Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att byta processor i en blåvit G3 ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

går det att byta processor i en blåvit G3 så jag kan köra leopard alternativt byta moderkort och processor om jag måste ?

Vad kan det kosta att köpa ?

Kan jag byta själv ?

Jag har bytt moderkort uch processor på windows pc utan problem jag vet inte om det är svårare på mac G3 ?

Ursprungligen av italienaren:

går det att byta processor i en blåvit G3 så jag kan köra leopard alternativt byta moderkort och processor om jag måste?

Ja, det går.
Det finns t.ex de här: http://www.sonnettech.com/product/encore.html
Men som du ser på den sidan så har de inte officiellt stöd för Leopard.

Ursprungligen av italienaren:

Vad kan det kosta att köpa?

Vet inte vad priserna ligger på nu. Men förmodligen är det alldeles för dyrt, i förhållande till prestandavinsten. Du har långsam systembuss, långsamma minnen osv, så en lite snabbare processor kommer inte att göra underverk.

Ursprungligen av italienaren:

Kan jag byta själv?

Ja, du kan byta själv. Det lär vara mycket enkelt.

Men mitt tips är fortfarande:

Om du nu har fått Tiger att fungera på den här datorn...
Kör det! Nöj dig med det så länge!
Lägg inte ner pengar på den här gamla maskinen. Jag anser att det är att kasta pengar i sjön. Spara de pengarna till ditt kommande Mac-köp i stället.

  • Medlem
  • 2008-01-31 15:29

Varför måste du köra 10.5?

Uppgradera CPU på så gamla burkar är ju ruggigt oekonomiskt. Byta moderkort och processor är ju som att köpa en nya dator. Bättre att faktiskt köpa en ny dator i så fall.

Annars är svårighetsgraden säkert som på en vanlig pc. Problemet är att du inte kan köpa vilka standarddelar som helst, utan just ett moderkort och processor avsett för blådåren.

Finns som sagt ingen vits med att försöka trixa in Leopard på en G3. Även om det är teoretiskt möjligt med hjälp av G4-kort kommer det funka uselt.

Skulle du lyckas skrapa ihop pengar till ett G4-kort kan du lika gärna köpa en begagnad G4 för samma (eller lägre) pris...

Nöj dig med Tiger, men se till att du har minst 512 MB RAM.

har köpt en ny macbook nu den fungerar jättebra

1
Bevaka tråden