Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Istället för Airport Express?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-01-31 18:07

Precis som vi bestämt oss för att utöka möjligheterna att spela musik genom att skaffa en extra Airport Express till köket, visar det sig att den är slutsåld, förmodligen "i hela Europa", enligt en vänlig säljare på InLife Sveavägen. På Apple Store står det visserligen en veckas leveranstid, men det stämmer förmodligen inte med verkligheten enligt samme säljare, som också hade på känn att någonting "nytt" är på gång.

Men vad? n-nätverk är väl rimligt, och kanske stöd för USB-hårddisk. Det spelar mig mindre roll - jag vill ha en liten, smidig och prisvärd basstation med stöd för Airtunes, och framför allt vill jag ha den bums. Och så går det plötsligt inte. Jag har sökt efter rykten om det här, men utan framgång. Har någon annan hört någonting?

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-02-01 09:45

what? betvivlar att den skulle vara slutsåld, har för mig att jag såg en i montern på Campus i Umeå. Kanske lite långt att åka. Men Europa är större än sveavägen, och att försäljaren där skulle ha koll på att det skulle komma något nytt tror väldigt lite på. Att det kommer något nytt väldigt snart är inte en omöjlighet, tvivlar mer på försäljarens uppgifter.
kolla med andra affärer annars kan du ju beställa från apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-01 10:11

Har du kollat på PC-city och media markt? De brukar ha stora lager.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 10:15

Kollade just på inWarehouse…å där anges lagerstatus som "0 st" och leveranstid anges som "Saknas".

Luktar som att något är på "G"…

- Uppgraderad Airport Express med 802.11n…

…kanske!?

Känns "läge" nu, då Apple successivt ju går över till 802.11n.

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 10:52

Jag har hållt ögonen på Airport Express den senast veckan och det är långa leveranstider på samtliga Applestores inkl USA och även på Amazon.com i USA. Jag tror att det snart kommer en uppdaterad version. Apples stöd för Airtunes har ju dock varit lite vacklande den senaste tiden. Tex kan man inte spela via Airtunes från FrontRow i Leopard längre. Kanske vill Apple att man skall använda AppleTV istället.

Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 11:21
Ursprungligen av chuck:

Kanske vill Apple att man skall använda AppleTV istället.

Visst, men funktionen för att streama musiken till enklare fjärrhögtalare via Airport Express ersätts knappast av en AppleTV, då den (AppleTV) ju kräver en skärm.

Jag tror på idén med Airport Express och ser det bara som en tidsfråga innan den uppgraderas…

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 13:29
Ursprungligen av Torkel:

Visst, men funktionen för att streama musiken till enklare fjärrhögtalare via Airport Express ersätts knappast av en AppleTV, då den (AppleTV) ju kräver en skärm.

Jag tror på idén med Airport Express och ser det bara som en tidsfråga innan den uppgraderas…

Jag håller med, vi har helt ersatt den traditionella stereoanläggningen med en Airport Express kopplad till surroundförstärkaren och jag har fungerat att köpa in en till för att koppla till enkla högtalare i sovrummet. Hade AppleTV fungerat som en Airport Express, dvs dykt upp som en fjärrhögtalare i iTunes, hade jag köpt en direkt.
Trots att vi har förstärkaren brevid TV:n tycker jag inte att AppleTV är något alternativ. Det är mycket lättare att styra musiken via iTunes än med en Apple Remote genom AppleTV. Man kan snabbt göra ny spellistor och slipper dessutom ha TV:n igång.

Jag är bara lite orolig att Apple, som ju inte gillar att ha för många produktlinjer, inte längre satsar på Airtunes och Airport Express. Till exempel så har det ju nu gått ett år sedan Airport Extreme fick n utan att något har hänt med Expressen. Som jag nände ovan funkar inte Front Row med Airtunes. Jag kan heller inte förstå varför inte vare sig Airport Extreme eller nu Time Capsule fick en ljudutgång. Jag hade nog också väntat mig att det skulle bli möjligt att skicka ut musik från iPhone och iPod Touch via WiFi via Airtunes.

