Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Aperture 1.5 eller vänta till 2.0

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-16 21:14

Hej!

Jag har försökt läsa mig till detta men kommer inte fram till något bra så jag vänder mig hit. Jag har använt Aperture 1.5 som en 30-dagars testversion och är mycket nöjd med programmet. Tanken var nu att jag skulle köpa programmet, men så slog det mig att 2.0 kanske var på väg, nu vet jag att ingen kan ge säkra svar eftersom Apple håller allt hemligt.

Så det jag undrar är hur ni skulle gjort, köpt nu/snart eller vänta tills de släpper 2.0? Sen undrade jag också vad ni tror om "uppgraderingslicens" på 2.0, alltså om man kan köpa 2.0 billigare om man redan har 1.5? För i så fall blir det ju mer köpläge nu, än om man är tvungen att köpa en fullversion till.

// Jonas

Så vitt jag vet har det varit helt tyst om utvecklingen av Aperture, men det var ju rätt länge sedan 1.5 kom ut, så det borde vara en 2.0 i görningen, rimligtvis. Men Apple verkar hålla den utvecklingen bakom lykta dörrar, så det är jättesvårt att veta om det är något som kommer inom en månad eller halvår.

En ren spekulation från min sida är att den 31 januari till 2 februari 2008 så är det en av världens största fotomässor, PMA, och en tanke vore ju att Apple gärna har en skinande ny version av Aperture att locka över fotografer med till den mässan (inte minst Lightroom-användare).

Ursprungligen av Adrian B:

En ren spekulation från min sida är att den 31 januari till 2 februari 2008 så är det en av världens största fotomässor, PMA, och en tanke vore ju att Apple gärna har en skinande ny version av Aperture att locka över fotografer med till den mässan (inte minst Lightroom-användare).

Så mycket för den spekulationen. Nu är PMA över och ingen Aperture 2 från Apple. Det finns dock ett litet rykte om att Aperture 2 kanske kommer snart ändå. Apples ansvarige för Aperture har tidigare gått ut och försäkrat på diskussionsforum mm att Apple jobbar hårt på RAW-stöd för nya kameror (framförallt Nikon D300/D3). MacRumors skriver om det:

While we hesitate to draw too many conclusions solely from that post alone, independent reports from some tipsters are indicating that Aperture 2 may indeed be drawing near. Indeed, one uncorroborated tip has gone so far as to indicate that the update may come next week. However, our confidence currently is thin on the matter, and we post the above "intel" to page 2 for interest only.

bara lenscorrection kommer så är jag nöjd...

Ursprungligen av northernlight:

bara lenscorrection kommer så är jag nöjd...

yepp. lenscorrection samt ett bättre kloningsverktyg så kommer man knappt behöva öppna photoshop mer till annat än friläggningar.

En Aperture-uppgradering vore fint. Själv hoppas jag på mer avancerad färghantering, möjlighet att skapa panoraman, flera simultana exporter, ett centralt metadatagränssnitt där man t.ex. kan redigera nyckelord X på alla bilder som X finns på och booleska regler för smarta mappar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-26 16:31

Det låter som att det är bäst att lugna sig lite och vänta ut januari i alla fall. Alltid lika roligt att behöva vänta på saker ingen vet när de ska komma

Det brukar sällan vara praktiskt att vänta på nya program/burkar/....

Det förekommer alltid rykten osv om hur fantastisk nästa version ska bli. Köp det du behöver, när du behöver det. Ofta får man en förmånlig/gratis uppdatering när det nya kommer. Väntan kan bli lång, och så slipper du ju barnsjukdomarna.

//Håkan

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-02 18:20
Ursprungligen av agronomkleptomanen:

Det brukar sällan vara praktiskt att vänta på nya program/burkar/....

Det förekommer alltid rykten osv om hur fantastisk nästa version ska bli. Köp det du behöver, när du behöver det. Ofta får man en förmånlig/gratis uppdatering när det nya kommer. Väntan kan bli lång, och så slipper du ju barnsjukdomarna.

//Håkan

Det ligger faktiskt någonting i det du säger, men eftersom jag inte hittat någon information om det kommer någon uppgraderingslicens vet jag inte om jag vill chansa på att behöva hosta upp 3000kr till om det skulle finnas med en drös av fantastiska funktioner.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-02 19:10

Trial fungerar ju i en månad om det nu kanske kommer något i februari

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-02 19:13
Ursprungligen av Csoft:

Trial fungerar ju i en månad om det nu kanske kommer något i februari

Jo men jag har redan använt trial, det var så jag upptäckte att jag gillade programmet

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-02 21:23

Läste också hans inlägg i den tråden, men som många skrev i tråden så kan snart betyde i princip vad som helst egentligen, tyvärr.
Men vi får hoppas att MacRumors har rätt i att det kommer i veckan.

Hade jag inte hunnit använda Lightroom i 20 dagar vid det här laget hade jag förmodligen blivit djäkligt sur över den fortsatta radiotystnaden från Apples sida i detta ämne. Som det är har deras oförmåga att uppdatera sitt kamerastöd medfört att jag fått chansen att upptäcka LR som i mitt tycke är helt överlägset Aperture.

Se där, ytterligare en tappad användare...

1
Bevaka tråden