Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Mac Mini - Apple TV - TV-projektor - digitalbox.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stress, skall flytta och har en vacker tanke om hur jag vill koppla data och tv och digitalbox och vad allt det nu heter, ihop. Men jag är osäker på om jag tänker rätt.

Snälla kom med råd, tips och förslag!

Så här har jag tänkt: Jag behåller min iMac som arbetsstation. Köper en MacMini vart jag för över filmer, foton och musik. Kopplar den trådlöst (nya airport extreme) till en AppleTV. Det här har jag ännu koll på, men sen då? Jag skulle vilja ha en projektor istället för en "tv apparat". Hur fungerar det? Var kommer digitalboxen in? Hur många sladdar och remote controls kommer det här att bli?

Mitt mål är: Att sitta i soffan och ha på en hylla ovanför undangömt projektor, digibox, macmini och appleTV och sedan kunna använda tvn med en apple remote och använda trådlös keyboard om jag tex vill surfa på nätet. (eller kan jag det via projektorn?)

Behöver jag alls Apple TV som ett mellansteg? Eller skall ja skippa MacMini och plocka filmerna direkt från iMaccen?

Som sagt, jätte tacksam för alla råd. Även råd om vilken projektor, digibox, kablar osv som är bra och prisvärda köp.

En dum fråga ännu avslutningsvis; måste man ha en filmduk för projektor, eller räcker det med en vit vägg? Följdfråga; finns det filmdukar som inte är så förskräckligt fult upphängda?

macmini är bättre då du slipper ha imacen som altid står på.

finns hemmabioforum men det går att måla en passande vägg med speciell färg för samma syfte.

Projektor låter en del (högljudd fläkt) så tv kan ändå vara att föredra.

Se bara till att den har flera ingångar.

Ursprungligen av catani:

Stress, skall flytta och har en vacker tanke om hur jag vill koppla data och tv och digitalbox och vad allt det nu heter, ihop. Men jag är osäker på om jag tänker rätt.

Snälla kom med råd, tips och förslag!

Så här har jag tänkt: Jag behåller min iMac som arbetsstation. Köper en MacMini vart jag för över filmer, foton och musik. Kopplar den trådlöst (nya airport extreme) till en AppleTV. Det här har jag ännu koll på, men sen då? Jag skulle vilja ha en projektor istället för en "tv apparat". Hur fungerar det? Var kommer digitalboxen in? Hur många sladdar och remote controls kommer det här att bli?

Mitt mål är: Att sitta i soffan och ha på en hylla ovanför undangömt projektor, digibox, macmini och appleTV och sedan kunna använda tvn med en apple remote och använda trådlös keyboard om jag tex vill surfa på nätet. (eller kan jag det via projektorn?)

Behöver jag alls Apple TV som ett mellansteg? Eller skall ja skippa MacMini och plocka filmerna direkt från iMaccen?

Som sagt, jätte tacksam för alla råd. Även råd om vilken projektor, digibox, kablar osv som är bra och prisvärda köp.

En dum fråga ännu avslutningsvis; måste man ha en filmduk för projektor, eller räcker det med en vit vägg? Följdfråga; finns det filmdukar som inte är så förskräckligt fult upphängda?

Gör så här .. skippa Apple TV och Apple Remote ... Din Mac mini har allt du behöver

För att sedan kontrollera din Mac mini som redan har ett snyggt Apple TV (FrontRow) använder du antagligen en iPod Touch eller Salling Clicker ...

http://www.salling.com/Clicker/mac/

med en iPod Touch med Safari kan du via en programvara på din Mac mini styra din Media lösning snyggt ... lösningen heter MediaLobby http://www.cinemaronline.com/

http://www.engadgetmobile.com/2007/12/20/control-your-entire-house-with-your-iphone-or-ipod-touch/

Eftersom Mac mini har Wifi & Bluetooth så kan

För digitalbox lösningen kan du använda Elgatos produkter
tex EyeTV 410

http://data.macoteket.se/images/product_images/10010411.jpg

detta kan även styras från din Mobil via Salling clicker och gör då din MAc mini till en inspelningsbar digital box .. EyeTV 410 koplas via firewire till din Mac mini

så din Mac mini blir central för allt och har desutom optisk digital ut för ljudet ju ..

och remote buddy är också ett bra program för att kontrollera din Mac mini via ipod touch ..

www.iospirit.com/remotebuddy

Ursprungligen av Tussen69:

med en iPod Touch med Safari kan du via en programvara på din Mac mini styra din Media lösning snyggt ... lösningen heter MediaLobby http://www.cinemaronline.com/

Jaha, var hittar man det? Jag kan bara se PC-programvara hos det företaget.

Vilka super bra tips! Tusen tack till er alla! Nu har jag då enligt era råd funderat så här:

- macmini som kommunicerar genom airport extreme med iMaccen samt genom hub med hård-diskarna.

- Till macmini kopplas Elegato EyeTV 410, som rekommenedrat ovan, plus en CAM-adapter (va sjutton nu sen det är och var får man måntro köpa det?) för ett typ Boxer kort.

