Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera om FW800 porten fungerar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två stycken Iomega UltraMax 1TB De har helt plötsligt - typ strax efter det att jag installerade Leopard börjat strula rejält.

De kan hoppa ur och försvinna, jag har provat att med den ena att formatera om men utan större framgång.

Nu har det däremot blivit än värre då de inte kommer upp alls genom min FW800 - jag har en iMac ALU.

När jag däremot kör genom FW400 el USB då fungerar det, men inte genom FW800.

Eftersom samma sak händer på bägge iOmega diskarna antar jag att det bör vara problem med självaste ingången på min iMac.

Det märkliga är att jag även har en FW400 disk Mybook som jag kör Time Machine backup på, den fungerar ok men om jag kopplar en till disk till den så krånglar även den, framförallt om det är en disk där strömmen skickas genom FW sladden.

Finns det något sätt att testa ifall det är min FW800 kontakt på iMacen som är trasig?

Eller kan detta vara Leopard relaterat?

Nu har jag fått bägge Iomega diskarna att fungera men enbart om jag kör fw400 från min iMac - däremot kan jag köra en FW800 mellan diskarna.

Det jag undrar också är vad det är för skillnad på APM och GPT?

Nu bråkar även diskarna när jag kör FW400 eller rättaresagt jag kan inte mounta ut dom. Samt att när jag kör skivverktyg nu så startar inte programmet.

SUCK!

Är så fruktansvärt trött på prylar som ska strula.

Och jag hoppas verkligen man slipper ta snacket med Apples underbara support för den turen har man gjort allt för ofta.

Finns det några andra mac forum, alltså bra mac forum?

Ursprungligen av draags:

Finns det några andra mac forum, alltså bra mac forum?

Nej, om man nu inte räknar svenska Macworlds, hur som så bör nog 99mac vara störst med säkert fler än 26.000 användare - fast det borde du nog veta efter att ha gjort 3.479 inlägg här på 99.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-31 08:59

Har ett liknande fel med två WD MyBook som är lite luriga på FW, både 400 & 800.
Det verkar som det är någon konflikt mellan FW korten och diskarna. Troligen firmware i någon av delarna.
Irriterande som fan iaf.

Du kan ju prova Apples supportforum.

Har nu testat datorn med utökad hardware test och den hittar inget fel - borde den funnit något fel på min fw800 port?

  • Medlem
  • 2008-01-31 12:15

De problem som kan finnas är ju antingen moderkortsrelaterade, sladdrelaterade eller diskrelaterade ... eller mjukvara. Testa sladdarna först. Om man knäcker en FW-sladd kan man få riktigt obehagliga problem. Apple HT hittar inte särskilt många fel, så det kan man inte riktigt lita på. Bästa sättet att testa är nog att ta en disk (och sladd) du vet funkar på en annan dator och testa på din.

Har du kört Diskwarrior på diskarna? Det kan ju möjligen vara något filproblem?

  • Medlem
  • 2008-01-31 15:25

Det är ju möjligt att det är Leopard-relaterat också ... jag har inte använt 10.5 än, men vad jag vet fanns det inga Firewire-buggar tidigare bortsett från att det ibland tar rätt lång tid att montera enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 16:37

Jag har haft liknande problem med mina WD My Book Pro (1st 2TB & 2st 500GB) som är ihopkopplade i kedja och till min MBP SR med FW800 i 10.5. Men dock inte lika allvarliga eller ihärdiga som dina, utan kanske bara var 40e inkoppling och då är det ofta en av de tre diskarna som inte mountas. Men jag tycker att FW800-kabeln är känslig, man måste liksom trycka in den ordentligt.

Har inte brytt om att undersöka problemet så ingående men jag läste lite om liknande problem på macrumors.com´s forum.

1
Bevaka tråden