Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läser mac NTFS?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-08-24 18:24

Hejsan, Jag ska nu bli Switcher på riktigt, har sålt PC'n med beslöt mig för att behålla hårdiskarna då jag har så många projekt och musikorginal där som jag absolut inte vill bli av med. Min idée var att göra dom till portabla hårdiskar. Nu är frågan Läser mac ntfs eller är jag körd och måste formatera dom endå?

Tack,
Måns

Mac OS X läser diskarna utan problem, dock kommer du inte kunna skriva till dem utan att formatera om dem.

(det går att lösa, men är inte direkt lätt. googla på FUSE och NTFS-3G så får du upp info om det.)

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-08-25 02:16

Då kommer en annan fråga då, finns det någon som har det som tjänst att backupa runt 500gb så man bara kan formatera om dom till fat?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-08-25 02:49

har du ingen kompis med 500gb ledigt, det går lite foratre än att dra alllt över internet ( jsg e gangdks påvärkad så sorry för stavfel )

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-08-25 09:30

Snabbt svar tack, visst är det FAT en extern HDD ska vara formaterad i för att osx ska kunna läsa och skriva?

Ursprungligen av ortner:

Snabbt svar tack, visst är det FAT en extern HDD ska vara formaterad i för att osx ska kunna läsa och skriva?

Om du formatterar en extern HD på en PC, formattera den som FAT32. Då kan den såväl läsa som skrivas på både pc och Mac.

Har för mig att filstorleken är max 4GB... så DVD-filmer kan bli ett problem...
(Men det går väl att splitta)

Formatterar du den i MacOSX Extended på Macen klarar inte PC'n läsa den.

Om du vill jobba från Mac-sidan när du förtatterar om HD'n så kan du ju ansluta NTFS-hårddisken. Kopiera över innehållet till en mapp på Macen. Starta Skivverktyg och formattera den som FAT. Kopiera sedan tillbaka data. Rätt smidigt...

Ursprungligen av Goflorp:

Har för mig att filstorleken är max 4GB... så DVD-filmer kan bli ett problem...
(Men det går väl att splitta)

Och sedan när blev att splitta en dvd-film ett gångbart alternativ?

Ursprungligen av Goflorp:

Om du vill jobba från Mac-sidan när du förtatterar om HD'n så kan du ju ansluta NTFS-hårddisken. Kopiera över innehållet till en mapp på Macen. Starta Skivverktyg och formattera den som FAT. Kopiera sedan tillbaka data. Rätt smidigt...

Fungerar om du har 10bg att kopiera över, men inte gångbart om du har 250gb.

Att Apple bara tar FAT32 visar på hur mycket efter dom är. FAT32 var liksom "nytt" iom Win98.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-28 14:19
Ursprungligen av micke_nkpg:

Och sedan när blev att splitta en dvd-film ett gångbart alternativ?

Fungerar om du har 10bg att kopiera över, men inte gångbart om du har 250gb.

Att Apple bara tar FAT32 visar på hur mycket efter dom är. FAT32 var liksom "nytt" iom Win98.

Eller så visar det på hur låst NTFS är?
Om man verkligen vill läsa/skriva NTFS med macen så kan man ju testa fuse och NTFS-3G.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Att Apple bara tar FAT32 visar på hur mycket efter dom är. FAT32 var liksom "nytt" iom Win98.

Så Microsoft skapar NTFS och använder det för sitt eget operativsystem. De stödjer inte Apples HFS.
Apple skapar HFS och använer för sitt eget operativsystem. De stödjer _dessutom_ läsning från microsofts NTFS.

Vem är det som är efter egentligen? Stödjer Windows HFS-filsystem utan en massa extra dyr mjukvara?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-28 17:46

Ett kanske onödigt krångligt sätt, som trots allt borde funka är att formatera till standard Linux ext2 eller ext3 (journalfört). Fördelen är att det är öppet, så de som utvecklar stöd för det inte behöver gissa hur det funkar, och det klarar nästan hur stora filer som helst. Det finns gratis stöd för osx att hämta
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18619

För Windows har jag ännu inte hittat ett gratisalternativ, men Paragon som nämnts tidigare har ett Ext2fs Anywhere som bara kostar $29.95.
EDIT: Bara för att jag skrev så hittade jag genast denna. Har inte prövat själv:
http://www.fs-driver.org/

Man skulle kunna partitionera disken så att man har en mycket liten fat32-partition som innehåller ext2 programvaran för både mac och windows, så att man enkelt kan installera dem om man kommer till en maskin som saknar ext2 stöd.

Krångligt som sagt, men eventuellt användbart.

/genell

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Så Microsoft skapar NTFS och använder det för sitt eget operativsystem. De stödjer inte Apples HFS.
Apple skapar HFS och använer för sitt eget operativsystem. De stödjer _dessutom_ läsning från microsofts NTFS.

Vem är det som är efter egentligen? Stödjer Windows HFS-filsystem utan en massa extra dyr mjukvara?

Åter ett bevis på att denna "fejd" inte gynnar någobn. Speciellt inte konsumenten och i längden tjänar inte ens apple på detta.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Åter ett bevis på att denna "fejd" inte gynnar någobn. Speciellt inte konsumenten och i längden tjänar inte ens apple på detta.

Men snälla nån. Det är inte först och främst en fejd. De flesta som uppfinner något vaktar det noga, eller licensierar det mot betalning. Förutom Sun som verkar open-sourca allting de äger.

