Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttat mina bilder, valt att inte importera i iPhoto

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

mitt problem är att jag valt i iPhoto att inte importera bilderna till iPhotos bibliotek, eftersom jag inte vill ha alla bilder två gånger på hårddisken.
Nu har jag köpt lite nya diskar och därför flyttat mina bilder till en ny plats.

Iphoto har nu problem med att visa bilderna, av en ganska självklar anledning. Alla tumnaglar och nerskalade bilder funkar, men om man vill titta på en fullstor bild så står iPhoto och tuggar ett tag för att sedan meddela att den inte kan hitta bilden.

Jag vill inte göra om allt eftersom jag har fått en bra struktur på alla Events och har en hel den bilder gömda mm...

Finns det något enkelt sätt att berätta för iPhoto var programmet ska leta efter de bilder som det inte hittar?

//Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 08:28
Ursprungligen av daniel.evertsson:

mitt problem är att jag valt i iPhoto att inte importera bilderna till iPhotos bibliotek, eftersom jag inte vill ha alla bilder två gånger på hårddisken.

Jag importerar bilderna till iPhotos bibliotek med får bara en fil (i biblioteket)? Varför skulle du få filen två gånger?

(Jag har hört andra klaga på detta men jag förstår inte hur de lyckas få multipla kopior...)

Som svar på din fråga... Kan du inte lägga en genväg där den gamla mappen brukade vara?

Anledningen till att jag inte vill att iphoto ska importera mina bilder är att jag dels vill ha mina bilder i en mappstruktur samt att jag vill ha mina raw foto på samma ställe som mina jpg foto.

nikon raw foto i nef format hanterar iphoto som så att den konverterar fotot till jpg och lägger in det i biblioteket, jag kan därmed inte ta bort raw fotot från disken.

den disk som bilderna låg på tidigare var en nätverksdisk som låg på en dator som numera är avvecklad...

detta är anledningar till mitt problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 10:54

Om du känner dig modig...

iPhotos databas är en XML-fil som heter AlbumData.xml. (Öppna foto-biblioteket genom att högerklicka på det och välja "Visa paketets innehåll" om du kör iPhoto 8.)

Ta en backup på alltihopa.

Öppna AlbumData.xml i valfri texteditor och gör en search/replace på lämplig del av filnamnsbeskrivningen.

Skyll inte på mig om detta sabbar ditt bibliotek. Jag vill bara ha beröm om det gick bra.

Tyvärr så verkar inte det funka då de filnamnsbeskrivningar som finns i den stämmer... till de filerna där det inte stämmer finns ingen info... märkligt...

Finns det ingen funktion som gör att man kan laga sitt bibliotek?
Finns väl något åt det hållet i iTunes?

iPhoto Library Manager har vissa möjligheter att reparera bibliotek, tillsammans med en massa annat smått och gott.

http://www.fatcatsoftware.com/iplm/

1
Bevaka tråden