Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När jag stoppar låter det 80.tal

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis installerat mitt gamla Logic 5 på en annan dator med lite bättre minne och marginellt snabbare processor. Eftersom min gamla dator vart orörd i nästan tre år så har jag lyckats glömma bort alla inställningar jag gjort i Logic för att få det att funka. Efter mycket om och men har jag lyckats övertala Logic att jag har tre stereopar som ingångar. Jag lyckade oskås lista ut hur jag kom in i matrix-editorn när jag dubbelklickar på en sådan där liggande stapel. Nu återstår följande problem att lösa: när jag spelat upp en audioloop och trycker på stopp så börjar skiten haka upp sig. Det låter som en sådan där poppig italodisco-låt från 80-talet där de precis lärt sig hur en sam-sam-sam-sam-sampler-er-er-er-er- fungerar. Ni fattar va..? Jag vet att jag råkat ut för detta tidigare och löst problemet. men just nu står det helt stilla i skallen på mig.

OS: Win XP Pro SP2
Ljudkort M-Audio Delta 1010ST
Program: Logic Platinum 5.

Jag envisas också med att köra ett gammalt Logic på PC. Mitt ljud funkar knappt alls, det står att cpu:n blir överlastad efter 3-4 plugins :S så jag kör nästan bara midit. Ändra lite ljudkortsinställningar och asioinställningarna i logic, det kanske behövs lite mer minne.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-13 14:05
Ursprungligen av 1st_Science:

Jag envisas också med att köra ett gammalt Logic på PC. Mitt ljud funkar knappt alls, det står att cpu:n blir överlastad efter 3-4 plugins :S så jag kör nästan bara midit. Ändra lite ljudkortsinställningar och asioinställningarna i logic, det kanske behövs lite mer minne.

Du har för mycket ram i din burk över 1 gig...eller!!:">

Det måste betyda att de gamla MAX MIX plattorna kommer tillbaka i ny form av Real Parakeet. Eller vad säger ni om Woodpecker from space..?

Jag löse problemet genom att uppgradera till 5.5. Men säg den glädje som varar... Tyvärr så dör MIDI input så fort jag trycker på en tangent på synten med version 5.5. MIDI Ox känner inte av ett skit om jag analyserar trafiken. Kör jag 5.0 funkar MIDI:t som det skall. Jepp, Logic 5 och 5.5 är skitgamla program som inte har haft någon support på hur många år som helst. Men det har alltid funkar klockrent tidigare. Det fyller mina behov.

Köpte för länge sedan ett av de sista "BigBox" paketen.(Logic 5) och körde det på en gammal Mac G3 med utökat ram. Det gick hur bra som helst. Du känner ingen som har en gammal mac som ligger och skräpar? Varför det skulle fungera bättre har jag ingen aning om, men de gamla burkarna är ju billiga nu... Testa kan man ju alltid. Eller...ett äldre OS? Får för mig att gamla program och nyare OS ibland inte kommer överens alls..

Ptjaäo... det står några gamla G4:or på mitt gamla jobb. Skulle nog kunna knipa en sådan mot en vetelängd. Men jag har på tok för många datorer redan. Alltså... det har ju funkat problemfritt i ungefär tre år. Det borde funka lika problemfritt i tre år till.Skall se om jag kan göra lite tester på måndag.

Kan man ha för många datorer....?...

Andy

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-13 02:38

Du har för mycket skit liggandes och snurrar i minnet i bakgrunden på burken.
Hmm, sånt där skall du väll veta som IT suport nisse som du är?

Det finns en sida på nätet som visar hur du ska tveaka i registren för att få PC
betydligt snabbare för musik program, fråga mig inte vart, du får leta själv runt.

En humla är inte designad för att flyga, men det vet den inte så den flyger i alla fall. På min förra dator borde Logic kraschat innan den ens startade med tanke på hur mycket jag använt den till. Men Det funkade bra i alla fall.

På den "nya" datorn är det inte så mycket installerat. Kollar man prestandamätaren i Logic så rör den sig knappt. Det funkar bra att spela in och spela upp. Det är när jag skall stoppa som den börjar loopa. Jag kan svära på att det inte är ett prestandaproblem och att det inte är någon skit i bakgrunden.

För mycket RAM..? Kan man ha det? Jag har 2 GB i den. Den förra hade 1GB men fick sedna en halv GB till. Det funkade sktibra.

Har läst något om att Logic kan krångla med mycket ram, eller i vilket fall att inte allt utnyttjas. 2 Gb gick bra här.

Vad är det för processor i? Vilket chipset eller moderkort?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-14 15:14

Det var just asio overload jag syftade på... och 2 gig var det nog som logic 5.5.1 klarade utan att slänga ifrån sig detta.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-14 15:34

a s i o 4 a l l

löser dessa problem

Asio..? Det är en drivare va..? Jag kör med de som följde med ljudkortet.

Datorn är en HP DC530 med en Intel Pentium 4 2,8 GHz HT-processor. Chipset..? Ja, det finns det ett.

Men... jag har bestämt ett minne av att jag hade detta problem på min gamla Dell också men att jag lyckades lösa detta på något vänster.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-15 20:29

He he he... under fliken "Audio Driver 2" skulle man visst välja drivare och lite sånt också. Du funkar det som det skall.

...inbillade jag mig...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-20 19:07

Vad krånglar nu då?

Exakt samma sak som innan. Audioinspelningarna stoppar inte när jag trycker på stoppknappen. Istället loopar inspelningen tills jag startar sequencern igen och direkt stannar den igen. Längden på loopen beror på hur långt jag lät den spela innan jag stoppade sequencern, men som längst är det ungefär en takt.

Nu har jag bytt dator och använder en P4 3,0 GHz med en S-ATA-disk och 1 GB RAM.

Dessa inställningar har jag och det är så vitt jag vet samma inställningar som på min gamla Dell som tröskat på utan större problem i 3 år.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-21 12:06

Prova med endast asio drivaren.. kanske ska du inte ha så många ljudmotorer igång i logic. Bocka av allt utom asio.. mixtra sedan med de inställningarna...

Ursprungligen av sid.64:

Prova med endast asio drivaren.. kanske ska du inte ha så många ljudmotorer igång i logic. Bocka av allt utom asio.. mixtra sedan med de inställningarna...

Vasjutton... är du raketforskare eller nått? Hur som helst så kommer jag att rösta på dig om vi skall rösta fram "veckans herdersknyffel". Jag stängde av alla saker och aktiverade endast ASIO på Driver 2-fliken, och nu verkar det funka. Jag har testat att spela i och spela upp audio utan att det loopar när jag stänger av. Mer än så kan man ju inte begära. Jag har till och med påbörjat en ny låt!!!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-30 00:34

Jag vill bara hjälpa till!

Och det lyckades du med!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-30 11:26

:"> Jag är nog mer tekniker än musiker!

Men klaga inte - 80-tal är det talet vi gillar! Niiii-Niiii-Niiii-Ninteen.....

80.tal regerar fett!!!

1
Bevaka tråden