Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop - tillvagagangssatt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ciao,

Sitter och funderar pa hur jag enklast och med bast resultat utfor fojlande uppgift. Vad jag vill gora ar att andra en korkskruvs skruv till att istallet for att vara just en skruv vara ett tecken.

Som jag ser det finns det en miljon olika medotder att angripa problemet pa, mer eller mindre manuella, tidskravande och med mer eller mindre verklighetstroget resultat.

Eftersom jag numer dock inte jobbar sa mycket i Photoshop, tankte jag passa pa att fraga er PS-ravar hur ni skulle ha gatt tillvaga for att losa problemet, eller pa tips om nagon tutorial som ar applicerbar i det har fallet.

Tack pa forhand,

vh

/.vic

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-30 13:20

Du vill att själva skruven istället ska vara ett "tecken"? Tecken? Vadå tecken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-30 14:10

Jag tror att bildens enfärgade bakgrund och sterila, enkla belysning gör att det är ganska enkelt att få till ett naturtroget resultat. Men det är svårt att säga exakt på rak arm hur man bör gå till väga. I mitt fall handlar sånt här ganska mycket om att testa sig fram med olika skuggningar och liknande till man är nöjd med resultatet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-30 14:42

Snickrade ihop en liten test:

Är det ungefär så du tänkt dig eller?

Ursprungligen av xevve:

Snickrade ihop en liten test:

Är det ungefär så du tänkt dig eller?

Ser bra ut, men kanske att belysningen på löven blev starkare än motsvarande på skruven. Den är ...mattare svart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-30 17:16
Ursprungligen av Ben Nevis:

Ser bra ut, men kanske att belysningen på löven blev starkare än motsvarande på skruven. Den är ...mattare svart.

Jo precis, egentligen är det ju en reflektion i skruven som gör att den är såpass ljus. Det där var mer en test som han kanske kunde utgå från.

Tricket är väl helt enkelt att försöka efterlikna skuggningen och reflektionerna så mycket som möjligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-30 18:00

Hur det ser ut i jämförelse med skruven är väl av underordnad betydelse (den som tittar på bilden ska väl inte se den sida-vid-sida med originalet?), huvudsaken är ju att det ser naturligt ut.

Underbart!

Jag hade i o f sig tänkt mig en bokstav, som att skruven blivit uträtad och sedan böjd till korrekt tecken... Men tillvägagångssättet är det rätta...

Hur har du gått tillväga?

vh

vic

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-31 00:26

Retuscherade bort skruven. La dit ett tecken med samma grå färg som den kvarvarande biten (med den lilla symbolen på). Kollade på biten, och bara imiterade alla färger och skuggningar i den med filter och lagereffekter i Photoshop (framförallt dropshadows och inner shadows). La på lite noise för att få den att smälta in bättre i bilden. Men det går ju att slipa bra mycket mer på det där.

1
Bevaka tråden