Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS 9.1 från nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett pikant dilemma nämligen att cdspelaren på en pb bronze som jag ska sälja givetvis brakar ihop bara för att jag ska installera 9.1. Har provat med andra skivor och det verkar som om den är paj, så vad gör man? Hade tänkt att installera från någon annan dator men har ingen som helst aning om hur det skulle gå till(knowledge base my ass). Vore peaches om man kunde installera från min ibooks cd på något sätt MEN HUR?
ALLA förslag är välkommna då listan på eventuella köpare krymper med tiden

Med vänliga hälsningar
Anton

Har den FireWire? Om så är fallet kan du använda FireWire-mode. Det kräver visserligen en burk till med FireWire.

Gör så här:

Anslut 2 datorer via en FireWire-kabel.
Starta den fungerande.
När den är klar, starta den andra (ickefunderande) med T nedtryckt.
Nu dyker din PB upp på den andra datorn som en hårddisk.
Installera som vanligt.

Tyvärr är det lombardversionen så den har ingen fw Elände elände, jag får ju provision på den...

Jag har exakt samma problem. Måste installera 9.2 på en lobard men cd-läsaren verkar för slö. Skitstörigt eftersom min pappa av olika anledningar inte kan börja använda sin nya 17" iMac för än han har 9.2 på sin lombard (måste få en sub-stick att fungera på laptopen först).

Fick något tips om att koppla ihop pbn med en annan Mac med 9.2 installerat och bara dra över systemmappen och andra viktiga filer till pbn. Någon som kan uveckla det..? Är osäker på hur jag skall göra...

Det är inte säkert att det ät cd spelaren i sig som är sönder. Det kan ha kommit fett på glaset till lasern.

Är det en dator där lasern följer med ut så kan du testa att ta tops och torka med. Jag har prövat med vanlig rengöringstrasa (för dator bruk) samt tops doppade i Svensk Vodka i brist på annat. Sprit som sprit tänkte jag...

Är det en cd av typ slot-in så kanske det är bäst att investera i en rengörings cd. Jag har inte sett så många sånna och jag vet inte om dom finns. Man ska ju vara lite varsam och en skiva snurrar allt annat än varsamt!

En vanlig cd tål rätt mycket faktiskt. Hade jag varit riktigt desperat hade jag nog tagit och skruvat isär cd spelaren... i den mån det går! För dom är rätt tillstängda dom där...

Varning
Jag måste endå utfärda en varning att man kan ställa till endel oreda.

Dock vill jag poängtera att jag har plockat sönder tekniska produkter (3 bandare för back-up) och endå fått utnyttja garantin.

1
Bevaka tråden