Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Azureus gör att Airport Extreme försvinner

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 18:16

Hej!

Köpte en Aiport Extreme för ungefär 3 veckor sen pluggade in den direkt och allt fungerade. Men sen när ajg körde igång azureus så la den av. Fick ingen tillgång till nätet och Airport-verktyget hittade inte routern. Så jag fick dra ut strömsladden o sätta i den igen och sen hittades den igen.

Men då jag inte orkade med mer klydd den kvällen så kopplade jag ur routern. Sen blev det ett lan här hemma hos mig och då använder vi routern till enbart spel. Och den fungerade ypperligt. Och idag skulle jag testa med Azureus igen. Det går ungefär 1 timme sen lägger den av precis likadant som den gjorde första gången Får göra samma sak med att dra ut sladden, och datorn hittar den igen. FÅr igång nätet ställer in alla portar för Azureuz och startar det. Verkar fungera fint. Sen startar jag WoW och då försvinner routern igen.

I mitt vilda sinne så tycker inte jag att vilka program jag startar på min dator ska påverka min router. DÄremot kan ju routern påverka program i och med att inte alla portar är öppna.

Men det verkar ju vara någon vajsing. Märk väl att den har klarat sig med spel under LAN i en helg sen trådlöst användandet 1 vecka och sen med kabel 1 vecka utan problem. Men efter en timme med Azureus så försvinner den.

Nån som kan lösa detta eller ska jag gå tillbaka till affären.

Tack på förhand.

Testa att sänka maximalt antal uppkopplade pears i Azureus. Fast det låter nog ändå som det är något fel på din Airport ärligt talat.

Samma problem här, Azureus chokar många nätverksburkar. Jag märker direkt när min grabb har den där skiten igång.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-01 00:25

Azureus drar väl bandbredd så det står om det, men att airporten försvinner har jag aldrig varit med om, varken på min extreme eller nån av mina expresser.

Testa Transmission istället. http://www.transmissionbt.com/

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-01 07:42

Torrent bygger på anslutningar till många olika datorer vilket gör att NAT-funktionen som används för att översätta din publika IP till dina privata (192.168.0.x) blir överbelastad och minnet tar slut. Som whoami säger minska antalet anslutningar så bör det fungera minska likaså totala överföringshastigheten både upp och ner till 1/4 av vad det wlan har för hastighet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 09:17

Men detta är ju konstigt då man har suttit bakom andra routrar förr utan problem. Tycker ju att en sån som extreme borde klara det.

Men Erik_J jag ska testa det du säger men "minska totala överföringshastigheten till 1/4 Wlan. jag har ju 10 Mbit internet, ska jag då ställa den på 2,5 Mbit? Får jag inte mer hastighet än så då?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-03 09:43

Tänkte du körde trådlöst för då är det normalt bra at inte överbelasta så har du 11Mbit blir det 2.5 men kör du kabel eller 54Mbit Airport bör du ställa den till 4Mbit ner resp upp och testa. Pressar man en förbindelse full så kan det bli onödiga problem genom att kontrollpaket som TCP använder blir fördröjda vilket stör trafiken onödigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 16:30

Jag har kört via kabel när jag har kört Azuraus.

Ok ska testa detta men jag tycker det låter väldigt konstigt att en router inte skulle klara 10 Mbit... Och känns väldigt tråkigt o behöva sänka sin hastighet. Jag har kört större hastigheter på routrar förr och det har aldrig varit några problem vad jag minns.

Ska på LAN i helgen så får testa när jag kommer tillbaka.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-06 17:15
Ursprungligen av Kajan:

Ok ska testa detta men jag tycker det låter väldigt konstigt att en router inte skulle klara 10 Mbit... Och känns väldigt tråkigt o behöva sänka sin hastighet. Jag har kört större hastigheter på routrar förr och det har aldrig varit några problem vad jag minns.

Är inte 10Mbit som är det jobbiga utan tusentalet samtida anslutningar som är tungt

Jag följde Pierre/M-stads länk http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/233502-airport-extreme-mb-pro-c2d-leo-fungerar-d-ligt-varf-r.html.
Efter att jag ställde in "Endast Lokal länk"/"Link-local only" under Airport Utility/Advanced/fliken IPv6 för två dygn sedan har allt funkat klockrent. Jag har inte tappat nätet en enda gång oberoende vad jag håller på med.

1
Bevaka tråden