Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är faran med en mac i Windowsnätverk?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag måste få fråga er här då jag inte är så hemma på mac och nätverk. Jag har kört mac nu i lite över ett år och är frälst kan jag säga. Nu är det så att vi fått ny rektor på skolan jag jobbar på och vi ska börja arbeta med Fronter där jag ska vara en av administratörerna. Till min hjälp så skulle jag då få en bärbar dator och frågade då om det gick bra om jag köpte en macbook pro och det tyckte hon lät jättebra.
Problemet som sedan uppstod är att när jag säger till IT-enheten i kommunen att jag vill ha tilgång till nätet så svarar de att de inte kopplar in några mac'ar på deras nät på grund av risk för bland annat virus.
Är de dom som lever i någon annan tid eller är det bara ren okunskap så de bara hittar på något för att de inte vet hur det ska gå till eller vad?
Vad jag vet så kör de windows server. Varför skulle de vara omöjligt att koppla upp en mac? Vad kan jag säga till dem för att få dem att förstå?
Hoppas någon här kan ge mig lite tips.

/Citronit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 13:43

Ingen fara med en mac i Windowsnätverk!!

Citronit,

Du är inte den första med detta dilemma, d.v.s. att stånga sig blodig gentemot en IT-avdelning för att få ansluta en Mac till det lokala nätverket…

Dilemmat har diskuterats tidigare här på 99.se och det vanligaste svaret brukar bli att de (IT-avdelningarna) i många fall saknar relevant kompetens på Mac & MacOS.

På Apple's webbplats finns en hel avdelning som handlar om Mac i Utbildningen, kolla in den & hänvisa gärna din IT-avdelning till den.

Lycka till,

- Torkel

Ursprungligen av Citronit:

Jag måste få fråga er här då jag inte är så hemma på mac och nätverk. Jag har kört mac nu i lite över ett år och är frälst kan jag säga. Nu är det så att vi fått ny rektor på skolan jag jobbar på och vi ska börja arbeta med Fronter där jag ska vara en av administratörerna. Till min hjälp så skulle jag då få en bärbar dator och frågade då om det gick bra om jag köpte en macbook pro och det tyckte hon lät jättebra.
Problemet som sedan uppstod är att när jag säger till IT-enheten i kommunen att jag vill ha tilgång till nätet så svarar de att de inte kopplar in några mac'ar på deras nät på grund av risk för bland annat virus.
Är de dom som lever i någon annan tid eller är det bara ren okunskap så de bara hittar på något för att de inte vet hur det ska gå till eller vad?
Vad jag vet så kör de windows server. Varför skulle de vara omöjligt att koppla upp en mac? Vad kan jag säga till dem för att få dem att förstå?
Hoppas någon här kan ge mig lite tips.

/Citronit

Ursäkta att jag blir arg på din IT-Avdelning . Här sitter jag arbetslös med 10 x mer kompetens än dom på både PC & Mac miljö medan dom saknar kunskap och tjänar fet med pengar ... men det har inget med saken att göra ...

Dom har ren okunskap och följande kan du göra och tänka på ..

En Mac är inget annat än en snygg designad PC med ett annat operativ system.
OS X som är operativsystemet har fullt stöd för att hantera komunikation till Windows Server, Linux Server, Unix Server osv .... Komunikationen till Windows servern sker via Samba och fungerar lyssande ... Du har alltså FULLT filhanterings system för Windows miljö kommunikation ...
En 10 åring kan koppla upp en Mac mot ett PC nätverk ...

Angående virus .... Det finns inga Virus till Mac ... Alltså din Mac kan inte få virus
MEN ... din Mac kan få PC Virus .... detta är helt ofarligt för din Mac eftersom din MAc kan inte köra virusen och inte heller sprida virusen över nätverket ...
däremot kan du tex ladda ner ett Word Document Virus på din mac ... det är än en gång helt ofarligt för macen och det kan INTE sprida sig av sig själv till andra PC datorer ... däremot om du skickar vidare detta document till en PC via mail eller nätverket och denna Windows användare öppnar documentet så kan den PC:n bli infekterad ...

det är just därför det finns antivirus program till Mac som söker efter PC virus på din Mac ....

vidare ...
Eftersom du har en intel mac så kan du köra in BootCamp och köra Windows på din Mac precis som om den vore en PC ... och då är den ingen Mac längre utan helt enkelt en snygg designad Bärbar PC med ett mindre bra operativsystem aka Windows på sig . och då kan dom inte säga något .... vadå skall dom hindra dig för att du har en Windows dator som är lite snyggare än deras bärbara ...

http://www.clamxav.com/

Är ett grattis AntiVirus program till Mac

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-01-26 10:40

Problemet är att på skolor och kommuner så är ofta personalen på en it-avdelning delvis personer som kommit dit från andra verksamheter som tex matematiklärare (alla vet ju att datorer är bara en stor miniräknare), vaktmästare som fått ansvar för att koppla ihop datorerna när dom första kom till den skolan.

