Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta CPU på en iMac (late 2006)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 12:19

Hej,

har sökt med ljus och lykta efter någon som gett sig på en processoruppgradering på en iMac (late 2006), helst då en 24". Hittar nada, läst om att den inte skall sitta fastlödd. Så, vilka är CPU-alternativen med detta chipset? Vad är det för chipset till att börja med?

Det vore ju underbart om man kunde installera en quad, men det antar jag blir svårt. Men helst vill jag ju se en 2,66/2,8GHz C2D.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-01 12:56

Det snabbaste du kan sätta i den maskinen är en 2.33GHz processor.
Intel Core 2 Duo T7600 2.33GHz, 667Mhz, Socket479
Men en sån kostar ca 5000.-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 03:30

Finns det ingen typ av överklockning tillgänglig?

Att sätta i max ram kanske är en bra idé såg en kingston-sticka på 2GB för runt 400 kr..

  • Medlem
  • 2008-02-02 08:31

Att sätta in mer minne är den enklaste och ofta det bästa sättet att snabba upp en dator.

  • Medlem
  • 2008-02-03 22:03

Så det ska alltså gå att sätta i en annan processor om man känner att det är ok att lägga 5000 för 0,33 GHZ och en core 2 Duo istället för den Core Duo som sitter i.
Hmm jag trodde att det var fastlött och omöjligt, intressant.

Ursprungligen av MP:

Att sätta in mer minne är den enklaste och ofta det bästa sättet att snabba upp en dator.

Det är inte alls nödvändigtvis sant. Säg att du petar i mer minne men använder en långsammare typ av minneskort, då kan du rentav göra datorn långsammare.

  • Medlem
  • 2009-02-08 09:12
Ursprungligen av Marcus K:

Det är inte alls nödvändigtvis sant. Säg att du petar i mer minne men använder en långsammare typ av minneskort, då kan du rentav göra datorn långsammare.

Som jag sa så är mer minne oftast det bästa sättet att få en snabbare dator.

Även om det kan skilja sig lite på specarna för minne brukar inte skillnaden vara gigantiskt stor. Men naturligtvis bör man köpa minnen med bra specar för att få det mesta av apparaten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 23:12

Har för mig att den inte är lödd..

Jo, ram snabbar iallafall upp osx mycket..

Men detta är alltså möjligt? Jag har just hamat i tankarna att köpa en 2.4 under den antagligen kommande utförsäljningen. Vilka processorer kan jag få i denna?

  • Medlem
  • 2009-02-06 22:23

Socket 479 finns väl inte på marknaden längre?

"Antagligen kommande utförsäljningen"

Glöm den.

Sedan är ju precis hela burken tillverkad för att den
INTE skall öppnas av ägaren. Har för mig att man
får lyfta loss glaset för att komma åt insidan.
En lös CPU har ju intel åtminstone historiskt tagit
hutlöst bra betalt för.

Men lycka till...

Min uppfattning är att processorer aldrig har varit billigare men som du säger så är det ju en del bök.

Vad syftar du på att jag ska glömma? Utförsäljningen i sig eller 2.4:an?

Ett enklare alternativ om prestandan inte räcker, är kanske att sälja den och köpa en nyare begagnad med snabbare cpu.

Att det kommer en utförsäljning per automatik när det kommer nya skall du nog inte sätta pengarna på.
Många ÅF har en eller helst ingen maskin i lager...
Får de dessutom höra att det är en ny på väg så försöker de bli av med maskinen fort.
De står ju liksom inte och väntar på att maskinen skall rasa 2000: och sedan ringer de dig.

Har man tur kan man hitta en apgammal vit MacBook eller så.

Sedan brukar det knappast vara värt det hela med CPUbyte.
En massa jobb med att öppna maskinen, sätta i en CPU som kostar pengar (sedan är ändå grafikkortet förra generationen, minnena av förra generationens hastighet osv). Ofta är farterna på CPUn så små Delta (2.1 till 2.3GHz... ger vad? 5% )

Det brukar vara bästa att köpa en Mac efter första prissänkningen. Ofta kommer maskinen ut och sedan sjunker priset med en tusing efter 1-2 månader.

Att drömma om klippet, massa dator för inga pengar brukar bara resultera i att man blir frånåkt och omkörd.

