Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiden är inne för C programmering (Akut hjälp)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska nu börja en grundkurs i C programmering på en högskola och sitter hemma och försöker få ett vanligt "Hello world"-program att kompileras i terminalfönstret.

Jag använder Textmate och skulle behöva hjälp med hur jag smidigast/snabbast får över mitt program till körning i terminalfönstret mha GCC.

Jag har aldrig använt terminalfönstret förr då jag endast haft mac i 5 månader så snälla var övertydliga om ni kan hjälpa mig.

Jag har installerat allt på DVD:n under Xcode Tools och jag kör 10.5 med systemet helt uppdaterat. GCC är installerat ver. 4.0.1

Tusen tack för hjälpen!

I terminalen
Kompilera: cc fil.c
Köra programmet: /a.out

Var det så du menade?

Du kan väldigt förenklat se det som att du använder en filhanterare, ungefär som Finder, men i text. När du startar Terminal börjar den i din hemkatalog. Du byter till andra mappar genom att skriva "cd mappnamn" och trycka på retur. Du kan på så sätt stega flera mappar åt gången genom att använda snedställda streck mellan mappnamnen. T ex "cd Documents/Programmering/HelloWorld" gör att du förflyttar dig till mappen HelloWorld i mappen Programmering som ligger i mappen Dokument. Observera att de mappar som OS X själv översätter till svenska ändå har ett engelskt namn. Det gäller dock inte de mappar du själv skapar.

För att snabbt byta till mappen du har din källkod i skriver du därför bara "cd " (mellanrummet efter cd är viktigt), och drar sedan mappens ikon till Terminal-fönstret så att ett plus-tecken visas vid pekaren. Släpp musknappen så kommer sökvägen till mappen att skrivas ut där av sig själv. Tryck på retur så flyttas du till den mappen.

Du kan kontrollera att du verkligen hamnade på rätt ställe genom att skriva kommandot "ls", det kommer att skriva ut filnamnen på alla filer i mappen.

Därefter är det dags att kompilera med gcc. Det gör du genom att skriva "gcc program.c", där du byter ut program.c mot namnet på källkodsfilen du vill kompilera. Om allt gick bra ska en fil som heter a.out ha skapats. Det är programmet. Kör det genom att skriva "./a.out" och trycka på retur.

Om du gjort ett syntaxfel i din källkod ger gcc dig istället felmeddelanden. Du behöver inte byta mapp med cd efter varje kommando utan den kommer ihåg vilken mapp du är i.

TUSEN tack för hjälpen! Äntligen funkar det! Finns det något sätt som man kan få Textmate att kompilera koden direkt genom något snabbkomando eller script? Inte viktigt men vore skönt.

TextMates C-bundle har menyalternativet "Compile Single File to Tool" som gör precis det.

Sant men jag vill helt enkelt att det ska ske effektivare då jag stör mig om jag måste använda musen och inte kan lära mig snabbkommandon.

Öppna i så fall TextMates Bundle Editor, välj Compile Single File to Tool under C och sätt det snabbkommando du vill ha i fältet efter Activation.

Är verkligen TextMate så bra som utvecklingsmiljö? Det är säkert en bra editor för den som gillar den, den kan ju väldigt mycket, men hur långt kommer man med plug-ins till en texteditor, gör det den verkligen till en utvecklingsmiljö? Den har ju syntaxfärgning, funktionsmeny och code foldning, men den spelar apa med indenteringarna, och resultatrapporteringen var ju direkt förfärlig.

Jag är förstås partisk (eftersom jag jobbar med en utvecklingsmiljö) men jag kan ju fråga efter synpunkter i alla fall. Vill man verkligen programmera i TextMate och i så fall varför?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-06 22:42

Jag har ju inte testat din utvecklingsmiljö så jag kan inte kommentera den. Det jag brukar göra är att sätta Textmate som Xcodes editor. Så körde jag tills dess att jag fick nya xcode. Nu har jag testat Xcode 3 ett tag och funderar på att byta tillbaks. Små grejer gör att man väljer det ena före det andra. För mig är Textmates Subversion plugin kanon medans jag inte alls kommer överens med xcodes variant. När jag gör xhtml sidor i Textmate är det grymmt att kunna slå ett kort kommando och kontrollera så att sidan validerar korrekt.

Kort skulle jag säga att man använder Textmate för alla plugins!

Jag lär mig C och Objective-C och använder Xcode som utvecklingsmiljö, det funkar fint med debug och så vidare, och med det smidiga Build & Compile kan man kompilera och testa det man gjort på en gång.

Jag fundera på att börja använda Textmate som Xcodes editor, funkar det bra? Har inte köpt Textmate än.

Mvh Anton

Ursprungligen av Ajohansson:

Jag lär mig C och Objective-C och använder Xcode som utvecklingsmiljö, det funkar fint med debug och så vidare, och med det smidiga Build & Compile kan man kompilera och testa det man gjort på en gång.

Ja, det är liksom grundkravet för en IDE.

En nackdel, speciellt när man gör labbar och sånt, är att det är bökigt att slänga ihop små testprogram med Xcode. Det tar en stund att skapa ett nytt projekt. Dessutom är GUIt väldigt dåligt. En del designfel är riktigt grova, som idiotidén att gömma undan felmeddelanden som en liten undangömd finess som man normalt skall slippa se. Hur tänker man då? I CodeWarrior har felmeddelandena högsta prioritet, som det skall vara. Och den resulterande tillämpningen gömmer den djupt nere i en mapphierarki, ingen katastrof men en av många småsaker som gör det mer tungjobbat än nödvändigt.

När jag började designa Lightweight IDE så var målet att fixa speciellt dessa saker. Att slänga ihop ett enkelt testprogram och köra det, det skall inte kännas som att man har en jobbig startsträcka för att göra en så enkel sak. Och så skall ju felen prioriteras som i CodeWarrior, de skall upp direkt när de kommer.

Citat:

Jag fundera på att börja använda Textmate som Xcodes editor, funkar det bra? Har inte köpt Textmate än.

Jag är registrerad användare sedan MacHeist 1, men använder den knappast. För bökig, den är mest i vägen och åker ut förr eller senare. Den löser inga riktiga problem för mig (som jag kommit på i alla fall). Allt det den gör som jag är intresserad av gör t.ex. CodeWarriors editor bättre. Men det beror ju på vad man gör, och finesser har den ju många.

Senast redigerat 2008-02-10 18:16
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-10 18:01

Nu kanske jag är petig, men ärligt talat känns inte den här tråden särskilt akut.

Ursprungligen av lobStar:

Nu kanske jag är petig, men ärligt talat känns inte den här tråden särskilt akut.

Du tänker på titeln? Nej, temat har ju spårat ur lite grand, och vill man dela den så kan temat vara "TextMate som utvecklingsmiljö" eller liknande. Men det är inte speciellt långt ifrån ändå.

1
Bevaka tråden