Sen finns det ett ytterligare problem vem är det som anställer folk, i vissa fall en kommunchef som är mellan 55 och pension och mest undviker att göra något obekvämt eftersom hans pension kan påverkas negativt av det, så vad gör man ju man anställer dom som inte har så lätt att få jobb för dom har inga krav utan kan fostras till goda kommunalarbetar. För vem bryr sig om dom kan något.. finns konsulter

Testa att föreslå för din farmor/mormor att hon ska byta ut sin vanliga telefon mot en mobil och kolla hur lätt det är. Likaså vad händer om det kommer en användare till itavdelningen med en dator som har ett annat utseende än det som dom lärde sig på kursen dom gick för 10år sedan.

Senast redigerat 2008-01-27 10:59
Ursprungligen av Erik_J:

Problemet är att på skolor och kommuner så är ofta personalen på en it-avdelning delvis personer som kommit dit från andra verksamheter som tex matematiklärare (alla vet ju att datorer är bara en stor miniräknare), vaktmästare som fått ansvar för att koppla ihop datorerna när dom första kom till den skolan.

Sen finns det ett ytterligare problem vem är det som anställer folk, i vissa fall en kommunchef som är mellan 55 och pension och mest undviker att göra något obekvämt eftersom hans pension kan påverkas negativt av det, så vad gör man ju man anställer dom som inte har så lätt att få jobb för dom har inga krav utan kan fostras till goda kommunalarbetar. För vem bryr sig om dom kan något.. finns konsulter

Testa att föreslå för din farmor/mormor att hon ska byta ut sin vanliga telefon mot en mobil och kolla hur lätt det är. Likaså vad händer om det kommer en användare till itavdelningen med en dator som har ett annat utseende än det som dom lärde sig på kursen dom gick för 10år sedan.

Du slår ju ändå inte rekordet. Öckerö Kommuns IT Över huvud taget sköttes i många år av en omplacerad sopåkare. Han lyckades skapa effektiv Net-congestion genom att inte segmentera näten - allt var hubbat.... Moahahahahaha....

Den enda faran med en Mac i ett windows-nätverk är att andra testar den och inser att Windows inte är speciellt roligt.

Jupp. Byter de till Macar blir supportavdelningen arbetslös

Sen kanske de skulle räkna antalet virus som finns för respektive plattform. Så Macar sprider virus, men inte windoze som är infesterat av en miljon virus!?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-26 16:00

Tröttsamt.
Det finns otroligt många gamla fördomar mot Macarna sedan "den gamla" tiden (Os7-9). Trist nog.

Tips:
- Skaffa ett virusprogram till Macen (Norton?) så blir de kanske nöjda.

- Se till att ladda ned TinkerTool (gratis) och ställ in så att Macen inte skapar .DS-store -filer (med information om iconplaceringar etc) på de (Windows)volymer du loggar in på: Det kan störa ihjäl vem som helst - inskränkt IT-tekniker eller ej...

Bifogar bild fr. TinkerTool

Lycka till.

/M

Ursprungligen av Micke F:

- Se till att ladda ned TinkerTool (gratis) och ställ in så att Macen inte skapar .DS-store -filer (med information om iconplaceringar etc) på de (Windows)volymer du loggar in på: Det kan störa ihjäl vem som helst - inskränkt IT-tekniker eller ej...
/M

Ja när skall Apple fixa det? Trist...

Tack ska ni ha för alla svaren. Nu kan jag väl säga som så att de faktiskt inte är så att de är några gamla gubbar som jobbar på vår IT-avdelning men de skriker högt så fort någon nämner Mac.
Men jag tror jag har lyckats med att övertala dem att de är bara att koppla upp mig. De har ju även min rektor att kampas med för hon är helt inne på att fungerar det bra så ska vi in med fler Mac'ar på skolan.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-27 21:28

Salt på grädden:
Du kan ställa in Macen så att du loggar in via skolans domän via Active Directory. Då monteras dina filer direkt på Macen. Mumma.

/M

  • Oregistrerad
  • 2008-01-27 21:33

Det verkar finnas lite okunskap i båda leden (Både bland Mac folk och "Windows folk".

