Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på skivor med Leopard?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut skillnaden på dom två Leopard-skivor jag nu har i min ägo. Försökte med apples support men fick ett väldigt krångligt svar som jag inte förstod.

Alltså; på min nya imac var Tiger förinstallerat men jag fick med en Leopard i kartongen med beteckningen "CPU Drop-in DVD". Efter två veckor kraschade min hårddisk (åtgärdat, apple betalade, funkar bra nu, time machin - I love you). Supporten tyckte det kunde vara bra att ha "originaldvdn" om jag skulle få problem igen, så jag beställde en med namnet "Upgrade DVD".
Så frågan är, har jag över huvud taget en komplett Leopard, och vari består skillnaderna mellan dessa bägge skivor? Båda har funkat och funkar bra ska kanske tilläggas. Bytte till den senare efter kraschen.

Nån som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 18:50
Ursprungligen av the wall:

Nån som vet?

Jag tror att det är precis samma skivor du fått. Tillsammans med dina Tigers-skivor skall du kunna installera Leopard om och om igen till de blir helt utslitna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-02 19:36

Vad menar du med att du beställde en skiva?

Om du fick med en Leopard skiva behöver du inte beställa en till...

Skillnaden mellan en "hel" version och upgrade version är mer bara att den behöver känna av ett tidigare system. dvs om du raderar hela hårddisken innan du installerar om, så kommer det eventuellt inte att gå att installera utan att du först installerar Tiger och sedan väljer t.ex radera och installera med Leopard skivan. Sen om du vill ha alla program som kom med datorn, t.ex iLife etc, så måste du installera dessa från 10.4 skivorna som du fick.

Tack för svar bengtb och ufred. Exakt lika är dom ju inte för det står ju olika saker på dom. Har förstått att man måste ha Tiger "i botten" på bägge. Var mest nyfiken på vad som eventuellt skiljer dom åt men det är väl inte så mycket då....

  • Medlem
  • 2008-02-03 00:00

Jag köpte "Upgrade DVD" till min iMac eftersom Leopard släpptes dagarna efter mitt datorköp. Jag har testat att installera Leopard direkt på en raderad skiva utan att ha Tiger på den och enligt killen på Apple-store kan man använda "Upgrade DVD" precis på samma sätt som en inköpt full-license. Detta har man dock inte lov till...
Det skall gå bra att installera även på en G4 PowerBook enligt vad han sa, även om det inte...

Vad man sa till mej var att om jag väntade så skulle det så småningom komma en "iMac-Leopard-skiva" som endast var för iMacen. En sådan systemskiva du har idag med Tiger. Fördelen med att köpa med Tiger var att man fick en FULL Leopard (kallad "Upgrade DVD") för endast 85.- (eller vad det nu kostade).

Har du kollat hur mycket de olika Leopardskivorna innehåller (GB & MB, du vet)?
Skulle nästa tro att du sitter med 2 Leopardskivor. Undrar om inte din "CPU Drop-in DVD" också är en FULL-skiva med ett annat namn. Du kan väl kasta in skivorna och kolla storleken på dem med cmd-i och återkomma med infon...

McNuz; helt rätt. Kollade och båda använde 7,11 GB, varav 3,5 var tillgängligt. Dessutom så var den namngiven som "Upgrade" i Finder även om texten på skivan säger "CPU Drop-in DVD".

Case is closed - diskussionen avslutad då - Tackar!

1
Bevaka tråden