Vi får hoppas att den verkligen är på gång att uppdateras och att också Apple fortsatt tror på idén med Airport Express. Hela det sätt jag använder iTunes faller annars.

Johan

Ursprungligen av chuck:

Vi får hoppas att den verkligen är på gång att uppdateras och att också Apple fortsatt tror på idén med Airport Express. Hela det sätt jag använder iTunes faller annars.

Johan

Ja, man har blivit väldans beroende av airtunes får man medge. Skulle väl inte tro, och hoppas verkligen inte att apple lägger ner det.

Ursprungligen av Torkel:

Visst, men funktionen för att streama musiken till enklare fjärrhögtalare via Airport Express ersätts knappast av en AppleTV, då den (AppleTV) ju kräver en skärm.

Jag tror på idén med Airport Express och ser det bara som en tidsfråga innan den uppgraderas…

- Torkel

Tyvärr kan det ju vara så att de försöker pusha-över folk till Apple TV.
I och med Apple TV ver. 2 (mjukvaran som kommer om typ 1-2 veckor) så kommer man faktiskt kunna använda Apple TV som en AE, dvs som fjärrhögtalare. Man kommer alltså kunna köra musik utan att dra igång skärmen.

Ursprungligen av chuck:

Hade AppleTV fungerat som en Airport Express, dvs dykt upp som en fjärrhögtalare i iTunes, hade jag köpt en direkt.

Bara att beställa då!

Ursprungligen av Archangel:

Tyvärr kan det ju vara så att de försöker pusha-över folk till Apple TV.
I och med Apple TV ver. 2 (mjukvaran som kommer om typ 1-2 veckor) så kommer man faktiskt kunna använda Apple TV som en AE, dvs som fjärrhögtalare. Man kommer alltså kunna köra musik utan att dra igång skärmen.

Problemet som jag ser det är den rejäla prisskillnaden. Det hade väl varit en sak om Apple TV hade varit lite mer "öppen" och därmed mer intressant, men att betala över 2000 kronor bara för Airtunes-funktionen känns sanslöst. Jag hoppas mer på uppgraderad Express, och kommer att köpa samma dag som/om den släpps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 02:37
Ursprungligen av Archangel:

I och med Apple TV ver. 2 (mjukvaran som kommer om typ 1-2 veckor) så kommer man faktiskt kunna använda Apple TV som en AE, dvs som fjärrhögtalare. Man kommer alltså kunna köra musik utan att dra igång skärmen.

Stämmer detta? funkar det verkligen att köra musik via Apple TV utan att gå via TVn?

/Fred

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 09:28
Ursprungligen av Fredric:

Stämmer detta? funkar det verkligen att köra musik via Apple TV utan att gå via TVn?

/Fred

Fred,

Visst gör det det!!

Har du dessutom TVn igång ser du vilken låt som spelas, samt ev. skivomslag:)

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Kollade just på inWarehouse…å där anges lagerstatus som "0 st" och leveranstid anges som "Saknas".

- Torkel

Finns ca 10st AP på PC City i Täby såg jag senast i helgen....Dessutom billigare än Inwarehouse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 14:48
Ursprungligen av Stephan B:

Finns ca 10st AP på PC City i Täby såg jag senast i helgen....Dessutom billigare än Inwarehouse

Stephan,

PC City tycks ha blandat ihop AirPort Extreme & AirPort Express…

På deras webb kan man om AirPort Extreme-basstation läsa:

"Airport Express basstation med trådlös strömmning av musik från iTunes och USB ingång för nätverksdelning av skrivare.

Gigabit EthernetAirPort Extreme-basstationen, den perfekta trådlösa lösningen för hemmet, skolan och företaget. Du får ett blixtsnabbt och säkert trådlöst nätverk som öppnar en ny värld av möjligheter för underhållning i hemmet, säkerhetskopiering, utskrifter och mycket mer."

