Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mus skulle du ha valt?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-03 19:14

Det är så här att jag får välja (nästan) vilken mus jag vill från misco.se, gratis.
Äger själv en macbook pro och fundera på MM musen eftersom den passar med datorn.
Testat musen på media markt men vet inte riktigt om det är min typ av mus.

Fundera annars på Logitech VX revolution, nackdelen är att det försvinner en usb port.

Vilken mus skulle ni har valt mellan VX revolution ocn MM?
Vilken skulle ni valt från misco.se?

Skriv också gärna anledning.

Här är länken till vad misco.se har för möss: http://www.misco.se/Product/section.aspx?StartIndex=1&SL_SectionId=21213&MB2_SectionId=21088

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 21:35
Ursprungligen av Tibbo:

Vilken mus skulle ni har valt mellan VX revolution ocn MM?
Vilken skulle ni valt från misco.se?

Skriv också gärna anledning.

Jag personligen föredrar Logitech VX Revolution för dess ergonomiska utformning. Även storleken känns bra för min hand. Mighty Mouse med sladd funkar bra och har den bästa skrollkulan av alla möss jag testat, men passa inte hur jag håller eller är van att hålla en mus. Och fick ont i handen. Den trådlösa MM laggar/hackar och beter sig konstigt, tyckte jag. Har testat alla dessa tre på Mac.

MX Revolution är grym också, har dock bara testat just denna modell på PC. Skrollhjulet vid tummen är bra placering. Så slipper man flytta fingrarna som klickar på vänster- och högerknapparna.

Min bästa rekommendation är att känna på de olika i en butik och om möjligt, få testa dem.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-03 23:06

Jag har endast testat den trådlösa MM en kort stund hos min kusin, minns att själva precisionen (stavning) va väldigt hackig men då hade vi hans soffbords som underlag (vet inte om det spelar någon roll).
Visst är scrollkulan på MM suverän men att man måste rengöra den är ju nackdelen.

Jag håller verkligen med det du säger om MM, VX revolution ligger skönare i handen än MM. Jag har testat VX nano på min MBP och hade sängen som underlag, Överaskande nog så gick pekaren dit jag ville. Nackdelen om jag väljer VX är att en usb port försvinner och att det inte passar in med MBP och Apples trådlösa tangentbord.

MX ser bra ut, men jag vill ha en laptop mus och ingen Stationär.

Än så länge så lutar det mer åt VX revolution för min del.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-03 23:21

Förresten så har VX revolution zoomnings funktion, funkar den i leopard?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 07:28
Ursprungligen av Tibbo:

Förresten så har VX revolution zoomnings funktion, funkar den i leopard?

Vet ej om zoomfunktionen funkar i Leopard. Testade VX i Tiger. Kör nu med en Logitech MX518 i Leopard. Funktionsknapparna på musen funkar och går att ställa in olika saker i Leopard.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-02-02 23:12
Ursprungligen av Reisan:

Kör nu med en Logitech MX518 i Leopard. Funktionsknapparna på musen funkar och går att ställa in olika saker i Leopard.

Hur fick du detta att funka? Finns inga officiella drivers för att få funktionsknapparna att funka med mac.

Är själv intresserad av MX518 men drar mig för att köpa extra sw för 200kr för att få extraknapparna att fungera samt att kunna ställa in dem.

Senast redigerat 2008-02-02 23:26
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-02 23:25
Ursprungligen av MyMac:

Hur fick du detta att funka? Finns inga officiella drivers för att få funktionsknapparna att funka med mac.

Är själv intresserad av MX518 men drar mig för att köpa extra sw för 200kr.

Var otydlig i det du citerade. Jag har ställt in exposé till min Logitech MX518, så att fram- och bakknapparna har t ex Visa skrivbord och Alla fönster. Så det är inte fram- och tillbaka i t ex webbläsaren. Dock funkar plus- och minusknapparna för att öka och sänka muspekarens hastighet. Har ingen drivrutin eller extra programvara som t ex SteerMouse eller USB Overdrive. Men med t ex SteerMouse så kan man ställa in mer med t ex hastighet och olika knappar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-14 15:00

Jag köpte en logitech V470 igår och är hur nöjd som helst. Funkar på alla underlag med bra precision. Dessutom är den vit och snygg och precis lagom stor. Knappar och scrollhjul funkar bra med Leopard, behövde inte göra något.

Logitech Cordless Trackman Wheel = efter den här vill din hand inte ha nåt annat !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 08:37
Ursprungligen av Flipper 2:

Logitech Cordless Trackman Wheel = efter den här vill din hand inte ha nåt annat !

Denna mus har en medarbetare på jobb. Och han tycker ungefär som din kommentar. Jag har testat den och den verkar bra, men kräver en viss tid för att vänja sig vid. Öva upp koordinationen i tummen. Är en vanesak.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-04 11:55

Flipper 2: Den är för stor för min del. som sagt så vill jag ha en laptop mus.

Reisan: Så zoomnings funktionen funkade i tiger?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 14:32
Ursprungligen av Tibbo:

Reisan: Så zoomnings funktionen funkade i tiger?

Ursäkta, glömde att tillägga i mitt förra svar, att jag ej testat zoomningsfunktionen i Tiger eller Leopard. Sorry, så jag kan inte bekräfta just detta.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-11 14:56

det blev till sist logitech VX revolution. Är nöjd med allt förutom att handen ligger i en obekväm vinkel. Tycker mer om Vx Nano.
Vill bekräfta att zoom funktionen inte funkar i mac, men jag använder inte den funktionen så ofta.

