Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera "fel" operativsystem på G4

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en begagnad iBook G4 som har operativsystem 10.3.5. Jag vill givetvis installera ett nytt operativsystem. Går det på något sätt att stoppa in Tiger som jag har för iMac G5? Det går inte att installera via skivan, jag får upp felmeddelandet att det inte går att "installera på den här datorn".

Har något snille några tips?

cecilia

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-03 10:18

Skivan du har är gjord för din iMac. Det är därför den inte funkar.
Du behöver en "neutral" skiva till det OS du vill installera.
Lycka till!

Yes!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-03 10:18

Du har stoppat in en "återställningsskiva". De skivor som följer med datorn är låsta för en specifik modell och därför går det inte. Det går visserligen att hacka, men enklast är att fixa en riktig Tiger skiva.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-03 10:40

Man kan gå runt detta genom att installera via Target Mode med hjälp av en firewire-kabel.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-03 10:41

Oj, coolt. Det visste jag inte.
Men kanske självklart om man tänkt till lite.

Yes!!

SIdde: Tack!

Hur sätter man datorn i target mode? Jag är lite av en idiot när det kommer till min dator...

  • Medlem
  • 2008-02-03 10:45

Den som gör detta kringgår licensavtalet om man inte avinstallerar OSet från maskinen datorn kom med.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-03 10:46

Du kopplar ihop din Mac med en annan Mac med en Firewirekabel.
Startar din mac med tangenterna äpple+T intryckta.
Skivan stoppar du in i den andra Macen. Din hårddisk kommer då på den andra Macens skrivbord. Jobba där.

Yes!!

Yes: Tack för targettips.
Jesper: Tack för länkar.

cecilia

Som Jesper skriver har detta diskuterats både vitt och brett redan, stänger denna tråd.

1
Bevaka tråden