Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tokig fläkt i min Power Mac!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-01 17:46

Hejsan! Chassiefläkten i min Dual 1GHz Power Mac har börjat låta helt tokigt! Förut lät den bara konstigt när jag startade upp datorn men nu har det övergått till att låta hela tiden, och ljudet är horribelt!

Så jag fick för mig att helt sonika beställa en ny fläkt till den. Kontrollerade vilken av fläktarna det var som lät genom att stoppa dem en efter en under drift. Och det är den stora fläkten i sidan av chassiet som låter.

Vad kan man ersätta denna med? Helst en modell som är tystare och billigare än apple original

Datorn är en Powermac G4 2x1GHz Quicksilver 2002.

Quicksilvern ja! Ska se, den har en 120mm chassifläkt. Mitt tips är att du köper dig en 120mm-fläkt som kan drivas med 4-pins molex samt har en egen temperaturstyrning! Alternativt att du köper en fläkt i kombination med Zalman Fan Mate 2, så du själv reglerar hastigheten.

Första frågan borde vara varför rusar en temperaturstyrd fläkt! Köp en flaska tryckluft och blås ut alla dammråttor. Processorns kylfänsar är ju tunna lameller som sitter tätt ihop där kan det samlas en hel del som sänker dess effektivitet.

En ADDA eller NEXUS fläkt är tyst nog att gå på maxfart (12V) hela tiden med en sådan får du en tyst och fin dator om den är "normal". Om du har 4 hårddiskar kör fold@home på bägge processorerna 24/7 och ett fett grafikkort behöver du mer kylning än vad lågvarviga fläktar kan ge.

kylning.com eller en rikitg databutik har fläktar och regulatorer (150+50 kr eller så)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-04 16:15

Nu e den tyst...

Lagret i den gamla fläkten var helt slut. Där var lite damm med men inte alls så mycket som jag trott. Fläkten är i alla fall utbytt nu. Hittade en billig Zalman 120mm på PC City. Den låter ungefär lika mycket som den gamla gjorde när den var ny, om ni förstår vad jag menar. Dock fästes denna med siliconbussningar för att förhindra vibrationer, och det följde med en resistor för att sänka hastigheten om man så vill. Vågar dock inte köra med resistorn med tanke på att jag har 3st hårddiskar, superdrive och grafikkort utan fläkt i maskinen. Utgående luft är ganska varm som det är nu...

Bilder på spektaklet:
http://www.flickr.com/photos/patrikswe/sets/72157603851192351/

1
Bevaka tråden