Själv är jag IT Chef på ett litet företag och vi kör bara Windows, just av den anledningen till att delade miljöer skapar problem och tar mer tid. Inget som man budgeterar till.

Att förklaringen "virus" nämns beror nog inte på okunskap utan fungerar nog mer som "skräckammunition" för att slippa en "jag vill ansluta (insert valfri datortyp) till nätverket". Det kan lika väl vara en XBox som en Mac.

Det finns många anledningar till att saker inte fungerar
* Skrivare delas ut med hjälp av ett AD - kommer inte fungera på en mac, du kommer då fråga IT avdelningen hur du ska göra för att skriva ut, vilket inte kommer fungera.

* Dom måste visa dig hur du kan logga in på domänen för att få tillgång till mac, enhter o annat jox. Om dom aldrig gjort det (eller har ett AD som i överhuvudtaget fungerar med mac) så kan det skapa massa problem det med.

* Om skolan har ett stort trådlöst nätverk (inte helt ovanligt) så kanske inloggning och authorisering sker bara med Microsoftprogramvara, då är det "No go" med din mac och du sitter där lycklig utan nätverk. not..

Det går såklart att åtgärna alla saker (Så ingen flame nu om det tack!!!) men det kostar pengar, och vem ska betala?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-01 15:51
Ursprungligen av studiox:

Det verkar finnas lite okunskap i båda leden (Både bland Mac folk och "Windows folk".

Själv är jag IT Chef på ett litet företag och vi kör bara Windows, just av den anledningen till att delade miljöer skapar problem och tar mer tid. Inget som man budgeterar till.

Att förklaringen "virus" nämns beror nog inte på okunskap utan fungerar nog mer som "skräckammunition" för att slippa en "jag vill ansluta (insert valfri datortyp) till nätverket". Det kan lika väl vara en XBox som en Mac.

Det finns många anledningar till att saker inte fungerar
* Skrivare delas ut med hjälp av ett AD - kommer inte fungera på en mac, du kommer då fråga IT avdelningen hur du ska göra för att skriva ut, vilket inte kommer fungera.

* Dom måste visa dig hur du kan logga in på domänen för att få tillgång till mac, enhter o annat jox. Om dom aldrig gjort det (eller har ett AD som i överhuvudtaget fungerar med mac) så kan det skapa massa problem det med.

* Om skolan har ett stort trådlöst nätverk (inte helt ovanligt) så kanske inloggning och authorisering sker bara med Microsoftprogramvara, då är det "No go" med din mac och du sitter där lycklig utan nätverk. not..

Det går såklart att åtgärna alla saker (Så ingen flame nu om det tack!!!) men det kostar pengar, och vem ska betala?

Jag ser inte alls några problem med blandade miljöer. Har jobbat på ett företag med 250 anställda och hela listan med olika system. Inga problem med det, så länge som it-personalen är kompetent.

Att skylla på ökad kostnad är också bara en undanflykt. Kompetens är nyckeln.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 15:56
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag ser inte alls några problem med blandade miljöer. Har jobbat på ett företag med 250 anställda och hela listan med olika system. Inga problem med det, så länge som it-personalen är kompetent.

Att skylla på ökad kostnad är också bara en undanflykt. Kompetens är nyckeln.

Men själv har du inte kompetensen som behövs för att förstå vilka problem som kan uppstå med blandade miljöer, inte sant? Du sitter alltså här, helt utan kunskap om ämnet du diskuterar, och berättar för studiox, som är IT-chef, att det inte finns några problem. Magstarkt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-01 16:37
Ursprungligen av Jogin:

Men själv har du inte kompetensen som behövs för att förstå vilka problem som kan uppstå med blandade miljöer, inte sant? Du sitter alltså här, helt utan kunskap om ämnet du diskuterar, och berättar för studiox, som är IT-chef, att det inte finns några problem. Magstarkt.

Jogin, du har ju ingen aning om vem du pratar med, så tagga ner va!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 16:41
Ursprungligen av MatsOlov:

Jogin, du har ju ingen aning om vem du pratar med, så tagga ner va!

Verkar som du och jag har nåt gemensamt, trots allt då.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-01 16:49
Ursprungligen av Jogin:

Verkar som du och jag har nåt gemensamt, trots allt då.

