Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele2 Mobilt bredband!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-12-09 19:38

Hej!

Jag tänkte bara fråga om det är någon mer än jag som kör mobilt bredband och har haft problem. Mitt problem är att min MacBook ofta hänger sig då jag är uppkopplad med detta modem. Någon som har lösning/fundering på vad det kan vara?

Tack för ordet.

Vänligen Robin

Hade samma problem med min nya iMac. I mitt fall var det att drivrutinerna inte funkade på Leopard. Så jag laddade ner 2.7 och då funkar det fint

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 13:40

Samma för min del, de drivrutiner som kommer med på skivan funkade någonstans mellan inte alls och väldigt dåligt beroende på humör, med senaste så funkar det riktigt bra.

vart tankade ni de nyaste drivrutinerna? mitt tele2 hänger upp datorn ständigt.. skitstörande.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-01-14 09:16

http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html

Sen klickar du in på "så fungerar det"

Under vanliga frågor på samma sida kan du hitta uppdateringar för att snabba upp ditt modem... Det som är dåligt här är att man måste göra det på en vanlig PC!.... Erbjudandet gäller dock bara fram till den 31/1

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-01-14 10:09
Ursprungligen av lxsu:

http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html

Sen klickar du in på "så fungerar det"

Under vanliga frågor på samma sida kan du hitta uppdateringar för att snabba upp ditt modem... Det som är dåligt här är att man måste göra det på en vanlig PC!.... Erbjudandet gäller dock bara fram till den 31/1

Det är ju dom gamla drivrutinerna som ligger där. Alltså v2.2 Dom man ska ha är ju v2.7. Men inte ens dom fungerar ju bra.

/N

ja, jag har v2.2 installerade från just den sidan, funkar 2.7 dåligt med?
vart hittar man de drivisarna då? tappade bort mig totalt på huaweis-sida, får kolla igen kanske.. (redigerat: hittade på http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm)

men så jäkla störande, ringde tele2's tekniska support... deras svar var bara: - Testa på en PC istället. Kul när det enda man kör är MacBook och en MacPro i studion..

Men HALLÅ? Jag ska börja jobba på den supporten istället och så fort någon ringer in och vill ha hjälp för att det strular ska jag svara: - Testa på en Mac istället.

Men det är alltså fler av er som det är skit med uppkoppling vs. dator?
Det tvär-låser sig..

Senast redigerat 2008-01-14 10:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 12:19

Har ni förresten fått ett brev från Tele2 om en kommande avtalsförändring när det gäller Mobilt Bredband Fri Surf? Tydligen ska de införa en begränsning på 5GB fr.o.m. 23/2. Jag tycker ju att det är en förändring i helt fel inriktning men undrar lite om ändringen enbart gäller mig (som periodvis har använt mobilt bredband väldigt mycket)?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-01-30 09:20
Ursprungligen av hkim:

Har ni förresten fått ett brev från Tele2 om en kommande avtalsförändring när det gäller Mobilt Bredband Fri Surf? Tydligen ska de införa en begränsning på 5GB fr.o.m. 23/2. Jag tycker ju att det är en förändring i helt fel inriktning men undrar lite om ändringen enbart gäller mig (som periodvis har använt mobilt bredband väldigt mycket)?

Egentligen så är det väl en form av falsk marknadsföring?? jag har fått samma brev

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-01-24 14:01

Det gäller alla.
Jag har postat en tråd med en länk till en guide som löste alla mina problem med tele2. Tror jag lade den under "internet".

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-30 14:43

Tror det beror på att trafikvolymen økat så mycket att det børjar bli trångt i nætet (Tele2 och Telia delar 3G næt)

Dock skulle jag vilja påstå att det ær en så pass stor førændring av avtalet att du kan hæva det æven om det finns bindningstid på abonnemanget (Dock ær 5Gb relativt mycket, om man inte laddar ner en massa filmer ,,)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 15:43

De säger även själva att det är en ändring av avtalet och att man får säga upp sitt abb. om man vill.

Personligen använder jag mitt mobila till telefonen och till datorn när jag reser, måste köra väldigt hårt för att komma upp i 5GB på en månad.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-30 16:57

Man kan säga upp avtalet p.g.a detta ja, jag gjorde det direkt.
Även fast jag har en viss förståelse för det tycker jag att det är dåligt. Det enda positiva är att man får behålla modemet.

När jag sa upp mitt abbonemang började hon tjata om hur mycket jag minsann kunde göra med mina 5GB och att alla kunder inte förstår hur mycket det är, då blev jag förbannad. Så kasst som dem sköter detta tycker jag att alla ska säga upp det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 17:09

Ja, jag har också sagt upp avtalet. Funderar lite på 3 men är lite förundrad över att de som enda (?) operatör har olika priser för privatpersoner och företag: 199:- alt. 299:- inkl. moms/mån för privatpersoner och 199:- alt 299:- exkl.moms/mån för företag. Eftersom det är samma nät och samma funktionalitet så antar jag att företagskunder ska subventionera 3:s privatkunder? Motiveringen var att företag använder mycket mer bandbredd. Har svårt att tro på detta men...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-30 19:35
Ursprungligen av Alex Lindquist:

Man kan säga upp avtalet p.g.a detta ja, jag gjorde det direkt.

Ursprungligen av hkim:

Ja, jag har också sagt upp avtalet.

Måste man skicka tillbaka modemet om man säger upp avtalet?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-01-30 19:56
Ursprungligen av dala:

Måste man skicka tillbaka modemet om man säger upp avtalet?

Två meningar efter ditt första citat har du svaret; Nej.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-31 10:18
Ursprungligen av NickZse:

Två meningar efter ditt första citat har du svaret; Nej.

Oops.. hehe :">

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-31 11:13
Ursprungligen av hkim:

Ja, jag har också sagt upp avtalet. Funderar lite på 3 men är lite förundrad över att de som enda (?) operatör har olika priser för privatpersoner och företag: 199:- alt. 299:- inkl. moms/mån för privatpersoner och 199:- alt 299:- exkl.moms/mån för företag. Eftersom det är samma nät och samma funktionalitet så antar jag att företagskunder ska subventionera 3:s privatkunder? Motiveringen var att företag använder mycket mer bandbredd. Har svårt att tro på detta men...

I realiteten blir det samma kostnad eftersom momsen går att dra av før føretagskunder

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-31 16:27

Som sagt, modemet behålls

Jag köpte 3 idag, hundra spänn mer i månaden men det fina är att man inte har någon bindningstid nu när man har ett modem Dessutom blir det garanterat mer kräm i hastigheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 10:11
Ursprungligen av gpd:

I realiteten blir det samma kostnad eftersom momsen går att dra av før føretagskunder

Beror ju lite på vilken verksamhet man har... men det är lustigt att de andra operatörer inte tycks resonera på samma vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 10:52

Perfa, satt och funderade lite på om Tele2 ville ha modemet åter om man sa upp abbet, de kommer ju få ett samtal senare

Det var ju endå bara det ickelåsta modemet som man ville ha

1
Bevaka tråden