Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinster med bättre grafikkort ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jag fattat rätt när jag hör att renderingars hastighet beror på hur bra/snabbt grafik-bildskärmskort som man har... lönar det sig därmed att uppgradera sin G5:a till bättre/snabbare kort? Blir det t.ex halva tiden att rippa en dvd-film i Handbrake om kortet har 256MB istället för 128MB ? Jag spelar inga spel men kortar gärna ned tiden det tar att rippa en DVD elle baka in en undertext eller rendera videolagren i FCP.

Kan man göra något mer än detta för att pigga upp burken - jag har bytt till en raptordisk som kör i 10.000rpm samt dunkat i 4 GB Ram.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-30 11:28

Svar på frågan: Nej du vinner ingenting alls

Om du ripper en film så renderar du heller inte i överhuvudtaget, du konverterar en film och för det behöver du inte ens ett grafikkort. Snabbare grafikkkort behövs när man gör realtidsrendering, dvs. om du sitter i ett 3D program och vill se en preview på hur renderingen kan se ut, då gör grafikkortet det. Renderar du "på riktigt" behöver du heller inget grafikkort.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-30 12:12

Jag säger som farbror Barbro. Dä finns iiiinga genväääägarrrr till den perfekta datoooooooorrn.

En snabb processor är vad du behöver.

Stämmer verkligen era iaktagelser, hittade följande hos:

http://www.xlr8yourmac.com/G5/Dual_g5_9600_9800_tests.html

As in all the CPU upgrade tests this year, I used a very large 1.92GB (GigaByte) Quicktime movie and timed how long it took to export (convert) to MPEG4 using the default settings in Quicktime 6 Pro (w/all updates). I've included results from some past reviews of older Macs and CPU upgrades as well as the MDD G4 and G5. (Shorter bars are faster of course.)

Kortet som avses är ATI Radeon 9800 Pro Mac edition - 256 MB

Tror XLR8 avser 256MB kortet och inte föregångaren på 128 MB - jag fattar dom som att kortet snabbar upp när man exporterar... fast kanske snurrar jag ihop sakernas tillstånd... har brådis att komma från jobbet så jag kanske slarvar i min iaktagelse ?

Och hur skulle det diagrammet bevisa någonting som har med grafikkortet att göra? Det diagrammet visar bara att datorn med G5-processor är snabbare än de andra tre datorerna med G4. Diagrammet nämner ju inte ens vilka grafikkort de olika datorerna har.

I artikeln/testen finns det däremot andra diagram där man visar skillnaden mellan ett 9600- och ett 9800-grafikkort i G5:an. Men då handlar det t.ex om FPS (frames per second) i olika spel. Och DÄR spelar grafikkortet naturligtvis en stor roll.

När det handlar om de sakerna du ska göra, så är det bara processor-kraft som gäller, grafikkortet har ingen betydelse.

Funderar ungefär på samma sak som du, HUR mycket nytta det skulle göra på min G5:a - jag har svårt för att tro att det inte gör ngn nytta alls. Bytet av grafikkort skulle väl inte främst vara för att den skulle gå så fasligt mycket snabbare utan mest för att jag tyckte det verkade mest praktiskt att köpa nytt grafikkort med bättre bildskärmsportar för att eventuellt köra 2 skärmar. Har nu en dvi och en dum adc port som man måste skaffa adapter till om jag vill köra den gamla skärmen jämte den nya som jag tänkte inhandla snart. Det känns som onödiga pengar att lägga på adapter om jag dessutom får lite prestanda förbättring om jag byter grafikkort istället, Jag undrar bara hur mycket och i vilka processer främst?

Jämte MBP så funkar G5:an ett par år till, jag har inte varit i närheten av irritation av någon slöhet ännu. Den är nog fan snabbare än MacBook Air i alla fall

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-30 18:44

Okej... vi tar det väääääldigt basic nu. Bättre grafikkort = Högre frame rate i spel = roligare spelupplevelse.

Snabbare processor = Snabbare beräkningar = Snabbare encoding av video.

Självklart gör ett nytt snabbt grafikkort underverk med en trött G5a när det gäller grafikprestanda i spel (och förhandsvisningen i 3D-program). Men det går inte en enda sekund snabbare att koda om en timmes MPEG2 till MPEG4 när du bytt grafikkortet.

Det är fullt möjligt att du har rätt men långt bak i bakhuvudets minnen så har jag för mig att vissa beräkningar flyttades över till grafikkortet när Core image ( eller vad det nu heter ) började användas och det är nog det som jag funderar över.. något med grafiken var det i alla fall så det "vääääääldigt basic" köper jag inte direkt av utan att ha luskat vidare lite, tyvärr så är jag en envis natur, spelar iof inte så stor roll for kortet är på väg hit nu.

Ursprungligen av Olle@mac:

Det är fullt möjligt att du har rätt men långt bak i bakhuvudets minnen så har jag för mig att vissa beräkningar flyttades över till grafikkortet när Core image ( eller vad det nu heter ) började användas och det är nog det som jag funderar över.. något med grafiken var det i alla fall så det "vääääääldigt basic" köper jag inte direkt av utan att ha luskat vidare lite, tyvärr så är jag en envis natur, spelar iof inte så stor roll for kortet är på väg hit nu.

CoreImage är väl bara realtidsgrejer som t.ex. gränssnittet?

"Ringarna på vattnet"-effekten i Dashboard när man startar en ny widget är ett sådant exempel, liksom 3D-dock i Leopard.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-31 07:44

Okej då, som sagt det var grovt förenklat. Kanske eventuellt att det blir en liten skillnad. Den stora grejen är dock spel och realtidsrenderad 3D-grafik. Jag håller tummarna för att du ska märka tillräckligt stor skillnad för att du ska tycka att det var värt investeringen. Om du har tid så vore det väldigt spännande om du kan presentera före och eftersiffror här sen.

  • Medlem
  • 2008-01-31 09:32

Datorn kan bli lite bättre på att "multitaska", på så sätt att gränssnittet hänger med bättre, men några andra vinster finns nog inte. Men det kan vara gott nog. Om du kör Apples program så utnyttjar de nog grafikkortet mer än de flesta. I vissa fall kanske även för annat än bara previews. Det var sagt att Leopard skulle ha lite nya funktioner för grafikkortet, men jag vet inte hur det blev med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-31 10:03

Felet du gör är att du tänker på rippning av en film som en rendering. Det är bara skyffling, omkodning omlagring av data. Det behövs som sagt inte ens något grafikkort i burken för att utföra den uppgiften. Ny processor eller snabbare disk är vad som behövs.

Tackar tackar ( stfm med flera ), om man upplever att gränssnittet blir lite rappare så är det en god vinst, dvs. förlänger tiden för hur långt bort det är till jag/man upplever att det kan bli dags att skaffa en nyare burk. Tror jag börjar förstå rhesus och Spoky - visst, den perfekta datorn finns inte men förlänga livet på dom går om/när man vill ha sparpengarna till annat än att hosta upp 25-30.000 - jag behöver tänka lite långsiktigt, det är förhoppningsvis bara 3 år tills pensionen och då lär det INTE bli fler datorbyten... kanske hinner jag med ett byte till, tål att fundera på. Det ögongodis som ett nyare kort kan ge uppskattar jag verkligen, jag kommer nog inte vara i så stort behov av att få snabbare renderingar även fast det hade varit roligare om även det blev ett bonus.

1
Bevaka tråden