Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL och Airport ARGH

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-21 22:38

Jag kör en dator med 9.1 och en med X (jaguwire)

Min Airport har ip 10.0.1.1
Under fliken Internet väljer jag "Använder DHCP"
ställer in DNS´erna på 10.0.0.1 och 10.0.0.2

Under fliken Nätverk är följande förbockat:
* Distribuera ip-adresser
* Dela en enstaka IP-adress (med DHCP och NAT)
* Ethernet-klientdatorer delar också en enda IP-adress (med NAT)
* Aktivera AirPort-till-Ethernet-brygga

(en kille som kör precis på detta viset får det att funka, va nån här på 99mac)

men! jag får det inte att funka, jag kommer inte in på http://login1.telia.com och inte på nån annan sida heller..

jag har en gammal Airport verra och har struntat i att uppdatera eftersom det funkat felfritt på BBB innan

hjälp snälla.. gärna fort också

Tack på förhand
/buster

[ 21 December 2002, 22:39: Meddelandet ändrat av: Buckner ]

Saker att prova utan någon speciell ordning:

1. Koppla förbi airporten och se om det fungerar då.

2. Kolla proxy-inställningarna i IE.

3. Kan du pinga maskiner på internet, tex vår (immitt.com eller telias dns´er)? Prova att pinga

213.180.78.135
213.180.78.134

Du använder ett program som heter Whatroute som du hittar på versiontracker. com för att pinga en dator. Det är att skicka en litet meddelande till en dator för att se om den är dator. Om du skickar ett ping så skickar datorn tillbaka ett svar om den är vaken.).

Kan du pinga så vet du att du är på internet och då är det fel på DNS-inställningarna.

4. Du skriver inget om TCP/IP inställningarna i din dator.

5. Skall din Airport verkligen vara inställd på 10.0.1.1? Den skall väl hämta sitt IP från Telia efter att man loggat in? (Kanske missförstår något).

Har inte Telia själv så jag har inte fler gissningar nu.

/Ola

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-22 00:19

Ok, tack för svaren, ska prova imorron.. tills vidare får jag nöja mig med en dator med internet..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-22 11:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Saker att prova utan någon speciell ordning:

1. Koppla förbi airporten och se om det fungerar då.

Det gör det, det r så jag kör nu

2. Kolla proxy-inställningarna i IE.

Vad ska dom va på då?

3. Kan du pinga maskiner på internet, tex vår (immitt.com eller telias dns´er)? Prova att pinga

213.180.78.135
213.180.78.134

Man måste ju först logga in, och det kan varken MacICX eller jag göra manuellt

4. Du skriver inget om TCP/IP inställningarna i din dator.

Kör Med DHCP precis som man ska

5. Skall din Airport verkligen vara inställd på 10.0.1.1? Den skall väl hämta sitt IP från Telia efter att man loggat in? (Kanske missförstår något).

Jag har inte gjort nått me airporten, den va så från början, om jag har sökt lite och andra som har det IPt på sin airport får det at funka

/Ola

Använd Airporten som Bridge så kommer det fungerar.

Sitter just nu o surfar med Telia ADSL + Airport.

Ciryon

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-22 14:41

ok, nu funkar det.. trots att jag inte ändrat nått typ..
aja..
nu är ända problemet att det inte gick att hitta det första jacket.. men det verkar inte spela nån roll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-22 16:22

Telia (och en del andra ADSL operatörer) har ju egenheten att låsa upp förbindelsen till en MAC-adress. Den släpps efter några timmar. Så har man provat ADSL-uppkopplingen direkt mot datorn och sen ska prova med en router, annan dator eller Airportstation måste man vänta ett par timmar innan det funkar. Jag svor mycket innan jag upptäckte det.
Har man inte ADSL-utrustningen i första jacket kan ljudkvaliten i telefonerna bli dålig.

kom precis hem från kvarnet dyngad, men vad jag kommer ihåg från tidigare i kväll är att telia släpper Ip numret efter 20 minuter. det sa dom på supporten i allfall.

hej hopp,

j

Alla ethernetkort har en sk MAC-adress, det är ett unikt nummer som endast det ethernetkortet i hela världen har.

Flera ADSL-leverantörer låser kommunikationen en stund till MAC-adressen. Så om du tex kopplar in en dator i ditt ADSL-modem får allt att fungera och sedan byter till en anna dator (eller Airport) så kommer ADSL-leverantörens utrustning inte att "känna igen" den nya MAC-adressen på en viss tidsperiod. På Telia verkar det vara 20 minuter enligt inlägg ovan. Hos Bostream (som jag har) är det 10 minuter tror jag. Men om man inte orkar vänta så kan man "Pinga" routerns IP-nummer och det gör att den nya Mac-adressen känns igen. Eftersom man hos Bostream har fasta IP-nummer och man får veta vilket IP-nummer som routern har är det lite lättare. Hos Telia vet jag inte vad man skall pinga på motsvarande sätt för att lösa samma problem.

Kul att det fungerade till slut.

/Ola

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-23 11:55

mjo.. märkte det när jag bytte mellan datorerna och svor.. men väntade 20min sen vare bra..

telias seg för steg hitta första jacket funkar inte...

men det bryts inte om det ringer eller vi ringer.. så detta får duga så länge

1
Bevaka tråden