Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Viktiga" mappar/filer att spara inför formatering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-31 13:10

Jag, som så många andra, hade nu äntligen tänkt få tummen ur röven och uppgradera till Leopard (från Tiger), och samtidigt passa på att formatera datorn (MacBook Pro, var denna datorn jag blev en switcher med så det vart några skitprogram och skräpfiler i början hehe, därav formateringen).
Så jag sitter just nu och försöker komma på alla möjliga saker jag skulle vilja ha kvar från denna installationen och tänkte höra om det är någon som har en vettig lista, eller kanske skulle kunna bedöma mig (IG, G, VG, MVG?)
(Jag har (självklart) valt att inte ta med privata filer och saker, så som Bilder, det man har i Dokument och Filmer osv.)

Min lista än så länge

Inställningar
Macintosh HD/Biblotek/Keychains
(nyckelhanteraren?)

Macintosh HD/Biblotek/Widgets
(för dem som har fler än standard)

∼/Biblotek/Keychains
(nyckelhanteraren?)

∼/Biblotek/Spelling
(ens egna sparade ord till Ordlistan)

∼/Biblotek/Mail
(får med alla inställningar och mail då va?)

∼/Biblotek/Mail-hämtningar
(bara bifogade filer?)

∼/Biblotek/Safari
(bokmärken, lösenord m.m. kommer med?)

∼/Biblotek/Screen Savers
(alltid roliga att ha kvar)

∼/Biblotek/Application Support/Adium 2.0
(kommer all info med då? kontaktlista, inställningar, tema, loggar?)

∼/Biblotek/Application Support/Transmit
(det FTP-program jag använder, det vanligaste?)

∼/Biblotek/Application Support/Linotype
(för oss som använder oss utav Linotype FontExplorer X)

∼/Biblotek/Application Support/AddressBook
(får jag med all info från adressboken med denna mappen?)

∼/Biblotek/Application Support/iCal
(får jag med all info från kalendern med denna mappen?)

Programmappen (räcker det med "ikonen" för att alla dessa program ska fungera?)
Adium
CSSEdit
Frenzic (härligt svenskt spel)
Linotype FontExplorer X
skEdit
Tetris Zone] (kan man inte leva utan)
Transmit
VLC

Musik/iTunes

-------

* var hittar jag alla mina fonter!? (använder mig utav Linotype FontExplorer X)

* något jag har missat?

(om ni inte redan räknat ut det så känner jag mig lite orolig och vilse till och från Finder och hierarkin hehe)

(föresten, hur skriver man tecknet ∼ egentligen? har suttit och klippt och klistrat fram det hela tiden, plockade fram det från teckenpaletten, hittar det inte på tangentbordet)

Senast redigerat 2008-01-31 13:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 13:23

Undrar om det inte går att ta en klon av HD med Carbon Copy Cloner och sedan formattera och installera om på datorn, för att sedan använda flyttassistenten.
Bara en idé, som nån kanske kan svara på om det skulle funka.

/Tangen

~ skriver du med alt + ¨ (knappen till höger om å).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-31 20:07

ahh, där ser man ~tack~ för infon

vad säger folk om listan då? korrekt, inkorrekt, missat något? onödigt kontroll-freak?

Ja brukar bara plocka hela hem-mappen så brukar man vara safe. Program etc är ju bara att installera om.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-31 22:10

okej, ja det är ju ingen dålig ide det heller. (plus Macintosh HD/Biblotek/Keychains?)

så sedan vid uppgradering till Leopard när jag ska lägga in mappen igen så är det bara att välja "ersätt ej" så att man inte skriver över något Leopard-igt (i brist på bättre ord hehe)?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-04 16:50

skulle vara jätteglad om någon kunde bekräfta att all information till de olika programmen hänger med om man kopierar dessa mappar (från Tiger) och lägger in på sin fräscha kopia av Leopard (ersätter filer i de fall dom redan existerar osv.).
har absolut inte råd med att t.ex. mail, kontaktlista, framtida händelser i iCal osv. försvinner!

∼/Biblotek/Mail
(får med alla inställningar och mail då va?)

∼/Biblotek/Mail-hämtningar
(bara bifogade filer?)

∼/Biblotek/Safari
(bokmärken, lösenord m.m. kommer med?)

∼/Biblotek/Screen Savers
(alltid roliga att ha kvar)

∼/Biblotek/Application Support/Adium 2.0
(kommer all info med då? kontaktlista, inställningar, tema, loggar?)

∼/Biblotek/Application Support/Transmit
(det FTP-program jag använder, det vanligaste?)

∼/Biblotek/Application Support/Linotype
(för oss som använder oss utav Linotype FontExplorer X)

∼/Biblotek/Application Support/AddressBook
(får jag med all info från adressboken med denna mappen?)

∼/Biblotek/Application Support/iCal
(får jag med all info från kalendern med denna mappen?)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-05 23:07

tänkte bara skriva till framtida uppgraderare/formaterare att allt gick fint, med ett litet minimalt moment.

iCal synkades inte med mina inlagda aktiviteter och grupper automatiskt, utan jag fick drag-n-drop'a in ett antal filer*. inget som är katastrof, allt kom med när man väl lagt in dessa manuellt, däremot kommer inte grupper med, så alla aktiviteter lägger sig i default-gruppen "Hem" (och blir blåa), så man får lägga några minuter på att lägga till de grupper man vill ha och sedan sortera runt ens framtida aktiviteter (finner inget intresse eller behov av att justera ens hundratals tidigare aktiviteter... finns ingen ork för det direkt)

* ∼/Biblotek/Application Support/iCal/Source/1E62A7E8-7013-4885-A774-1B4585C37E94.calendar/corestorage.ics (samt några filer med samma namn i andra mappar med långra namn med siffror och bokstäver, fem stycken i mitt fall).

förövrigt så sket jag i att plocka med någonting ifrån Macintosh HD/Biblotek utan endast ifrån min användare.

(p.s skärmsläckarna går inte att lägga in som en mapp och ersätta den gamla, utan man var tvungen att ta samtliga skärmsläckare och dra in dom i screen saver mappen, macen klagar på ens behörighet annars hehe)

1
Bevaka tråden