Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Umeåbo som kan hjälpa till med uppgradering av ram till mac mini

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-31 10:08

Letar efter någon här på forumet som bor i Umeå som kan hjälpa mig att öppna min macmini och sätta i mer ramminne. Är grym dålig när det gäller att skruva och fixa i datorer (något går alltid sönder för mig eller att jag börjar blöda! :"> ). Skicka ett PM!

mvh

mattias

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-01 07:45

Vi får väl ta en Macpub där vi skrivar mini tillsammans så jag vet hur jag ska öppna min om jag får lite att göra någon kväll.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-01 08:43

Gör dom inte det på Prova? Tror dom har fast pris för sådant och gör det i butiken.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-01 08:46

Det är inga problem att öppna en Mini, man behöver bara ett "specialverktyg", en spackelspade, en osthyvel eller något liknande.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-01 09:32

Ta två osthyvlar/spackelspadar så går det ännu bättre, men är man osäker på meckandet kan det vara nog så jobbigt.

Jag kan göra det tyve, men har inte tid/möjlighet förrän på måndag i så fall.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-09 10:37
Ursprungligen av MatsOlov:

Ta två osthyvlar/spackelspadar så går det ännu bättre, men är man osäker på meckandet kan det vara nog så jobbigt.

Jag kan göra det tyve, men har inte tid/möjlighet förrän på måndag i så fall.

Vill bara upplysa och tacka att nu fungerar min Macmini mycket mycket bra, kör lätt Vista och linux virtualiserat i bra hastighet!

Tack för hjälpen Matsolov!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-01 09:52

Oj!

Vad snällt! Många som vill hjälpa till :), Alltid trevligt att tillhöra en community!

ja, har sett att det behövs lite "special verktyg" för att öppna den.

MatsOlov: har du öppnat någon innan och det gått bra? Jag har det inte så bråttom att få den öppnad, måste fixa minnet först, ska tydligen gå att sätta i 3 gig men hittar inte var man kan köpa det så jag kommer att nöja mig med 2 gig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-01 10:00

Tryck i så mycket minne det går när du ändå har den öppen. Jag brukar köpa minne från www.crucial.com, där väljer du vilken dator du har så får du fram rätt minnen. De har livstids garanti också.

Det är inga problem att öpppna en Mini, jag har haft upp 6-7 st utan problem, tricket är att ha två tunna spackelspadar och ett lagom fast handlag så går det bra, locket sitter fast med snäppfästen som måste lossas.

Skicka PM om du inte får någon annan hjälp så fixar jag det åt dig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-01 10:04
Ursprungligen av rhesus:

Tryck i så mycket minne det går när du ändå har den öppen. Jag brukar köpa minne från www.crucial.com, där väljer du vilken dator du har så får du fram rätt minnen. De har livstids garanti också.

Det är inga problem att öpppna en Mini, jag har haft upp 6-7 st utan problem, tricket är att ha två tunna spackelspadar och ett lagom fast handlag så går det bra, locket sitter fast med snäppfästen som måste lossas.

Skicka PM om du inte får någon annan hjälp så fixar jag det åt dig.

Problemet är att 3 gig minnesstickor inte finns att köpa på något vettigt ställe i Sverige det är därför jag nöjer mig med 2 gig. Skulle det finnas att köpa skulle jag ta 3 gig på en gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-01 10:07
Ursprungligen av tyve:

Problemet är att 3 gig minnesstickor inte finns att köpa på något vettigt ställe i Sverige det är därför jag nöjer mig med 2 gig. Skulle det finnas att köpa skulle jag ta 3 gig på en gång.

Har inte Minin 2 minnesplatser? Fast du kanske har en Mini G4? den har bara en plats vad jag minns.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-01 10:12

Hmm det kanske den har, jag var helt övertygad att den bara hade en precis som Mac mini G4. Den jag ska uppgradera är en Mac mini Core 2 Duo. Måste kolla upp det, för då är det ju lugnt. Bra att du påpekade det.

Edit: Ja, den har ju två platser. My bad! vad bra, då kan jag ju få i lite mer än 2 gig! undrar om det går att adressera 4 gig men tror att jag läste något om att det bara gick med 3 gig...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-01 10:21

Blir 2 X 2 Gig för mig. Hittade lite prestandatester, man kan bara adressera 3 gig i mac mini men om man kör "parade" minnen blir den snabbare och skillnaden i priset i väldigt liten.

Prestandatester: http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/iMac_and_Mac_mini_memory_performance_testing/

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-01 15:31

Några har jag väl öppnat. Jag är auktoriserad på Mac, både hård- och mjukvara.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-01 18:04

Hur blir man auktoriserad?

1
Bevaka tråden