Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kejsarens nya kläder: Microsofts kommande IE8 och webstandarder

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Wisdom and folly: IE8's super standards mode cuts both ways

Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 16:00

Töntigt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 17:30

Nåja, Microsoft är inte enda problemet. Vems idé var det när de gjorde CSS-standarden att totalt utelämna centrering i höjdled? Istället får man hålla på och fulkoda...

Jag skulle gissa att Microsofts problem började med att det sitter en mängd idioter på w3c som skriver standarden. Microsoft vill kunna göra mer och lägger till egna koder. Men att ha två parallela standarder funkar inte i längden... därav problemet. Idioterna på w3c sitter dock kvar...

Ursprungligen av C.K.:

Microsoft vill kunna göra mer och lägger till egna koder.

Jag tror inte riktigt på MS som den stora snälla jultomten. De kan ju inte ens förvalta sina egna standarder.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-29 21:11

Om en standard inte är bra får man väl i så fall engagera sig i de sammanhang som ansvarar för standarden och försöka påverka så att nästa version blir "bättre".

Åtminstone är det så vi jobbar inom verkstadsindustrin. Vill vi påverka hur standarder utformas får vi ta mig tusan ta oss tid att sitta med i arbetsgrupper och tekniska kommiteér både inom landet som internationellt.

Att bara hitta på något eget lönar sig inte. Då blir bara leverantörer och kunder irriterade.

Ursprungligen av Gunnar B:

Om en standard inte är bra får man väl i så fall engagera sig i de sammanhang som ansvarar för standarden och försöka påverka så att nästa version blir "bättre".

Åtminstone är det så vi jobbar inom verkstadsindustrin. Vill vi påverka hur standarder utformas får vi ta mig tusan ta oss tid att sitta med i arbetsgrupper och tekniska kommiteér både inom landet som internationellt.

Att bara hitta på något eget lönar sig inte. Då blir bara leverantörer och kunder irriterade.

Helt rätt. Problemet är nog att mer grundläggande; IT-industrin är inte lika mogen som andra industrier. Konkurrerande standarder och sådant tjafs höll verkstadsindustrin också på med. För 50-60 år sen....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 20:20

Vertikal centrering, vad ska man med det till?

Att snacka om "idioterna" på w3c känns väl lite fånigt: Hur mycket har man egentligen inte dem att tacka för?

Medlemmarna i w3c är för närvarande dessa:

http://www.w3.org/Consortium/Member/List

Bland de 110 rekommendationer/standarder som w3c lämnat finns:

* XML
* CSS
* XPath
* XQuery
* SOAP
* SMIL
* SVG
* HTML (diverse nivåer)
* RDF
* VoiceXML
* PNG

Och lite till. Rätt bra jobbat för ett gäng "idioter" kan jag tycka

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-02 10:37

Richard: Precis.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-27 04:38

Vill be om ursäkt... O:-) IE6 och tidigare versioner ÄR SKIT! Är van med IE7 som gör som man säger...

Men som sagt, kom inte och säg att W3C är några smarta killar. CSS har t.ex. riktigt stora hål som aldrig verkar fyllas.

Ursprungligen av C.K.:

Vill be om ursäkt... O:-) IE6 och tidigare versioner ÄR SKIT! Är van med IE7 som gör som man säger...

Men som sagt, kom inte och säg att W3C är några smarta killar. CSS har t.ex. riktigt stora hål som aldrig verkar fyllas.

Det beror mer på att det är en demokratisk process där alla ska ge sitt godkännande.
Då tar det tid att komma framåt ibland.

Vilka hål tänker du på?
Jag upplever själv inte att jag saknar något speciellt.

IE7 gör inte som man säger.
Men det kriget kan vi ta någon annanstans.

Firefix/Safari/Opera gör som man säger och enl standard sedan får man göra ett errata-IE.css

Men men skit i det, om IE8 tar ännu ett kliv närmre standard blir jag bara gladare.
Tänk den dagen man kan skriva en kod för all världens webbläsare, skärmupplösningar, färger och fonter. Vilken dröm!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-25 01:45
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vilka hål tänker du på?
Jag upplever själv inte att jag saknar något speciellt.

Det stora "hålet" är DIV. Vi är rekommenderade att inte köra med tabeller när vi skall koda en sida, men saken är ju att tabeller funkar så mycket bättre när man skall strukturera upp en sida än vad div gör.

Sanity prevails: IE8 will default to standard-compliant mode

Verkar som de äntligen tog sitt förnuft till fånga. Bra gjort. Eller vad säger jag, det är det man borde förvänta sig. Frågan är om det är värt beröm.

1
Bevaka tråden