Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta Hårddisken i en MBP 15

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 14:04

Jag har en MBP 15" och nu är det så att jag behöver en större disk, jag tänkte kolla om någon vet om det är lätt att byta och om man byter själv, ryker garantin? eller måste man lämna in får att de ska peta in en större.

cheers...

/D

Garantin ryker om du gör det, och det är lite knepigt. Har för mig att det är över 15-20 skruvar samt gärna ett par specialverktyg om det ska göras bra. Det går om man vill dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 14:38

ok, hörde med macoteket, de tar 990:- för att göra ett byte, kanske lika bra att lämna in den..

/D

Det betyder att om man byter hårddisk själv och köpt med apple protection plan så har man förlorat en del pengar.

Jag hade ju tänkt köpa en ny MBP med APP och en 320Gb hårddisk att sätta. +mer minne så klart. Minne får man väl sätta i utan att det bryter garantin?

Men då får man välja mellan hårddisk eller APP alltså, om man inte vill betala för monteringen.

Ursprungligen av peacerich:

Minne får man väl sätta i utan att det bryter garantin?

Får man eller inte? Någon som vet!?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-29 01:35

Tror man får det. Det står jo beskrivet både i instruktionsboken och på datorn hur man gör, så det burde man få göra själv.

  • Medlem
  • 2008-01-29 01:43

Jag hoppas Apple snart kommer inse att folk vill kunna byta hårddisk. Vad jag förstått är det väldigt enkelt och "tillåtet" på Macbook, vilket ju är lite konstigt.

RAM-minne får man byta. Jag vet faktiskt inte om man vägras reparation på en modifierad Macbook Pro. Man kan säga att en verkstad gjort det även om man gjort det själv, för de uppdaterar inte serienumrets konfiguration i vilket fall som helst.

men om macoteket gör det .behåller man garantin då? Vad blir deras totalpris om man köper en 320 gig hårddisk också?

Jag gjorde det själv, de skumma var att jag ringde till apples support och de sa att man inte tappade garanti även om man byte själv på macbook pro.

Tyckte de var enkelt att byta, dock har jag skruvat många bärbara och jobbar dessutom med det. Om man tar de lungt och inte har tummen mitt i hand så är de lungt även för en novice. Skruvarna passar till exempel bara på de ställen där de ska sitta så ingen risk att man sätter fel.

Finns guide på: http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo/115/

Du behöver inte ta bort kablarna för tangentbordet som de gör i den guiden, inte heller kabeln som sitter på moderkotet för hdd.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-30 21:52

Om nu Macoteket gör det själva(dvs inte lämnar datorn till en aukoriserad service verkstad) så blir det ingen skillnad mot om du gör det själv vad gäller garantin på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 00:42

fast makoteket är väl en aukteriserad verktad, eller? sedan så kan det vara så att de "förlänger" garantin själva.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-31 09:28

http://www.apple.com/se/buy/locator/

Sökning på Macoteket ger att de är premium reseller

  • Medlem
  • 2008-01-31 09:37
Ursprungligen av ufred:

http://www.apple.com/se/buy/locator/

Sökning på Macoteket ger att de är premium reseller

Man vet aldrig med Macoteket, men de kanske skickar grejerna någon annanstans? Inlife köper grejer genom Macoteket vet jag, så de kanske köper service av Inlife?

inlife har ju service.. Där lämnade jag in mitt hjärta när hon var trött och det gick automatiskt på apple care.. Då borde ju garantin gälla om dom gör bytet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 15:55

Det är faktiskt väldigt enkelt att byta ut hårddisken i MBP. Vad som är viktigt att komma ihåg är att ha en s.k.Spudger. Oumbärlig för att öppna upp "skalet" efter att alla skruvar har lossats. Vid isärtagning och ihopsättning är det viktigt att komma ihåg att det på framkanten (nedanför trackpad) finns två "fästställen" där det kan vara lite bökigt att få upp/ner höljet. Tänk då på att börja bakifrån, sidan och ta framkanten sist när överhöljet så att säga är på väg att komma loss. Vid påmonteringen, börja från bakkanten av höljet (mao mot skärmen till) och arbeta er fram mot framkanten. Det finns två "pressure points" strax under trackpaden där ni hör ett "klick" när höljet är på plats. Ta inte i mer än nödvändigt men var inte heller för mesiga.

1
Bevaka tråden