Vaddå? Har du också jobbat med IT i blandade miljöer sedan 80-talet? Jag har det i alla fall och gjorde det på den lilla firman med 250 anställda också, en liten tidning bara. Så lite kunskaper har jag allt på detta området, även om jag aldrig kunnat svänga med så fin titel som studiox. IT-Chef, då kan man allt eller hur jogin?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 17:02
Ursprungligen av MatsOlov:

Vaddå? Har du också jobbat med IT i blandade miljöer sedan 80-talet? Jag har det i alla fall och gjorde det på den lilla firman med 250 anställda också, en liten tidning bara. Så lite kunskaper har jag allt på detta området, även om jag aldrig kunnat svänga med så fin titel som studiox. IT-Chef, då kan man allt eller hur jogin?

Om just IT-miljöer så kan man det mesta om man är IT-chef, ja.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-01 17:38
Ursprungligen av Jogin:

Om just IT-miljöer så kan man det mesta om man är IT-chef, ja.

Tveksamt att det är applicerbart på alla IT-chefer. Jag har ju mött en del genom åren.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 18:54
Ursprungligen av MatsOlov:

Tveksamt att det är applicerbart på alla IT-chefer. Jag har ju mött en del genom åren.

Näe, du har säkert rätt. IT-chefer kan ingenting om IT. Inte i jämförelse med folk som inte jobbar med IT åtminstonde. Det låter ju mycket rimligare.

Ursprungligen av Jogin:

Näe, du har säkert rätt. IT-chefer kan ingenting om IT. Inte i jämförelse med folk som inte jobbar med IT åtminstonde. Det låter ju mycket rimligare.

"IT-chef" är en befattning och har egentligen ingenting med hur mycket man kan att göra. Jag skulle inte bli förvånad om de flesta IT-chefer inte kan mer om datorer och nätverk än en genomsnittlig 14-åring. Gå ut och slåss vid dansbanan istället för att sänka stämningen här!

Åter till ämnet.

Vi kör blandat OS X, Windows och Linux på mitt jobb och det fungerar hur bra som helst. Såklart strular Windows en hel del, men inte mer än det skulle göra i ett renodlat Windows-nätverk.

Det är klart att det kan bli problem om man stoppar in en Mac i ett nätverk som är skapat för endast Microsoftprodukter, men om man redan från början har ett blandat nätverk i åtanke så är det inte några problem.

Ursprungligen av studiox:

...men det kostar pengar, och vem ska betala?

Lite nyfiken...

Menar du att det kostar pengar i form av tid som IT-avdelningen måste lägga ner, eller menar du att det faktiskt kostar pengar i form av programvaror eller licenser som måste köpas? Eller kanske både och?

Och om det är några faktiska kostnader... Vilka programvaror och priser handlar det om i så fall?

Ursprungligen av studiox:

Det går såklart att åtgärna alla saker (Så ingen flame nu om det tack!!!) men det kostar pengar, och vem ska betala?

Avdelningens uppdragsgivare, densamma som betalar dem för att hålla med system så att verksamheten kan fortsätta på ett så bra sätt som möjligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-27 22:09

Instämmer med studiox, delade miljöer är ett stort problem. Inte bara säkerhetsmässigt utan kanske ännu mer supportmässigt. Förklaringen att det hade med virus att göra är nog bara en lekmannaförenkling. Men i vilket fall som helst så är detta knappast ett unikt problem som aldrig har lösts tidigare — hade de IT-ansvariga varit lite mer serviceminded så hade de googlat rätt på en smidig lösning och tillåtit åtkomst utan support.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-27 23:32
Ursprungligen av Jogin:

Instämmer med studiox, delade miljöer är ett stort problem. Inte bara säkerhetsmässigt utan kanske ännu mer supportmässigt. Förklaringen att det hade med virus att göra är nog bara en lekmannaförenkling. Men i vilket fall som helst så är detta knappast ett unikt problem som aldrig har lösts tidigare — hade de IT-ansvariga varit lite mer serviceminded så hade de googlat rätt på en smidig lösning och tillåtit åtkomst utan support.

Smart skrivet. Klart att de använder sig av virusursäkten för att enkelt avsluta diskussionen. Men kan undra varför de inte är i alla fall lite intresserade att få det att fungera? Sugna på att lära sig något nytt som dessutom borde vara meriterande i deras CV. Eller är det verkligen så trötta och insnöade så de struntar i det?
Trötta IT-tekniker med jeansen upp till armhålorna som heller snackar om hur korkade användarna är e ju i och för sig inget nytt..