Rubriken, bilden & specarna avser AirPort Extreme…

- Torkel

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-01 11:14

Hoppas inte den försvinner. Jag använder flera dagligen hemma och på jobbet. Alla platser där jag brukar sitta har jag satt en sådan och ett sjysst 2.1 högtalaruppsättning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 12:54

Vore toppen om AirPort Expressen fick sig en uppdatering, Det vore inte helt orimligt heller medtanke på att Expressen är den enda nätverksprodukten från Apple som inte har stöd för den relativt nya 802.11n standarden. Har själv gått och funderat länge på att köpa mig en Express men då blir det till att vänta ett tag till.

Låt ryktena flöda!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 13:45

Tänk dessutom om Airport Express II (...eller vad den skulle tänkas heta…) skulle få stöd för Apple's fjärrkontroll

Skulle fungera ungefär som iPod Shuffle, d.v.s. man skulle kunna:

- Navigera i aktuell spellista…
- Ändra volym m.m…
- Starta & stoppa uppspelning…

Suktar…

- T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 14:12
Ursprungligen av Torkel:

Tänk dessutom om Airport Express II (...eller vad den skulle tänkas heta…) skulle få stöd för Apple's fjärrkontroll

Skulle fungera ungefär som iPod Shuffle, d.v.s. man skulle kunna:

- Navigera i aktuell spellista…
- Ändra volym m.m…
- Starta & stoppa uppspelning…

Suktar…

- T

Det finns redan idag, visserligen inte från Apple utan från en utomstående tillverkare. Man kopplar in en mottagare till USB porten på Expressen. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=7E50FEF9&nplm=TB638

Johan

Den va intressant Johan. Tack för det tippset!

Jag tog en gammal Ipaq med WLAN och installerade Salling Clicker på både Ipaq och Mac. Det blev en jättebra fjärrkontroll som då funkar i hela huset. Tillsammans med Airfoil kan jag nu styra iTunes och högtalarna via en gammal Ipaq och det trådlösa nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 15:43

Än mer intressant tycker jag är om det går att styra med iPod Touch / iPhone... tycker mig ha läst nånstans om Remote Desktop som gör att man kan göra just det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 15:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 16:28
Ursprungligen av Trineo:

Det verkar ju hur coolt som helst. Om nu bara iPhone kunde komma hit till Sverige också (När den kommer får den gärna ta med sig sin kompis Hyrfilmer i iTunes också)

Särskilt det här låter häftigt: "The AJAX Remote’s camera module provides users with a live view of their iSight® and also allows taking snapshots with it."

Johan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-02 11:38

Vi har inte fått in några express sen mellandagarna, slutsålt sedan samma tidpunkt också så det vore kul med något nytt (inte minst för dom kunder som väntat en månad nu)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-03 13:42

Vad är problemet? Den säljs ju på AppleStore - om än med sju dagars leveranstid! Beställ idag - imorgon kan den vara borta. Apple lär leverera en Airport Express ELLER i sämsta fall något som har minst samma funktionalitet för den peng som idag står på deras hemsida. Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-03 22:46

Nu när time capsule har släppts så har ju apple 3 st. Airport express är gammal och behöver uppdateras. Airport Extreme är ungefär samma produkt som time capsule fast utan hd. Inte likt apple att ha två produkter som är så lika varandra.

Airport Extreme + Airport Express blir nya Airport Express som har i stort sett samma funktioner som Airport Exterme + Airtunes.

Bara en tanke...vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-03 22:55
Ursprungligen av tompa747:

Bara en tanke...vad tror ni?

Tror jag också - på ett ungefär. Fast jag tror att nya produkten snarare blir åt gamla AE-hållet - fast med n-nätverk. Och att de som vill ha en mer "komplett" basstation får satsa på Time Capsule...

Jag skulle helst se en renodlad Airtunes-lösning, men det är jag säkert ensam om.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-02-04 18:11
Ursprungligen av glitchpunk:

Jag skulle helst se en renodlad Airtunes-lösning, men det är jag säkert ensam om.

en liten mackapär som man satte bak på stereon i audio-in

eller en Airport Express med video-streaming funktion...mmm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-08 16:41

Ingen som har fått reda på ngt nytt angående en eventuellt uppdaterad AirPort Express?

Bevaka tråden