Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikprogram med timeline?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åre
  • 2008-01-31 03:39

Hej!

Någon som har nått bra förslag på något musik program som använder sig utav timeline? Håller på och vill börja göra lite mixar och vore sweet med något program som funkar fint för det. Har testat lite i garageband men skulle vilja ha tips på något bättre program med lite mer funktioner och finesser.

Har även testat Traktor men det värkar lite krångligt att spela in i realtid och sedan gillar jag timeline upplägget.

Vill komma igång med något som funkar ok men inte är allt för svårt. Någon som har nått tips så är jag väldigt tacksam.

Mvh

  • Medlem
  • 2008-01-31 10:58

Logic Express är det naturliga steget efter Garageband (Och Logic öppnar GB-filer).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-31 11:33

Exakt hur behöver du använda programmet, spela in vad? Spela in hela låtar och göra mixar eller skapa musik?

  • Medlem
  • Åre
  • 2008-01-31 13:19

tack

Ursprungligen av PF:

Exakt hur behöver du använda programmet, spela in vad? Spela in hela låtar och göra mixar eller skapa musik?

Jo det jag menade med "spela in" var att om jag arbetar i tex traktor så funkar ju det som ett dj program, vilket jag tycker är skitsvårt att lyckas göra en skön mix och sätta den på första försöket. Det jag funderade över var om det finn något musik program som funkar ungefär som "final cut" gör i redigering. Att man har en timeline under där man kan lägga låtarna efter varandra och sedan göra sköna övergångar etc.

Det jag vill börja göra är tex house mixar där jag lägger ihop ett antal låtar som jag tycker passar cleant ihop.

Jag kanske är helt fel ute att det vore enklast att göra detta med något program med "timeline" men var bara något jag funderat över som jag trodde skulle funka bra. Så kom gärna med förslag på vilket program jag borde arbeta med för att komma igång med mina mixar.

Peace!!

Mitt tips blir Ableton Live. Det finns även i en nerbantad variant som heter LE och en ännu mindre som heter Lite. Lite brukar följa med till midiklaviaturer och annat. Det går nog inte att köpa. Lite stödjer heller inte MP3, men det går naturligtvis att göra om låtarna till WAV och ta in dem på det sättet.

I Live kan man arbeta, precis som i de flesta andra musikprogram, med tidslinje som du frågar efter. Det är väldigt lätt att förändra spårens tempo och pitch. Även i själva låten. Ett parti kanske behövs sträckas ut eller sakta ökas i tempo.

Naturligtvis går detta även göra i de flesta andra program. Men i mitt tycke hanterar Live långa klipp, som låtar är, med temposynk m.m. enklast.

Om du inte vill lägga ut pengar på ett nytt program kan du t ex testa Acid Xpress eller kanske TrakAxe.

Du nämner inte vilken platform du använder. Acid Xpress och TrakAx finns enbart till Windows.

Ableton Live http://www.ableton.com (det finns demoversion att ladda ner)
Acid Xpress http://www.acidplanet.com/tools/?p=acid
TrakAx http://www.trakax.com/software

Edit: Aha, såg nu att du nämner Garageband. Antar då att du kör Mac, men kanske också har en Windows-burk? Så jag låter tipsen stå kvar.

1
Bevaka tråden