Som jag ser det så köper man en Mac för dyra pengar, har den i max tre år, säljer den och skaffar en ny. Ja, det är dyrt, ja det är synd om studenter. Nej, det passar inte HPD-folket, Nej det passar inte snåljåparna. Skall man öppna sin maskin och byta delar inuti köper man MacPro, struntar man i sånt köper man t ex en iMac - 24" om man har råd och gillar skärmen.

Ursprungligen av Goflorp:

Ofta kommer maskinen ut och sedan sjunker priset med en tusing efter 1-2 månader.

Ofta? Nja, jag skulle vilja påstå att en sådan prisutveckling är ytterst sällsynt. Det har kanske hänt någon enstaka gång. Och när det har hänt så har nog prissänkningarna snarare berott på valutajusteringar än något annat.

Hej

en fråga har en intel imac (Early 2006 20-inch)
med cpu är T2500 på 2 Ghz bus s 667

får tag på en T7300
product code BX80537T7300SLA45
som är c2d
2 Ghz
Bus s 800Mhz
L2 cash 4 MB
socket 479
pakaging 478 pin Micro FCPGA

min fråga är passar denna T7300 att ersätta T2500 i imac

ni som har andra förslag som sälj byt spara pengar bespara mig eran inlägg
men alla som har förslag om min fråga kan gärna svar och är mycket tacksam

om jag lyckas ska jag meddela det här och kanske ska jag dokumentera det med bilder kanske med video kamera

hälsningar hanibal

Ursprungligen av hanibal:

...min fråga är passar denna T7300 att ersätta T2500 i imac...

Borde inte funka. Olika busshastighet, och olika socket.

Jesper tack så mycket för hjälpen och snabba svar

vilken processor passar då
T2500 har tydligen 478-pin micro FCPGA och Socket 478, BUS speed 667Mhz

eller har jag fel om T2500 som sitter i imac EARLY 2006 Inch

Hej sökt lite om t2500 ser att den har samma socket 479 och pin 478 pin MICRO FCPGA som T7300
skillnaden är bus hastigheten t2500 har 667Mhz, vs t7300, har 800Mhz L2 cash är på 4 MB

Intel Core Duo T2500 / 2 GHz processor ( mobil )
Processor
Typ / Formfaktor: Intel Core Duo T2500
Teknik med flera kärnor: Med dubbelkärna
Antal processorer: 1
Klockfrekvens: 2 GHz
Busshastighet: 667 MHz
Kompatibel processorsockel: Socket 478, Fattning 479
Typ av förpackning: 478 pin Micro FCPGA
Tillverkningsprocess: 65 nm
Thermal Design Power: 31 W
Arkitekturegenskaper: Enhanced SpeedStep technology, processorsystembuss med optimerad energinivå, Streaming SIMD Extensions 3, Execute Disable Bit-funktion, Intel Virtualization Technology
Temperaturspecifikation: 100 °C
Storlek för cache-nivå 1: 64 KB
Cacheminne
Installerad storlek: L2-cache - 2 MB
Typ: Advanced Transfer Cache
Expansion/anslutning
Kompatibla kortplatser: 1 x processor - Socket 478 (Mobile), 1 x processor - Socket 479
Ciao
Publicerad på Ciao sedan : 21/12/2006

länken till och om processorna

http://www.ciao.se/Intel_Core_Duo_T2500_2_GHz_processor_mobil__5365
http://www.ciao.se/Intel_Core_2_Duo_T7300_2_GHz_processor_mobil__514139

Produktinformation
Intel Core 2 Duo T7300 / 2 GHz processor ( mobil )
Allmänt
MPN: BX80537T7300
Produkttyp: Processor ( mobil )
Processor
Typ / Formfaktor: Intel Core 2 Duo T7300
Teknik med flera kärnor: Med dubbelkärna
64-bitars datorkapacitet: Ja
Antal processorer: 1
Klockfrekvens: 2 GHz
Busshastighet: 800 MHz
Kompatibel processorsockel: Fattning 479
Typ av förpackning: 478 pin Micro FCPGA
Tillverkningsprocess: 65 nm
Arkitekturegenskaper: Enhanced SpeedStep technology, streaming SIMD utökningar 2, Streaming SIMD Extensions 3, Execute Disable Bit-funktion, Intel Virtualization Technology, Intel 64 Technology
Cacheminne
Installerad storlek: L2-cache - 4 MB
Typ: Advanced Smart Cache
Expansion/anslutning
Kompatibla kortplatser: 1 x processor - Socket 479

Ciao
Publicerad på Ciao sedan : 02/04/2007

1
Bevaka tråden