Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sveriges Radio i iTunes?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 13:49

Finns det något sätt att lägga till en radiokanal som exempelvis P3 som man vill kunna lyssna på i iTunes?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 14:13

SR har bara stöd för Real och WMP. Dessa format stöds inte av iTunes av ideologiska själ från Apple, och därför kan det vara svårt. Däremot kan man själv broadcasta P3 genom en vanlig radiomottagare och ett program som iTunes kan förstå, t.ex. ShoutCast (nu vet jag inget om just stödet att skicka utradiokanaler med ShoutCast, men jag har sett att det går med något program iallafall)

Det är möjligt att någon sitter och skickar P3 nånstans så att man kan lyssna på det, men det skulle jag väl inte tro för det är rätt tveksamt juridiskt sett. Annars kan man ju maila SR och be dem sända i ett format som iTunes gillar (QuickTime?) istället..

Tyvärr som Axel V skriver så har SR bara stöd för Real och WMP, lite synd tycker jag, vi kanske för utöva påtryckningar på SR att börja sända via Internet även i mp3, vet iaf att NRK sänder i både WMP och mp3 för sina kanaler.

Tror dessutom att det varit upp en diskussion om SR:s sändningar via nätet här på 99mac tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 16:36

Har för mig att P3 inte sänder mp3 pga dealen med STIM. Det fanns en tid då det var svårt att rippa Real, och då tror jag att man valde bort mp3 av upphovsrättsliga skäl.

Vänligen, Ylan

Svårt att få till en .mov som fungera. Bästa sättet verkar vara att gå via VLC.
1: Installera Flip4Mac
2: Kopiera valfri Windows Media länk från denna sida:
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2321&Artikel=787720
3: Öppna den i VLC
4: Spara den som en spellista i VLC.
5: Öppna spellistan i QuickTime och spara den som en "self contained movie"
6: Importera den sparade .mov i iTunes.
7: Spela sveriges radio radio genom iTunes

Om man har FronRow kan man lägga antingen VLC-spellistan eller .mov filen i Movies-mappen och sedan spela dessa genom FrontRow.

Lägger med två exempelfiler med P3.

Hm, var lite snabb. Mov-filen fungerar i iTunes på min G5:a, men inte på min MacBook...
VLC-spellistan fungerar i VLC på båda.
I FrontRow (MacBook) så fungerar båda filerna.
En annan variant är ju att köra en Widget, tex:
http://www.manicker.se/index.cfm?activecat=all&activeorderway=DESC&activeordercol=WDT_dat_dateadd&moreinfo=159

  • Medlem
  • 2007-11-18 22:08

Den går att spela upp i iTunes och i QuickTime (ser ut att bara vara 5 min lång dock) men i FrontRow funkar den inte. Skumt!

Det vore ju underbart att få alla SR-kanaler i FrontRow.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-29 13:24
Ursprungligen av Goka:

Den går att spela upp i iTunes och i QuickTime (ser ut att bara vara 5 min lång dock) men i FrontRow funkar den inte. Skumt!

Det vore ju underbart att få alla SR-kanaler i FrontRow.

jag fick det att funka i FR. Man får gå in på sr.se->webbradio->extern spelare
klicka sedan på den streamen du vill ha. Du kommer då få en fil att spara. Döp den till nått smart och lägg den i /användarnamn/Filmer. Sen kan du öppna den i FR via Filmer.

OBS
Om man har installerat Flip4Mac spelar denna upp filen istället. för att spara den

men behöver inte ens gå in på sr för att tanka hem filen. det räcker att man skapar en fil med detta innehåll:
<ASX version="3.0">
<Entry>
<ref HREF= "mms://wm-live.sr.se/sr-p3-high"/>
</Entry>
</ASX>
där länken givetvis ändras om du vill lyssna på nått annat än p3

Senast redigerat 2008-01-29 13:38

Med lite tur är det någon som portar ett av de hackade tillägg som finns till Apple TV så att det även funkar i FrontRow på 10.5...

(Man kan ju alltid drömma)

  • Medlem
  • 2007-11-19 10:27

Likväl skulle man ju gärna ha tillgång till såväl YouTube som hela SVTs online arkiv genom frontrow. What are the chances att det skulle hända?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-29 13:09

vet inte om det är aktuellt för er längre men jag har också försökt få in sr i itunes. då zippen i det tidigare inlägget inte funkar skriver jag detta.

Ni som inte orkar gå igenom hela proceduren beskriven ovan eller inte har QuickTime Pro kan ladda hem alla SR's HIGH-streamar (utom julradion) från min blog.
http://blog.punktdesign.se/2008/01/29/sveriges-radio-itunes/

hoppas detta var till hjälp för nån.

edit: märkte just att men inte ens behöver ha filerna på sin hdd. Det räcker att tanka upp dem till en server och sen välja öppna stream i iTunes där man klistrar in länken till den mov-fil man vill öppna.

http://www.sr-i-itunes.nu/p1.mov skulle alltså funka bra som länk.

