Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika märken på minne

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Försökte kolla upp det men lyckades bara hitta om det var möjligt att blanda 1gb och 2gb. Men hur är det att blanda olika märken?

Har just nu 2 x 1gb i min Macbook och funderar på att byta upp till 3gb (1gb, 2gb). Men måste det vara samma märke och modell som jag satte i första gången eller är det inget krav på det?

Dvs jag ska byta ut en av de som sitter i just nu mot en ny 2gb...

//Jacob

Jag hade 2 x 1 GB och bytte nyligen ut det ena till ett 2 GB Kingston. Dvs. att jag nu har 2+1 GB, det ena original och det andra Kingston. Min MBP kan bara köra 3GB så nu är den maxad. Funkar utan problem här. Jag såg till att det var samma övriga prestanda på dem i alla fall, men vems namn som står på det spelar nog ingen roll.

Låter bra

Hittade denna specifikation om de jag köpte ett halvår sen och som sitter i nu:
2,00 ST 317342 Crucial DDR2 SO-DIMM 1024MB CL5
Non-ECC,1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-5300

Jag vet inte vad allt CL5, Non-ECC, 1.8V osv betyder, men tror du att en sån här skulle funka med en av de nämnda ovan?

http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx?lsearch=5010105968
SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON

Båda är DDR2, PC2-5300. Däremot vet jag inte om de som sitter i är 667mhz
Gör det någon skillnad?

Det du har hittat på Dustin är precis det jag använder.

Jag gissar att det kommer att gå bra för dig att kombinera dessa minnen. Om du tittar på Dustin-sidan så står det "667MHz (PC5300)" om Kingston och eftersom originalminnet samt det andra du har också har beteckningen "PC2-5300" bör det vara samma MHz. Kom ihåg - jag vet inte detta till hundra procent utan baserar gissningen på Dustins textinformation.

Må/Tommy

Låter lite betryggande och gör ett försök då

Tack så mycket

Installerat nu och funkar. Dyker upp som 3gb...

Däremot har prestandan i xbench minskat, från 136 till 133 för memory delen
Hur kommer det sig? eller finns det något mer pålitligt program än xbench?

Det där känner jag inte till faktisk. Hoppas någon annan kan bidra med info på det. Är det en påtaglig minskning i sammanhanget eller kan man egentligen bortse från den?

Nja, marginell minskning. Men tanken var ju att prestandan skulle förbättras och därav att jag är lite förbryllad nu

Om man inte har matchande (iaf storleksmässigt) så får man inte dual-channel mojjängen i MacBook.

Så min MBP som sväljer max 3GB kan aldrig bli "dual-channel" (om jag inte hittar 1,5GB-varianter av minnen)?

Och vad är det där dual-channel egentligen? Varför är det bra?

Dual-Channel möjliggör dubbla bandbredden för minnena, men detta sker endast när två matchande minnen installeras i ett par. I verkligeheten märker man oftast inte så stor skillnad, även om det teoretiskt fördubblar minneshastigheten.

Jag skulle välja 1GB+2GB framför 1GB+1GB vilken dag som helst, för mer minne = mindre skrivningar på hårddisken när man arbetar i flera program = snabbare.

1
Bevaka tråden