Ursprungligen av Jogin:

Instämmer med studiox, delade miljöer är ett stort problem. Inte bara säkerhetsmässigt utan kanske ännu mer supportmässigt. Förklaringen att det hade med virus att göra är nog bara en lekmannaförenkling. Men i vilket fall som helst så är detta knappast ett unikt problem som aldrig har lösts tidigare — hade de IT-ansvariga varit lite mer serviceminded så hade de googlat rätt på en smidig lösning och tillåtit åtkomst utan support.

Är man s¨insnöad när skolor bygger nätverk att man inte ens kan se att det finns andra plattformar än win så kanske dte är fel folk som byggt det.

Att inte kunna suppora mera än win gör en sådan person mycket inkompetent för sitt jobb.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-02 11:56
Ursprungligen av micke_nkpg:

Är man s¨insnöad när skolor bygger nätverk att man inte ens kan se att det finns andra plattformar än win så kanske dte är fel folk som byggt det.

Att inte kunna suppora mera än win gör en sådan person mycket inkompetent för sitt jobb.

Risken att man har en kunnig IT-stab på en skola är mycket liten. Risken är ännu mindre att de är välbetalda och att deras kunskap respekteras av den högre ledningen.

Ofta finns det en bra lösning: Strunta i att berätta att du inte kör MS Windows, bara begär de uppgifter du behöver, koppla upp och kör. Lös eventuella blandmiljöproblem själv, det är lättare än att fråga en okunnig supportperson. I många fall funkar det. Det supporten inte vet lider de inte av. Det hjälper inte i samtliga fall, efter vad ni berättar, men ofta. Jag har sett ett par exempel.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-28 00:09
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ofta finns det en bra lösning: Strunta i att berätta att du inte kör MS Windows, bara begär de uppgifter du behöver, koppla upp och kör. Lös eventuella blandmiljöproblem själv, det är lättare än att fråga en okunnig supportperson. I många fall funkar det. Det supporten inte vet lider de inte av. Det hjälper inte i samtliga fall, efter vad ni berättar, men ofta. Jag har sett ett par exempel.

Tyvärr är det en mycket dålig lösning eftersom dom förr eller senare kommer få reda på det. Och då kommer du sitta där i skiten, och har du otur kanske det tom. finns företagspolicy etc. som du inte följer, då kan du få en varning och eventuellt sparken.

Om man bara ska surfa lite, dvs. "låna" en DHCP server lite för att få IP adresser etc. så tror jag inte någon IT avdelning har något emot det (jag har inte det iaf. tar gärna med mig min mac till jobbet ofta för att visa alla).

Däremot om du ska få mail, mappar, program osv. osv och fungera så räkna inte med hjälp från IT avdelningen.

----
gna på att lära sig något nytt som dessutom borde vara meriterande i deras CV. Eller är det verkligen så trötta och insnöade så de struntar i det?
Trötta IT-tekniker med jeansen upp till armhålorna som heller snackar om hur korkade användarna är e ju i och för sig inget nytt..
-----

Nu handlar det ju sälla om det. IT avdelningarna blir ju inte större med åren med tanke på alla besparingar alla företag lider av. Vi blir mer och mer beroende av system, applikationer, webb, osv osv. att man knappast kan lägga några veckor för att "på skoj" lära sig ur en mac fungerar i nätverk. Jag skulle vilja sätta upp vår Windows 2003 server + AD för att logga in med en mac, få se hur Entourage 2088 att gilla vår Exchange server osv. Men det lär jag få göra på fritiden i så fall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-28 11:22

Förstår att detta är lite känsligt ämne för studiox som är IT-chef själv, men jag har ändå kommit i kontakt med tillräckligt många IT-avdelningar att jag undrar om inte många av dem nöjer sig med att nätverket fungerar väl för deras egna behov, snarare än för användarnas. Iofs tror jag det har en del att göra med hur välavlönade och uppskattade IT-avdelningen är, hur stort förtroende som finns för deras kompetens, och i vilken utsträckning de måste underkasta sig högre chefers missriktade policies.

Man har ju varit med om att funktioner och tjänster som knappt används alls hos användarna ändå har fått prioritet tack vare att nån IT-ansvarig tyckt att det är en ball grej. Samtidigt så är de ofta defensiva vad gäller att få grundfunktionalitet att fungera hos användare med speciella behov (exempelvis Mac). Ska nätverksåtkomst ses som någon slags "plus i kanten" hos dess användare, är det inte ett fundamentalt krav liksom?

Tyvärr har jag sett allt för många företag som ser IT endast ur ett säkerhetsperspektiv. Att IT faktiskt finns för att underlätta för användarna verkar fullständigt har glömts bort.

Bevaka tråden