  • Medlem
  • 2008-01-29 13:57

Det verkar som om att filerna som anges som 10 sek långa endast spelas i just 10 sek under Front Row. Kan inte vara utan datorn i 5 minuter just nu, så jag kan inte kolla de kanalerna, men den kanske tar angiven tid på största allvar?

Tack för jobbet so far! Att bara ha dem i iTunes är ju ett stort fall framåt, men Front Row-radio skulle lösa hela uppgiften fullt ut.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-29 15:30
Ursprungligen av Goka:

Det verkar som om att filerna som anges som 10 sek långa endast spelas i just 10 sek under Front Row. Kan inte vara utan datorn i 5 minuter just nu, så jag kan inte kolla de kanalerna, men den kanske tar angiven tid på största allvar?

Tack för jobbet so far! Att bara ha dem i iTunes är ju ett stort fall framåt, men Front Row-radio skulle lösa hela uppgiften fullt ut.

testade med en 5-min fil och det är som du säger. jag har dock för mig att när jag testade igår så fungerade det som det ska. alltså att när den kommer till 5 min så hoppar mätaren tillbaka och ljudet fortsätter.

ska se ikväll om det inte går att lösa.

  • Medlem
  • 2008-03-02 20:18

Hmm får inget att fungera sitter på en powerbook g4 med itunes 7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 14:10

Min p3.mov jag la in i iTunes spelar vidare efter dom 5 minuter iTunes säger att filen är...

monks: Tack för dina filer, de funkar fint att spela upp i iTunes. Tyvärr går det inte att streama via airTunes Varför inte?

Vet inte om någon har tipsat om denna produkt.
Kör den själv i iTunes och funkar mycket bra.

Nettradio

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 20:19
Ursprungligen av heiko:

Vet inte om någon har tipsat om denna produkt.
Kör den själv i iTunes och funkar mycket bra.

Nettradio

Oj, detta var ju alldeles strålande.

Tack så mycket!

Synd att man inte kan lägga in alla kanaler.
Exempelvis fungerar inte RixFM och det finns säker många fler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 13:45

Får väl plugga min egen YlanDigitalTuner som finns att hämta på Ylan. Kan glatt konstatera att YDT nådde Gold DMG idag!

Vänligen, ylan

Fantastiskt tips med Nettradio, tack för det! Nu är det här ju ett rätt sent inlägg, vet inte hur man gör för att visa att tråden är igång, men är det någon som vet hur man får in Radio P4, Skåne och Göteborg i iTunes också?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-18 07:41
Ursprungligen av Macchiato:

Fantastiskt tips med Nettradio, tack för det! Nu är det här ju ett rätt sent inlägg, vet inte hur man gör för att visa att tråden är igång, men är det någon som vet hur man får in Radio P4, Skåne och Göteborg i iTunes också?

1. ladda hem den bifogade filen jag har i mitt tidigare inlägg.
2. packa upp zippen och ladda upp filerna i denna till en webbserver som du vet alltid är igång. (alt. länka till den kanal du vill på min server Index of /radio/SverigesRadio)
3. ladda hem m3u-filen från netradios sida.
4. öppna m3u-filen i exempelvis notepad och se hur den är uppbyggd. det är i princip bara att kopiera en länk och raden över länken och sen ändra. du ska givetvis länka till dina filer du just laddat upp på din server.
5. spara och öppna i itunes.

Ursprungligen av heiko:

Vet inte om någon har tipsat om denna produkt.
Kör den själv i iTunes och funkar mycket bra.

Nettradio

Funkar jättebra, och jag har letat efter något liknande ett tag! Ska tipsa inne på 99musik också.

Ylans verkar bra också, men tyvärr låg Nettradio som tidigare inlägg denna gång.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-19 19:54

Hur gör man för att det skall fungera med min airport? Jag är inte helt haj på norska, och något om att det är VMW spelar in, men mer än så förstod jag desvärre icke. Vad kan jag göra för att det skall gå? Tacksam för all hjälp.

Programmet Airfoil löser det. Då kan du skicka ljud från iTunes, Quick time, Firefox m.m via Airport Express.

Rogue Amoeba | Select Your Operating System

Ursprungligen av heiko:

Vet inte om någon har tipsat om denna produkt.
Kör den själv i iTunes och funkar mycket bra.

Nettradio

Wow!

Ursprungligen av heiko:

Vet inte om någon har tipsat om denna produkt.
Kör den själv i iTunes och funkar mycket bra.

Nettradio

Stort tack...

Haft problem med att kunna lyssna på Sveriges radio och hittade detta kanontips!

Danke

Ursprungligen av heiko:

Vet inte om någon har tipsat om denna produkt.
Kör den själv i iTunes och funkar mycket bra.

Nettradio

För mig fungerar inte SR i iTunes med Nettradio längre. För tillfället kör jag från direktlänkarna till Quicktime (via Flip4Mac skulle jag anta).

Hoppas deras satsning på strömmande mp3 kommer igång snart.

Ursprungligen av Adrian B:

Hoppas deras satsning på strömmande mp3 kommer igång snart.

I mars, om man ska tro följande information.

Bevaka tråden