Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Leopard installation!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 10:27

Jo, när jag matar in leopar kommer alternativen. Jag klickar på att installera Leopard. Då kommer installeraren upp och kräver omstart. Jag skriver in lösenord och startar om.
Då skall ju installationsprogrammet komma upp, men det gör det inte. Testar igen, samma sak. Vad gör jag för fel?
Mvh

Ursprungligen av foccus:

Jo, när jag matar in leopar kommer alternativen. Jag klickar på att installera Leopard. Då kommer installeraren upp och kräver omstart. Jag skriver in lösenord och startar om.
Då skall ju installationsprogrammet komma upp, men det gör det inte. Testar igen, samma sak. Vad gör jag för fel?
Mvh

Men vad händer vid omstarten?
Är problemet...
- att den inte vill boota från DVDn överhuvudtaget?
- eller att den faktiskt bootar från DVDn, men att installationsprogrammet inte startar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 11:20

Det verkar inte hända någonting. Den bara startar upp Mac OS X 10.4 som vanligt.

Ursprungligen av foccus:

Det verkar inte hända någonting. Den bara startar upp Mac OS X 10.4 som vanligt.

Vilket alltså innebär det första av mina två alternativ...

Prova att hålla nere C-tangenten under uppstarten, och se om det gör någon skillnad. Detta ska tvinga datorn att boota från CD/DVD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 11:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket alltså innebär det första av mina två alternativ...

Prova att hålla nere C-tangenten under uppstarten, och se om det gör någon skillnad. Detta ska tvinga datorn att boota från CD/DVD.

Har försökt och det funkar med Tigerskivan men inte med Leopardskivan.
Behöver man en speciell läsare för att kunna läsa dual layer? (har en äldre Powerbook G4)

i systeminställningar kan du klicka på ikonen "startskiva" där kan välja vilket system datorn skall starta ifrån tex Lepard installations dvd:n

men innan du gör detta några STARKA råd ..

1 . Gör bakup på allt du har du kan verkligen komma att behöva det.
2. Se till att köra skivverktyg innan du installerar leopard och kör skivverktyg du har i Program - >> Verktygsprogram och INTE skivvertyg på Leopard DVD:N för att reparera rättigheterna ..

3. När väll du bootat till Leopard installationen så kan du råka ut till 50/50 för ett problem .. att din Hårddisk blir o bootbar ... alltså helt korrupt .. hände när jag skulle installera Leopard på en God vän..

vi körde in installations Leopard DVD skivan ... klickade instalelra .. boota om .. Leopard starta ... vi började installationen .. datorn sa att den var tvungen att starta om vi kom tillbaka in i installationen .. datorn sa att Leopard inte gick att installera pga av ett fel ... då kom min vän på att oj .. vi kanske skall göra bakup på hans viktigaste saker ...

jag valde att bota från den interna disken ... datorn vägra .. bara bootade om sig ... valde C- och bootade från DVD skivan ... och plötlsigt var den interna HD:n borta ...

startade skivvertyg från DVD:skivan (Leopard installer disc) ... hmm hd:n var grå .. gjorde en kontroll av den ... "Fel-atkig nod struktur" fick jag .... jippi ... HD:n fortfarande grå ... gick vidare i installationen och vad sa Leopard installer .. jo .. hårddisken måste formateras för att kunna installera Leopard .... jippi igen ... testa att avsluta installationen .. boota från Tiger DVD:n ... körde skivverktyg den vägen .. och det gick inte alls ...

så det sluta med att vi fick formatera datorn och installera leopard .. och visst den fungerar 100% ok nu men min väns grejer är borta ... jätte kul ...

så mitt råd är att gör backup på allt som är viktigt för dig innan du kör installationen ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 16:01

Tack, bra tips. Jo jag skall göra en liten backup. Har redan det mesta på en extern disk.

1
Bevaka tråden