Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strategi för tabell

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är rätt ny i FM men har gjort några tabeller i en fil för att skapa ett fakturasystem. Har en tabell med kundinformation (medlems_id, namn etc.) en tabell med fakturainformation (faktura_id, medlems_id, datum etc.) och en tabell med orderrader (faktura_id, beskrivning, pris, antal). En faktura vill givetvis ha en koppling till flera orderrader. Kan någon hjälpa mig förstå hur jag kan få upp en "form" med en faktura och samtliga orderrader kopplade till denna faktura?

Jag rekommenderar dig att läsa dig dessa två trådar och, följa guiderna/länkarna och sedan återkomma?

Lära sig FM på 29 dagar
http://www.99.se/filemaker/226168-l-ra-sig-fm-p-29-dagar.html

Koppling faktura och "produktregister"
http://www.99.se/filemaker/222374-koppling-faktura-produktregister.html

Det korta svaret (ställ följdfrågor!) är att det finns en färdig databas att ladda hem just för order och fakturering, du kan titta i den för att lära dig mera.

Skillanden mellan order och fakturor är i stort sett noll men om man är petig och verkligen vill skilja på order och fakturor (och kanske även offerter) så behöver man trots det bara EN tabell för detta och ett fält som anger status på det hela (någon av de tre). Man kan komplettera med att "hämta" offertnummer, ordernummer och fakturanummer ur en annan tabell som innehåller sådant (den tabellen brukar man kalla Reg och man har en post i den och den har många användningsområden) och ha lite extra fält (ID_Offert, ID_Order, ID_Faktura) och Datum_Offert, Datum_Order och Datum_Faktura.

Sedan har du dina orderrader i en separat tabell och mellan ordertabellen och orderradertabellen behöver du en relation på ID_Order.

Den relationen använder du i en portal, som är ett layoutobjekt i FileMaker där du kan visa flera rader ur en annan tabell i den posten du står i. Dvs du står i Order, tittar "åt" orderrder, via ID_Order och då "ser" du alla orderrader med samma ID_Order.

Att bygga en portal är ganska lätt, drag ut portalobjektet, rita en ruta, välj rätt relation. (Du gör detta i en layout som visar poster från tabellen "Order". Drag in ett fält i portalen och var noga med att ankarpunkterna på fältet är innanför den första raden i portalen. Var också noga med att fältet skall vara enligt samma relation som portalen. Man skall bara lägga fält i första raden i portalen, de kommer att upprepas för varje post som hittas via relationen.

Kopiera första fältet, klistra in det och dblklicka på det. Välj sedan ett annat fält. Efter en stund har du en order där man kan se orderraderna (ID_Artikel, Titel, Antal, Apris, Summa) och komplettera med lite andra beräkningar tex Ordersumma = Sum(Order_Orderader_ID_Order::Summa_rad) (om man nu följer mitt namngivningssystem att döpa relationer som är, tabellen jag står i, följt av tabellen man tittar "åt" och vilket fält som används).

Lycka till!

Tack för svar, jag kommer att läsa på för att sedan prova enligt dina instruktioner. Kommer säkert ställa frågor igen om jag inte lyckas.

1
Bevaka tråden