Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IMAP, Gmail, Mail, massa frågor!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-18 19:24

Tänkte byta från POP till IMAP idag (det handlar om Gmail och Apple Mail nu), och har massa frågor som jag gärna skulle vilja få svar på!

1. Hur ska mailen hanteras egentligen? Ska all hantering skötas i mappen "Gmail" (den mappen där innehållet ser ut som Gmail), eller går det lika bra att göra som jag alltid har gjort; använda Mail? Till exempel: Jag vill kasta ett mail, ska jag då dra det till mappen "Papperskorg" under Gmail, eller till papperskorgen i programmet Mail?

2. Varför läggs alla mina brev in i Mails inkorg, men inga av mina skickade mail läggs automatiskt in i Mails mapp "Skickade" (den med en ikon som liknar ett pappersflygplan)?

Kort och gott behöver jag en lektion som visar hur man hanterar IMAP, och om det går att ha det som jag hade med POP, att jag hanterar mailen igenom Apples Mail. Som ni märker är jag extremt mycket nybörjare!

Under "Brevlåda"-menyn finns undermenyn "Använd den här brevlådan till...". Markera exempelvis brevlådan för skickade mail som finns under [Gmail] och välj "Använd den här brevlådan till..."->"Skickat". Likaså kan du koppla papperskorgen och spammappen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-18 19:43

Sen känns allt extremt icke konsekvent, och det hoppas jag också att ni kan hjälpa mig med!

På min iPod touch verkar det fungera hyffsat; mina skickade mail finns tex. där. Dock blir det konstigt när jag raderar ett mail; den läggs då i ikonen som liknar en papperskorg, men inte i "Mappen" papperskorg. När jag sedan går in på gmail.com ligger de raderade mailen, istället för Gmails papperskorg, istället i en "Etikett" som heter "raderade mail".

Blir tokig på det!

Det är inte helt konsekvent. Jag tror att vi upplever detsamma.. Kan dock inte svara på hur det ska ordnas! En bild får illustrera min förvirring.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-18 19:50

Tack, gav lite klarhet!

En till fråga:

Har massa mail på Gmail som jag vill radera (ungefär 400), men som det är nu ligger allt i datumsordning på hemsidan. Visserligen skulle jag kunna ordna det genom Mail, men det verkar som att allt där går extremt långsamt nu. Alla mailboxar jag försöker öppna får bara fram en "laddningstårta", och inga mail visas. Beror detta på att det är mycket mail det handlar om, eller är det min uppkoppling? Måste få veta detta, för om det alltid kommer vara så här segt, då måste jag fortsätta med POP. :/

Då är min fråga; kan man sortera mailen i Gmail efter mailadress?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-18 20:00

Om det endast kan se ut sådär, då måste jag fortsätta med POP. Jobbigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-18 21:06

Nu kommer lite frågor om POP istället, då det har slutat fungera nu efter att jag testa IMAP. : /

1. Varför hämtas inte mina skickade mail?
2. Varför kan jag inte skapa nya brevlådar (smarta brevlådor gick).

De inställning jag kan gjort (utöver att, som ovan beskrivet, markerat respektive mapp under [gmail]-mappen och valt "Brevlåda"->"Använd den här brevlådan till..."). Det går, som ni ser, att få det att fungera utmärkt. Kan även nämna att jag under avancerat-fliken i kontoinställningarna valt att spara kopior av "Alla brev, inklusive bilagor" så att jag kommer åt min mail utan internetuppkoppling.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-18 21:50
Ursprungligen av Hagelin:

De inställning jag kan gjort (utöver att, som ovan beskrivet, markerat respektive mapp under [Gmail]-mappen och valt "Brevlåda"->"Använd den här brevlådan till..."). Det går, som ni ser, att få det att fungera utmärkt. Kan även nämna att jag under avancerat-fliken i kontoinställningarna valt att spara kopior av "Alla brev, inklusive bilagor" så att jag kommer åt min mail utan internetuppkoppling.

Det där ser ju riktigt bra ut! Får göra ett nytt försök senare.