Har steermouse till min logitech och älskar verkligen det lilla programmet, kan då ställa in knapparnas funktion efter behov. Steermouse är ett måste till de flesta mus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-11 15:00
Ursprungligen av Tibbo:

det blev till sist logitech VX revolution. Är nöjd med allt förutom att handen ligger i en obekväm vinkel.

Ok, synd att du inte blev helt nöjd med den. Är den mycket obekväm? Kommer du att vänja dig, tror du?

Ursprungligen av Tibbo:

Flipper 2: Den är för stor för min del. som sagt så vill jag ha en laptop mus.

Reisan: Så zoomnings funktionen funkade i tiger?

Jag zoomar genom att hålla nere ctrl på tangentbordet och scrolla med scrollhjulet/scrollkulan på musen.
Bara ett litet tips.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-02 19:27
Ursprungligen av sjovall:

Jag zoomar genom att hålla nere ctrl på tangentbordet och scrolla med scrollhjulet/scrollkulan på musen.
Bara ett litet tips.

Grymt bra tips!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-12 13:31

Jag förstår inte riktigt tjusningen i "konstiga" möss (i mina ögon dårå). Själv vill jag ha det enkelt och trådlöst. Den här antar jag: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=603968&StartIndex=1&SL_SectionId=21213&MB2_SectionId=21088

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 17:26

Jag skulle nog välja en utav dom här:

Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Notebooks

Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000

Microsoft Wireless Notebook Presenter 8000

Microsoft Wireless Laser Mouse 8000

Varför just dom här? Bluetooth. Macbook Pro har det inbyggt så du behöver ingen usb adapter för att ansluta din mus. Bara att synka och köra. Du kommer att ångra dig om du måste koppla in en liten usb adapter varje gång du vill använda musen. Mightymouse tycker jag inte om pga just den lilla kulan som fastnar stup i kvarten.

//Rob

  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-01-12 19:36

MM Mouse

Hur rengör man scrollerkulan på MMM? Går det att öppna musen? Har försökt med att vända på musen och rulla kulan i detta läge. Men utan resultat.
Birkar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-12 21:24
Ursprungligen av birkar:

Hur rengör man scrollerkulan på MMM? Går det att öppna musen? Har försökt med att vända på musen och rulla kulan i detta läge. Men utan resultat.
Birkar

Din fråga är lite felplacerad i denna tråd. Finns flera trådar om detta. Använd gärna sökmotorn. Men som svar på din fråga, se detta inlägg.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-01-12 23:44

MM Mouse

Ok ursäkta felaktig placering o tack för tipsen!
Birkar

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-15 01:29

Reisan: jo jag börjar vänja mig, men sitter man med den för länge kan den blir lite jobbig, kanske är det så att jag inbildar mig.

Robo-X: Angående att man måste koppla dit usb adaptern varje gång jag ska använda musen är ju en viss nackdel, men i nuläget är MBP som en stationär. Jag lider mer av att en usb port försvinner, men i framtiden kanske jag skaffa mig en usb hub som jag har hemma.
Inte så vanligt att man använder båda usb portarna när man är på vift. Iallafall inte för min del.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 07:52
Ursprungligen av Tibbo:

Reisan: jo jag börjar vänja mig, men sitter man med den för länge kan den blir lite jobbig, kanske är det så att jag inbildar mig.

Då tycker jag att du så snart som möjligt byter ut musen mot en som är bättre för dig.

för mig är valet enkelt:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-19 20:01

Jag har precis köpt Logitech VX Revolution och allt UTOM SCROLL funkar bra Scrollar jag så är det såå segt. Jag har ställt in på snabbast tänkbara i systeminställningar samt laddat ner progamvara men inget hjälper. Är det någon som känner till problmet och vad som ska göras för att få musen att funka??

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-20 16:56

Prova att installera Logitech Control Center 2.4 om du inte redan har gjort det.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-20 22:08

jag rekommendera att du installera steermouse och testar den först.
Sitter på en likadan mus som dig och tycker att den fungerar bra med steermouse.

Laggande muspekare

Hur står det nu till med muspekar-lagg på dessa modeller?

Skulle ju helst velat köra Bluetooth men jag tvivlar på att det blir exakt nog?
Precis som det du säger reisan är vad jag befarar.

Men hur är det med precisionen i dessa trådlösa Usb möss? Är det lika exakt som med tråd nu förtiden?
Jag spelar inte spel på min MBP, men skulle det vara oexakt när man säg, markerar eller anvnder Lassot i photoshop så är det tråd som gäller för mig.

Vad tror ni?

, Wijk jag har funderat på det där, provat lite kort, känns lurigt.

/ Boll

Boll, det är helt überlägset för sånt du och jag håller på med rätt subjektiv bedömning iofs men jag provade i 20 minuter och var sedan hooked.

Använder inte mus över huvudtaget längre...

har tidigare kör med mighty mouse, USB såväl som Bluetooth, och upplever inte den trådlösa som mindre exakt alls faktikst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-02 19:38

Ska man försäkra sig om att få den precision och säker drift som modellen utger sig för att prestera, så är trådad mus att rekommendera. USB-möss för 500 kr och uppåt är väl ett hyfsat riktmärke. Gärna spelmöss som är gjort för precision, hastighet och har gott om inställningar/anpassningar.

Det finns säkert många trådlösa/bluetooth-möss som kan mäta sig med en trådad mus. Men trådlösa möss medför fler risker, t ex batteriet tar slut, enheten tappar kontakten eller att muspekaren laggar tillfälligt, just när man håller på med något viktigt.

1
Bevaka tråden