Men sen kommer frågan, skall jag köpa en klassisk tv eller projektor? ELLER kan jag inte köpa en apple cinema hd display? Ja, jag vet 23" är inte så stort, men å'andra sidan är soffan ca 2 meter från screenen... Och apple screenen är ju så mycket snyggare.

Vad tror ni som är proffs? Jag tittar ju nästan uteslutande bara på filmer från datan förutom nyheterna och några serier på tv. Kanske jag inte ens behöver det där Boxer kort tjafset, jag vet ju inte ens om det fungerar i det huset.

Tacksam om ni har ännu fler råd. Kanske jag behöver högtalare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 00:37

...kanske har du kabel-TV och behöver inte boxer-kortet?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 12:32
Ursprungligen av catani:

Men sen kommer frågan, skall jag köpa en klassisk tv eller projektor? ELLER kan jag inte köpa en apple cinema hd display? Ja, jag vet 23" är inte så stort, men å'andra sidan är soffan ca 2 meter från screenen... Och apple screenen är ju så mycket snyggare.

Tacksam om ni har ännu fler råd. Kanske jag behöver högtalare?

Köp en riktig tv istället för en Apple skärm. Större, billigare och alldeles utmärkt bild, plus att de har många fler ingångar på baksidan så att du kan koppla in allt. Mitt tips är att kolla Sony's Bravia eller någon av Toshibas skärmar.

Men jo, du behöver högtalare. Nu är det så bra att Mac Minin har optiskt ljud ut och kan därför ge dig 5.1 surround om dina filmer stödjer det. Nu vet jag inte vad du har för budget, men köp till en ljudanläggning för ett par tusen hos HiFi-klubben eller liknande. Du kommer få den ultimata digitala hemmabion

Ursprungligen av catani:

Vilka super bra tips! Tusen tack till er alla! Nu har jag då enligt era råd funderat så här:

- macmini som kommunicerar genom airport extreme med iMaccen samt genom hub med hård-diskarna.

- Till macmini kopplas Elegato EyeTV 410, som rekommenedrat ovan, plus en CAM-adapter (va sjutton nu sen det är och var får man måntro köpa det?) för ett typ Boxer kort.

Men sen kommer frågan, skall jag köpa en klassisk tv eller projektor? ELLER kan jag inte köpa en apple cinema hd display? Ja, jag vet 23" är inte så stort, men å'andra sidan är soffan ca 2 meter från screenen... Och apple screenen är ju så mycket snyggare.

Vad tror ni som är proffs? Jag tittar ju nästan uteslutande bara på filmer från datan förutom nyheterna och några serier på tv. Kanske jag inte ens behöver det där Boxer kort tjafset, jag vet ju inte ens om det fungerar i det huset.

Tacksam om ni har ännu fler råd. Kanske jag behöver högtalare?

För boxer kort med Eye TV 410 så köper du en Viaccess CA-modul för 499 kr
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1021284&product_id=577339

jag tycker faktist att du skall köpa en riktig tv om det är tv titande du skall använda den till ... du får större bild för billigare pris .. Samsung har många snygga modeler ...

Hmm, min mac mini kanske blir mediacenter o så bygger jag mig en homebrew mac som arbetsdator...

Köp hellre Elgato Eye-TV diversity, då får du två tuners. Dvs, du kan alltid se på ett program och spela in ett annat även om de sänds på olika muxar.

Dessutom går det bra att ha t ex en HDMI-splitter efter MacMini och mata både projektor och TV. Jag kör så, har bra bild till båda. Se bara till att både TV och projje hanterar t ex 720p i 50 eller 60Hz annars blir det lite strul. Mac MIni lirar bra med Optoma HD70.

Men diversity klarar väl inte kodade kanaler? det gör EyETV 410 (med CAM-modul). Nu vet jag iofs inte om 410:an fortfarande går att köpa...

Nä, det är sant. Fast var inte säker på om Hr Catani verkligen ville ha betalkanaler.
410 går iaf att köpa via ebay.de

Förlåt, jag har missat alla svaren som kommit in senaste dagarna! Är dock tacksam och har läst noga.

Först och främst FRÖKEN Catani, inte HERR

För det andra tack för alla svar. Jag lutar för tillfället åt lösningen: mac-mini & Elegato (modellen måste jag gissa mig till efter att jag fått svar på vilket system huset följer). Och en bra TV till det. Men fasen oxo, en tv är så ful.... och en projektor är så dyr... Tyckte därför att Apple HD display var en så bra lösning. Vad gäller kanaler så vill jag helst ha så få som möjligt. Och i en önskevärld skulle Steve Jobs se till att vi fick köpa alla TV-serier på iTunes oxo här i Europa.

Hrmf, ber om ursäkt Frk....

Hursomhelst, är du liksom jag inte så intesserad av betalkanaler är lösningen med Elgato Diversity kanon så man alltid är fri att titta och spela in olika program samtidigt. Lycka till!

Vad gäller projje: Tänk på att från april till september behöver du kunna mörklägga rummet ganska väl för att kunna se på TV pga solens sena vanor.

1
Bevaka tråden