.. å jag går nog tillbaka till POP3. Det känns mindre förvirrande. Åldern börjar ta ut sin rätt.

EDIT: Kan vi starta en stödgrupp?

Ursprungligen av Hagelin:

De inställning jag kan gjort (utöver att, som ovan beskrivet, markerat respektive mapp under [Gmail]-mappen och valt "Brevlåda"->"Använd den här brevlådan till..."). Det går, som ni ser, att få det att fungera utmärkt. Kan även nämna att jag under avancerat-fliken i kontoinställningarna valt att spara kopior av "Alla brev, inklusive bilagor" så att jag kommer åt min mail utan internetuppkoppling.

Hagelin:
Skulle vilja kommentera dina inställningar lite.

Om jag är ute och cyklar eller om någon har bättre lösningar så får ni gärna kommentera mina kommentarer

1. Enligt min erfarenhet (samt det jag läst på nätet) så är det inte en god idé att spara dina utkast på servern. Om du har denna inställning i Mail nu så kan du spotlighta ett mejl och se vad jag menar. I resultatet ser du varje utkast som har sparats (vet inte hur ofta Mail sparar utkast men jag fick fram ett tiotal utkast per skickat mejl). Mail.app sparar utkast kontinuerligt och det kommer då att skapas en sjujäklans massa utkast. Jag har därför stängt av den funktionen och allt är frid och fröjd. Jag använder mig visserligen aldrig av utkast.

2. Skräppost och papperskorg. Det här är givetvis en smaksak men personligen så vill jag att mejl ska försvinna när jag raderar dem. Jag har därför kryssat ur dessa.

Sedan har jag en fråga.
Är det någon som lyckats med att lista sina "subscriptions" (tror jag det heter...jag kör engelskt OS) för google IMAP? Det hade varit trevligt om man kan avprenumerera sin "All Mail"-google mapp. Alla mail sparas ju dubbelt för tillfället.

Huvudsida funkar men inte nästa sida på vissa siter?

Alltså, jag kommer in på huvudsidan på en site, jag kan ibland klicka mig fram ett eller två steg men helt plötsligt vill den inte gå längre. Den beter sig som en liten ungmö....
I alla fall, där det tar stopp visas bara "webbsidan kan inte...." Jag har prövat att ta bort alla möjliga filter och brandväggar eftersom det var det första jag tänkte på. Har jag missat nåt?
Kör på PC, by the way...

Använd INTE POP! Det borde förbjudas... IMAP funkar alldeles utmärkt och tänk vad praktiskt det är att ha alla mail på alla datorer och på servern. Ge det lite tid att få det att funka som du vill.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-02 17:46

jag vet inte om det är någon inställning jag har missat men när jag kopplar mina mailkonton via IMAP till mail så får jag dels upp dom nya mailen i Inkorg, men sen kommer dom också upp i exempelvis All mail under Gmail längre ner i vänsterspalten, och för att få bort det så måste jag läsa dom i båda "inkorgarna" ...
Det är väll inte så smart?
Någon som vet vad som är fel?

fliken "Alla mail" finns där för att Gmail har en sån funktion. Jag bryr mig inte om den.

Men som nämts tidigare. Markerar man resp ny gmail-brevlåda (som skapas när man byter till IMAP) och sen går på menyn-brevlåda-använd den här brevlådan till-
så flyttas mappen upp till sin normala plats.

Dessutom kan man under konto-inställningar-avancerat-Prefix för IMAP-sökväg: fylla i [gmail]

Då får man bort den onödiga extra mappen i vänstermenyn.

Hej

Har också haft problem med mitt Gmail IMAP konto. Satt och läse i den här tråden och gjorde samtidigt lite inställningar i Mail. Nu har helt plötsligt min Inkorg tömts och vill inte synkronisera med "Alla mail". Den sistnämnda har dock kvar alla min mail, och de finns dessutom på webmailen.
Har uppenbarligen fuckat upp någonting, och har försökt återställa de inställningarna jag gjorde. Kan dock inte komma ihåg allt...

Några förslag? Vad har jag tryckt på?

MVH

1
Bevaka tråden