I den bästa av världar kör väl alla operativsystem på något öppet filsystem, men då tappar de också kontrollen för hur filsystemet utvecklas i förhållande till operativsystemets behov.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

I den bästa av världar kör väl alla operativsystem på något öppet filsystem, men då tappar de också kontrollen för hur filsystemet utvecklas i förhållande till operativsystemets behov.

Behovet är det väl iaf konsumenten som ska avgöra?

Ursprungligen av micke_nkpg:

Behovet är det väl iaf konsumenten som ska avgöra?

Skriver konsumenten sitt eget operativsystem?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Skriver konsumenten sitt eget operativsystem?

Absolut inte, men det är konsumenten som eftrfrågar det som denbehöver och leverera företag inte detta så går företaget i konkurs. Kallas marknadsekonomi.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Och sedan när blev att splitta en dvd-film ett gångbart alternativ?

Fungerar om du har 10bg att kopiera över, men inte gångbart om du har 250gb.

Att Apple bara tar FAT32 visar på hur mycket efter dom är. FAT32 var liksom "nytt" iom Win98.

Splitta en fil är ju en rätt basic pryl i vilket OS som helst. Sedan kan man joina ihop den igen om man vill bränna ut den. Fil-splittning har väl vart ett alternativ seda.. Win 98's dagar? Vad vet ja.

NTFS är väl MS eget filsystem, deras duvunge, och att använda det kostar licenspengar. Vafan skulle Apple vilja betala licenspengar till MS för att kunna använda deras filsystem när de har ett eget.

Att du inte begripit det visar på //lägger band på mig och skiftar till snällläge//
att du kanske har en del kvar att lära.

Min lösning var ett förslag som var gratis, det är oftast det som efterfrågas här på forumet.

  • Medlem
  • 2008-01-22 20:52

Sent svar men...
Du ska formatera den som Mac OS Extended (Journalförd).

Nej nej nej.
Man köper Paragon NTFS for Mac OS X.
Sedan fungerar NTFS diskar precis som vilken annan disk som helt i OS X.
Firewire, USB etc etc.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-28 17:13
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nej nej nej.
Man köper Paragon NTFS for Mac OS X.
Sedan fungerar NTFS diskar precis som vilken annan disk som helt i OS X.
Firewire, USB etc etc.

Precis som ntfs 3g alltså, fast för $29.95?

Ursprungligen av bolle:

Precis som ntfs 3g alltså, fast för $29.95?

Inte riktigt. Jag behövde boota om varje gång jag skulle avmontera en disk när jag testade ntfs 3g (nu var det 6 månader sedan).
Fick intrycket då att det inte längre utvecklades, för det tog fasen en halv dag att hitta vad man skulle installera och senaste versionen.

För $29.95 får du en paketinstallerare, support och ett program som fungerar perfekt.
Det är 200 kr lätt värt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-30 09:22
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inte riktigt. Jag behövde boota om varje gång jag skulle avmontera en disk när jag testade ntfs 3g (nu var det 6 månader sedan).
Fick intrycket då att det inte längre utvecklades, för det tog fasen en halv dag att hitta vad man skulle installera och senaste versionen.

Installerade, startade om. Funkar klockrent. Inga problem överhuvudtaget.

vad behövs mera än ntfs 3g på datorn?
behövs det något extra för att kunna köra ntfs 3g?

Är det bara o ladda ner / installera och så fungerar det?

MacFUSE behövs också.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

MacFUSE behövs också.

Ska macfuse in först i datorn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 04:20

Tar några av dessa förslag bort 4 GB spärren?

4 Gb spärren nu pratar du om FAT32 väl?
NTFS har inte den spärren om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 10:16

Det verkar stämma, när jag googlat runt så bekräfta detta. Men då är det ju bara att formatera om den till NTFS och fixa Paragon NTFS for Mac OS X som du skrev..

Om man tex. har en extern HD som man vill ska funkar både med PC och Mac då ska det väl inte vara några problem att formatera om den till NTFS på tex. en PC? Behöver ju inte vara på en Mac för det?

Hmm det har jag aldrig tänkt på!
Att formatera den externa som NTFS för att slippa 4 Gb spärren. Intressant tanke, speciellt om man manuellt flyttar filer mellan OS X och Win.

Problemet är ju att inget av det som idag finns bygger på riktiga isntruktioner då microsoft inte släppt något om hur NTFS är uppbyggt.

Jag ser ingen anledning att betala för något som är en ren gissning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 12:19
Ursprungligen av micke_nkpg:

Problemet är ju att inget av det som idag finns bygger på riktiga isntruktioner då microsoft inte släppt något om hur NTFS är uppbyggt.

Jag ser ingen anledning att betala för något som är en ren gissning.

Så du tror inte Paragon NTFS for Mac OS X funkar?

Från deras hemsida...

"Finally! Mac® can now read AND write to NTFS partitions!"
www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

"...using it for a few minutes but seems to work just as it should. being able to write files to NTFS partition is a big improvement as it eliminates a lot of problems I experienced using FAT 32 system on my external hdd's like most annoying problem of not being able to work with files larger than 4GB or when using NTFS partition - not being able to write to it in Os X".

NTFS for Mac® OS X BetaTester,
www.mac-forums.com

"...just installed it on my iMac G5 2.1Ghz. Plugged in a USB 2.0 80GB External formatted NTFS. Works perfectly. Just like NTFS was part of OSX. Very impressed!!!".

NTFS for Mac® OS X BetaTester,
www.mac-forums.com

Senast redigerat 2008-02-03 12:33
Bevaka tråden