärbar laptop som jämt är med är det väl inget konstigt med det... Det är ju liksom det som är vitsen med en laptop?

Jag har köpt den för egna pengar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 16:16

Det är ju det som är så skönt med mac, man tar upp den kollar sin grej och stänger ihop den igen... allt under 1min... *aaaah så skönt*
Jag tror en av anledningarna till att du bara ser macfolk göra så är för att det inte går med en PC på tio minuter, jag vet jag har provat... (switchade för ett år sedan)

Men nej, inte jag, jag har precis samma info i min N95:a.

  • Medlem
  • 2008-02-01 16:22

Värdet på saker och pengar är direkt relaterat till hur mycket man tjänar ... fast det är kanske smartare att skaffa en iPhone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 16:44

Att folk använder sina laptops på olika transportmedel, t ex buss, tåg, flyg eller rullstol är inte så ovanligt eller konstigt. Eller på caféer, restauranger eller andra samlingsställen. Men att gå runt på stan och samtidigt använda laptopen, känns udda. Att stanna upp och kolla något hastigt är heller inget konstigt, som andra här ger exempel på. Bättre alternativ är ju handdatorer eller mobiltelefoner/smartphones.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 16:57

Kanske lite fånigt att reagera men vad kan man göra med en MBP eller en bärbar PC medan man går på trottaren en regnig dag eller står upp i en nästan fullsatt buss?

Det är ju helt annan sak att stanna upp för att kolla information som man kanske bara har i datorn men här handlade det alltså om att man inte hade vett att stänga locket ens en gång på bussen...

Ang stfm:s kommentar: värdet på saker är en sak, hur man tar vara på sin egendom en annan. Det aktuella beteendemönstret tror jag inte är knuten till årsinkomstens storlek. Och ja, har man så förtvivlat mycket pengar så borde man kanske ha råd att ha en handdator/iPhone...

Nåja, det var bara en liten notis... Kanske är det så att jag tar hand om min dator lite för väl...

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-02-01 17:01

Jag har vid några tillfällen gått runt med öppen dator för att leta nätverk.

Desperat - måste kolla en uppgift nu - ingen svarar i telefon =leta nätverk för att snabbt kunna surfa ut och kolla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 17:10
Ursprungligen av mipert:

Jag har vid några tillfällen gått runt med öppen dator för att leta nätverk.

Desperat - måste kolla en uppgift nu - ingen svarar i telefon =leta nätverk för att snabbt kunna surfa ut och kolla.

Ja, det känns ju rätt ok för sådana tillfällen.

Folk som går omkring och flashar sina maccar - Det är ju gratis reklam för Apple!

Kan väl inte va dåligt eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 17:33

Deras problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 07:13

Deras MBP och deras behov, svårt för oss här att sitta och säga att det är dumt när vi inte vet anledningen.

Som sagt det har säkert en anledning, behöver ta fram sifror, adress, ritning som någon frågar efter eller whatever.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-04 07:58

Tanken är väl att man ska använda sin dator. Repor och avtryck blir det men inte påverkar det vad jag kan göra med den. Jag kan slita upp min MB lite här och var men gör det mindre nu pga iPhone.

Herregud, hade blivit förvånad om folk stod och kolla mail på Imac 24´an i kön på Vivo... men i detta fall, förstår inte riktigt vad du reagerar på. MBP´n är till för att användas inte konserveras.

Jag har en underbar CASIO som väger 90 gram som lätt slinker ner i bröstfickan. Batterierna varar 2 år. Det jag använder mest är kalender med larm samt anteckningar. Hemma har jag ytterligare en CASIO som jag gör backup på, CASIO till CASIO, ingen dator. Har svårt att tänka mig att bära runt med en dator - jag skall köpa en iPod touch nu. Hoppa jag blir lika nöjd med den som med CASIO. WiFi är ju häftigt!

sådant där kollar man väll på iphonen nu för tiden eller 8-)

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-02-04 08:58

Sedan jag skaffade min iPhone, så har jag sällan med min MBP ute på fältet längre.
Skulle jag behöva någon fil som ligger kvar på kontoret, så finns ju alldeles utmärkt programvara som jag kan hämta upp den med via VNC eller RD.

iPhone... såååå 07!

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-02-04 09:05
Ursprungligen av Mac by night:

iPhone... såååå 07!

Haha, och vad är 08 då?

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-02-04 09:34

Jag använder min Sony PSP för att kolla webmail och surfa med (har jag laptoppen med blir det hellre den, framförallt om man har en plan yta att ställa den på).

PSP är alltid med (spelar aldrig spel men tittar ofta på film).
Tyvärr är gränssnittet för surfandet inte superbra, eller snarare textinmatningen.

Funderar lite på en Touch...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-04 14:39

08 är microsofts år - det vet alla som sett senaste keynoten! Jag tror på en brun ZunePhone!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 13:19

Självklart deras ensak. Sorry, var bara lite gnälig den dagen

1
Bevaka tråden